Smälta frigolit?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanadhoc
    • April 2011
    • 377

Smälta frigolit?

Hej!
    Jag håller på att experimentera lite med frigolit till ett kommande bakgrundsbygge.
    Jag testade då att försiktigt med hjälp av gasbrännare värma upp frigoliten på vissa ställen och smälta kanterna för att få en mer jämn yta. På vissa ställen blev det lite svart men det var lätt att fila bort med sandpapper.
    Nu undrar jag om detta sedan går att använda i akvariet utan att fiskar och växter råkar illa ut.
    Kanske inte det vanligaste sättet att forma frigolit men det var effektivt och blev bra,
    Men som sagt, blir det några problem med detta, exempelvis att gaser kanske stannar kvar i plasten och förstör vattnet eller liknande?

Tacksam för svar,
    MVH//
    Johan
    MVH//
    Johan

Projekt 300 liter diskus»
    Projekt inomhusdamm - sköldpadda»
  • toggaj
    • November 2009
    • 220

Det tror jag inte och du ska väl måla frigoliten?

Kommentar

• Johanadhoc
      • April 2011
      • 377

Ursprungligen postat av toggaj
      Det tror jag inte och du ska väl måla frigoliten?
      Ja, både spackla och måla.
      MVH//
      Johan

Projekt 300 liter diskus»
      Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

Kommentar

• PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

Tror inte det är något problem. Ett lite snällare sätt att "smälta" frigolit är med varmluftspistol. Oavsett hur du gör ska du ordna sakerna i ett väl ventilerat utrymme, gaserna som bildas vid smältning är inte nyttiga för dig. Har gjort en del moduler i frigolit och betong, och smältningen har inte påverkat fisk/växter på något sätt. Efter smältning så blev det hårda "ryggar" kvar av frigoliten, men den sandpapprade jag ned. Den kom ned i burken olackad (på den undre ytan sas) och det funkade klockers.

Hilsen,

/P
        Bara döda fiskar flyta medströms

Kommentar

• Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

Detta var en vanlig metod att göra bakgrunder på för 10 år sedan, fungerade då och fungerar lika bra nu
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

Kommentar

Arbetssätt...