Freddies två "nano-reefs"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • freddi36
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: led bygge.jpg
Visningar: 2
Storlek: 195,3 KB
ID: 2141732
    Delning av kylflänsen

    Klicka på bilden för större version

Namn: led bygge uppritat.jpg
Visningar: 2
Storlek: 138,5 KB
ID: 2141733
    Ritat upp vart led´sen ska sitta

    Klicka på bilden för större version

Namn: led bygge klart limmat.jpg
Visningar: 2
Storlek: 155,4 KB
ID: 2141734
    Klart!


    Edit; dubbelpost
    Senast redigerad av freddi36; 25 July 2012, 20:11.

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    Intressant.
    Hur har du placerat ledsen och vlika olika sorter var det?

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: led bygge.jpg
Visningar: 2
Storlek: 195,3 KB
ID: 2141729

    Delning av kylflänsen

    Klicka på bilden för större version

Namn: led bygge uppritat.jpg
Visningar: 2
Storlek: 138,5 KB
ID: 2141730

    Ritat upp vart ledsén ska sitta

    Klicka på bilden för större version

Namn: led bygge klart limmat.jpg
Visningar: 2
Storlek: 155,4 KB
ID: 2141731

    Färdig limmade

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Jag skulle tagit bilder igår men eftersom jag bara testade 1 led med ett batteri över karet så blev det igen bil på det.
    Bilder kommer på bygget. Jag limmade alla led's idag, imorgon ska jag löda.

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    +1

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    bilder för bövelen!

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Uv led'sen gör verkligen att det gröna pigmentet i vissa koraller super fint! Det ser ut som att korallen glöder i något väldigt radioaktivt

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Led'sen har anlänt så nu är det bara att börja bygga. Imorgon ska jag börja limma led's hade jag tänkt, sen lödda, riva ut den gamla belysningen och in med den nya.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Igår köpte jag lite fraggar och en eremit.

    1 acropora vet ej art men kanske millipora
    1 seriatopora hystrix
    1 helt röd grenväxande montipora, tror det är en setosa
    1 pocillopora damicornis

    Eremiten är en "halloween" eremit, ganska stor.

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    Intressant!
    Kul med lite förklaringar, blivit lite smartare tror jag
    Har nog aldrig tittat på ett slatkar hemma hos någon utan bara på bild och i butiken i stan kör det bara MH lampor som inte alls är så blåa och ägaren säger att han ska fixa mer blått men man vet ju hur det är med sånt

    Lämna en kommentar:


  • NiXoN
    svarade
    Nej så är det inte, kameran "ljuger" för ögonen så det blåa förstärks ytterligare så det ser skevt ut.
    Tittar man på karen hos folk så ser det inte så blått ut även om dom bara kör 2 av 8 rör som vita så är det vita såpass dominant att det tar över(dvs du behöver inte mer).
    Tar man sen bilder på det så plockar kameran fram det blåa alldeles för enkelt och så får sötvattensfolk panik(nästan ofelbart).
    Man kör med spektrumet kring 450nm för korallernas färger och tillväxt, uv är under 400nm.

    Jag har kört 20.000k Mh lampor och blåa samt enstaka rosa rör (fidji pink) på mitt stora kar när jag hade en yrkesfotograf o plåta burken till den lokala tidningen.
    Hans spontana bedömning var att det såg ut som dagsljus i tropiken, dvs krispt med en blå underton.

    Färgerna på korallerna är inte heller on/off beroende på ljuset, koraller ändrar sin utfärgning/pigment beroende på vad dom utsätts för i form av ljus och näringsvärden.
    Dvs du kan köpa en korall för 1600kr och med fel ljus/värden så ser den ut som en för 200kr, men det är upp till dig
    Dom på bilden kan bli helröda eller se ut som bruna donuts om man gör fel och det tar länge att rätta till(ibland ett halvår eller mer).
    På detta sätt kan man fynda ibland, man köper bruna tråkiga koraller i butiken och låter dom färga ut under bättre förhållanden hemma(här kommer vi dock upp till en högre nivå av kunnande innan man skall försöka).

    //NiXoN

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    Ahh, och då passar alla på att köra allt blått och UV när det fotar för att se de konstiga färgerna lite bättre. Då är jag med.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Jag tror ingen har det så blått hela tiden men man har ofta blått + någon typ av vitt. Då blir det krispigt vitt med en toning av blått. På morgonen och kvällen har man bara det blåa på för att simulera sol ned/uppgång.

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    att återge ljus på bild och film är ju självklart inte enkelt det vet jag sedan innan.

    Men då kommer frågan angående blått och vitt. Kan man inte ha det blå för koralernas tillväxt och sedan ha någon typ MH som är lite vitare för att få bort det allra blåaste för ögat eller tappar man då helt fördelen med det blå för det vita ljuset blir starkare?

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    I filmen är det blåa ljuset ganska stickande men i verkligheten är det mycket "mjukare" för ögat.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...