210l Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Smed
    • February 2011
    • 20

    210l Sydamerika

    Hallå!

    Äntligen har vi fått hem vårat nya kar på 210 l (förra ägaren sa att det var på 240 men det blev 210 när vi använde volymkalkylator v0.21). För en månad sen så fick vi ett litet kar på typ 15 l. Men vi kom rätt fort på att vi inte skulle nöja oss med ett par räkor och guppy's.

    (Bild på det lilla karet proppat med växter som ska till det stora karet)

    Så nu ÄNTLIGEN, genom en arbetskamrat fick vi köpa ett panoramakar med BTN bakrund och med diverse tillbehör OCH möbel! Vi har grundat det med 8l blomjord och sedan med svart kvarts.

    (Här vattnas blomjorden med den flashiga kannan)

    Nu har vi inrett det lite grann med växter, rötter osv. För att få igång vattnet så tog vi en innefilter pump från det lilla karet. (i det lilla hade vi 2st, fråga inte varför...)




    Bilderna är tagna precis efter att vi fyllt det med vatten.

    Så nu har det varit igång 3 dagar. I dag lät vi våran ancistrus flytta in tillsammans med våra stackars guppy yngel... (tjejen tjatade om att ynglarna inte skulle bli uppätna av de glupska föräldrarna...) Tanken med karet är att vi ska ha dvärgciklider, L- malar, endlers och kanske något annat skoj. Kom gärna med några tips, råd eller kommentarer! Vi är nybörjare.

    ps. När ynglen har växt till sig åker dem tillbaka till det lilla. pps. Just det, vi kör med easy carbo för växternas skull...

    Mvh: Smed o Ninja
  • Smed
    • February 2011
    • 20

    #2
    Just det... Bara en liten rolig sak, Vi stal typ ALL inredning från det lilla karet. Istället fick den en pytteliten kruka, 3 växter och en halv båt. Båten fick vi med det stora karet...


    hehe...

    Mvh Smed o Ninja

    Kommentar

    • Strigel
      • June 2009
      • 3

      #3
      Haha, skeppet blev ju verkligen prima lilla burken!


      Stora karet ser f öv mycket lovande ut!



      /Mikael

      Kommentar

      • Virros
        • January 2010
        • 488

        #4
        Mycket fint inrett ! Jag tycker att du ska köra på fjärilar, skaffa kanske 6 st låt dem para ut sig
        Sen personligt tycker jag att pansarmalar är något man MÅSTE ha i sitt kar !

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          jag tycker inte fjärilar då de är väldigt känsliga. hellre nån annan fin dvärgciklid såsom Vejita, Hongsloi eller kakaduer.

          Kommentar

          • DaskeN
            • May 2010
            • 76

            #6
            Ser jätte bra ut, dock ser filtret lite litet ut?
            540L Tanganyika 250L Malawi.
            160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
            30L Yngel 20L Yngel

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              filtret ser ut att vara i modulen till höger. inte den lilla saken till vänster.

              Kommentar

              • Smed
                • February 2011
                • 20

                #8
                Tack för att ni tycker om karet det ska bli några fler växter snart men vet inte riktigt vad för några och en till rot eller något annat som dom framtida invånarna kan gömma sig i.
                Du har helt rätt hannesc om filtret här kommer en bild på det



                Hmmm fick något att tänka på .... så inte fjärilar för dom är för känsliga

                Kommentar

                • Virros
                  • January 2010
                  • 488

                  #9
                  Kör på ett par bolivianer !

                  Kommentar

                  • dreas
                    • August 2005
                    • 264

                    #10
                    Ursprungligen postat av Smed
                    Tack för att ni tycker om karet det ska bli några fler växter snart men vet inte riktigt vad för några och en till rot eller något annat som dom framtida invånarna kan gömma sig i.
                    Du har helt rätt hannesc om filtret här kommer en bild på det



                    Hmmm fick något att tänka på .... så inte fjärilar för dom är för känsliga
                    Hej!

                    Jag tycker gott att du kan ta och buta ut fluvalen mot ett pumphuvud samt fylla din BTN modul med filterkuber istället, det ger en större filtervolym och en hel del mer mysiga bakterier, vilket är bra.

                    Bifogar en lite skiss jag gjorde, mest bara för jag tyckte att det var kul...

                    Klicka på bilden för större version

Namn: Pump.JPG
Visningar: 1
Storlek: 23,4 KB
ID: 2132424

                    Lycka till!

                    Kommentar

                    • Pixter
                      • July 2010
                      • 52

                      #11
                      Cool vattenkanna!!

                      Trevligt akvarium, finns ju många fina dvärgciklider om ni ska ha såna. Jag gillar kakaduaciklid å fjärilsciklider är skitsöta.

                      Kommentar

                      • Smed
                        • February 2011
                        • 20

                        #12
                        Tack för tipset dreas o väldigt fin bild om fluvalen börjar bråka så blir det så


                        har fjärils o kakaduaciklider på listan Pixter. har en matchande hink till kannan

                        nu kommer en nybörjar fråga.
                        Nu har jag bara en Ancistrus o 4-5 små guppy yngel. Kan jag inte stoppa i några fler malar, vill ha 4-5 L-malar kanske inte bara L-144? eller är det dumt att ha malar som "start" fiskar

                        Kommentar

                        • dreas
                          • August 2005
                          • 264

                          #13
                          Jag rekommenderar inte malar som startfiskar då jag själv upplevt dem som känsliga vad gäller nitrit. Jag är själv i uppstarten av ett kar och har en höjd halt nitrit i mitt kar men mina 4 svärdbärare visar inga symptom alls än så längre. Jag har tidigare bra erfarenheter av svärdbärare samt guppies men inte malar tyvärr.

                          Det viktiga är att man börjar med ett litet antal fiskar i förhållandet till karets storlek och sen matar väldigt sparsamt samt håll koll på PH, ammonium/ammoniak samt nitriten.

                          Lycka till!

                          Kommentar

                          • Pixter
                            • July 2010
                            • 52

                            #14
                            Gula fjärilsciklider och ett stort stim neontetror hade varit skitsnyggt tycker jag

                            Jag har en ancistrusmal som överlevt alla nybörjarmisstag jag gjort iaf så den verkar ju vara rena rama stålfisken.

                            Kommentar

                            • Smed
                              • February 2011
                              • 20

                              #15
                              slängde över guppy ynglen i en liten burk, o så fick några Endlers flytta in istället, köpe flera växter o lite inredning till.
                              nitrithalten fortfarande 0 kommer snart som det brukar i början här kommer några bilder med månljus



                              vad håller denna här endlers honan på med?
                              igår kväll så låg hon på botten o flyttade sig efter några minuter simmade lite sen la sig igen på botten.

                              sov hon lite bara eller?

                              Snart är jag guldis, så jag kan länka bilder direkt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...