Freddies två "nano-reefs"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • NiXoN
    svarade
    Dyker man i havet så försvinner det röda efter nån meter och lite djupare(där många av Freddi36´s koraller lever) så är det rätt blått.
    Normalt så är akvarierna onaturligt gula för det är vad många uppfattar som som naturligt...
    Sen är korallernas tillväxt rätt långt baserad på det blåa spektrat och det är ofta skillnaden på bruna koraller eller färgsprakande koraller.

    Jag körde rätt mycket "vitt" ljus i början men man vänjer sig snart med det blåa och sen kan man inte tänka sig att gå tillbaka.
    Blått ser rätt överdrivet ut på bild oftast men om man har riktigt djup blå med 445-455nm så ser ögat inte ljuset som så starkt, rör har ofta andra våglängder inblandade.

    Korallerna på bilden är från mitt kar och med felaktig belysning så tappar dom eller ändrar färger till det sämre...
    Bilden har lite för mycket babyblått som ligger kring 470nm men annars är den rätt representativ.

    //NiXoN
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    Jo det blir nog någon sväng till Triton nu under semestern skulle jag tro. Måste undersöka vad de har för roligt.

    Lite blått en stund på kvällen kan nog vara okej men jag gillar inte det speciellt mycket annars när det blir riktiga "Kalle anka" färger på allt. lite för onaturligt för mig, vill gärna efterlikna de utseendet som de har om man skulle dyka i havet.
    Men det som allt annat är ju en smaksak.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Ursprungligen postat av AffeAlien
    Jo har börjat läsa en hel del på saltvattensguiden och på reefcentral sedan varit och pratat med en butik här i stan med hyfsat mycket salt men framförallt en väldigt intresserad ägare.
    Blir att köpa någon bra nybörjar bok också.

    Kungsbacka är lite för långt ner och på fel sida för mig så blir nog ingen resa dit för mig tyvärr.
    Ska bli intressant med LED projektet sen i alla fall.
    Du har ju Triton där uppe hos dig. Ligger i Täby har jag för mig. Jag har aldrig varit där men beställt från deras välsorterade webbshop och där är det bra service.

    Led´sen har anlänt till Arlanda idag Ska väl kollas i tullen och så först innan dom skickas till FedEx stationen i Malmö.

    Här är en liten film med enbart kvälls/morgon ljuset på. Färgtemperaturen är 20000+ - "actinic", inget man ser så ofta i sötvattenskar
    [video=[URL]http://www.youtube.com/watch?v=5wnTxrCWiRg&feature=plcp[/URL][/video]

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    Jo har börjat läsa en hel del på saltvattensguiden och på reefcentral sedan varit och pratat med en butik här i stan med hyfsat mycket salt men framförallt en väldigt intresserad ägare.
    Blir att köpa någon bra nybörjar bok också.

    Kungsbacka är lite för långt ner och på fel sida för mig så blir nog ingen resa dit för mig tyvärr.
    Ska bli intressant med LED projektet sen i alla fall.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Affären jag ska till heter biotedmarin och ligger i Kungsbacka. Har aldrig varit där förr men det ska vara en bra affär.
    Om du vill testa salt så läs på mycket innan, ha inte för bråttom då blir det ofta lite sådär.
    På saltvattensguiden.se finns mycket bra info och.många som kan hjälpa dig

    Led'sen ska komma på tisdag så då blir det bilder på det, hittar jag något kul hos bioted blir det såklart bilder på det med

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    Har bara tittat lite sporadisk i denna tråd innan men nu börjar jag bli lite nyfiken på salt och funderar på konvertera vårat 180L kar så har läst igenom allt detta nu, är så underbart och se hur allt tagit form med tiden, riktigt snyggt!

    Blev direkt nyfiken på vilken butik du ska till, sedan vill vi självklart ha bilder på ditt LED projekt

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Vete tusan vad jag gjorde med inlägget åvan, men jag hade iallafall skrivit att jag köpt led's och att jag ska till en stor saltaffär på lördag. Hade skrivit lite mer men inget viktigt

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    ja det vill vi absolut se fasen va skoj me lite förändringar å variation i tillvaron.

    själv står det helt stilla här hemma just nu, händer inte ett dyft på akvariefronten :/

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Jag köpte dom i lördags och dom blev skickade idag, får se när dom kommer, beställde från USA.
    Inte USA, Hongkong
    Senast redigerad av freddi36; 17 July 2012, 15:04.

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    kollade på bilderna från när du startade upp det och måste säga att de är verkligen ett fantastiskt akvarium du fått till på bara ett år.
    ja skulle lätt säga topp 3 av alla kar ja sett på zoopet. grymt snyggt.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av freddi36
    Tyvärr har den nya gobien förmodligen dött. Jag har inte sett den på tre dagar. Den åt och såg ut att ha det bra men sen var den bara borta
    Tråkigt för dej freddi.

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Tyvärr har den nya gobien förmodligen dött. Jag har inte sett den på tre dagar. Den åt och såg ut att ha det bra men sen var den bara borta

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Tack! Jag bär väldigt nöjd själv. Det har gått mycket bättre än vad jag kunde tänka mig när jag köpte karet. (titta på dom första bilderna i tråden så förstår ni)

    Lämna en kommentar:


  • macke_fisk
    svarade
    Ursprungligen postat av freddi36
    Matdax!
    Lite dålig kvalité då det är filmat med mobilen.

    [video=[URL]http://www.youtube.com/watch?v=E0D-XP2t6to&feature=plcp[/URL][/video]
    Så jäkla snyggt akvariet är! Lätt det snyggaste nanot på hela zoopet .

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Matdax!
    Lite dålig kvalité då det är filmat med mobilen.

    [video=[URL]http://www.youtube.com/watch?v=E0D-XP2t6to&feature=plcp[/URL][/video]
    Senast redigerad av freddi36; 06 July 2012, 15:37.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...