"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Funderar på att öka ljuset lite, tänkte lägga min 1 rörs 60 cm ramp bakom den stora. Så lägger jag en ledlist i den lilla rampen som månljus.

    Tänkte att växterna skulle bli glad av ytterligare ljus det växer så att det knakar redan men jag tror inte att det skadar att ha mer ljus, det blir ingen större ökning med det känns dumt att lägga denna lilla rampen i garderoben.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      På en skala från 1-10 hur kul är det att vara i tvättstugan en söndags morgon?

      För mig är det 10 har suttit där en stund nu och mysat med en kopp kaffe, gott "tillbakalutad" på den stackars pallen
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Behöver jag fundera på att sänka ph-värdet för att det skall bli bra för fiskarna, då speciellt apistogramman och tetrorna?

        De vill ha dessa värdena och jag har nu nåt mellan 7,0 och 7,2.
        Ap.Baenschi pH 5,5-7
        Kolglödstetran pH 6-7
        Piskatjärtsmal pH 6-7,5
        Ancistrus pH 6-8
        Corydoras pH 6-7.5
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mick13
          • May 2008
          • 1796

          Nä det tycker inte jag det är i övrekanten för allas trevnad . du kan ju pula i en rot till så lär Ph't falla lite eller några alkottar bakom en sten så ger det den effekten men jag hade inte bekymrat mig. Men klart vill du odla så är du mer i ett annat läge. Trevliga tetror förresten men jag hade nog skaffat kejsar tetror
          Har du kollat upp nu så att malen inte äter upp sina övriga habitats vänner ??
          Senast redigerad av Mick13; 23 March 2011, 21:59.
          In vino veritas, in aqua sanitas

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ok, då låter jag det vara för jag tror inte att jag får i mer rötter...fiskarna vill nog ha lite vatten att simma i jag har inte tänkt att odla nån fisk, blir det yngel så är det bara roligt men inget jag strävar efter.

            De malarna jag köpt skall vara snälla malar
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Igår hade ciklidhonan tagit på sig sin lekdräkt efter ett hårt men vänligt uppvaktande av hannen

              Var lite orolig att det skulle vara svårt för henne att "skotta" igen grottan med detta gruset men det har gått bra.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Här kommer lite bilder på kärleksparet
                Bifogade filer
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Har aldrig haft sån tillväxt i ett kar, det växer verkligen så det knakar
                  Speciellt polysperman, vet att den är en snabbväxare men har aldrig fått den att få extra skott på stammen och bladen är 3 gånger så stora som bladen i 105:an.

                  Det är tur att man tar den vanliga tittatill-svängen på karen när man kommer hem från jobbet, såg att en av piskstjärtsmalarna hade fastnat mellan en sten och en rot, fick peta loss den och den simmade snabbt iväg och idag kunde jag se att den hade inga skador.
                  Puh...vart lite orolig inatt att jag skulle hitta den död.
                  Senast redigerad av PiaJo; 02 April 2011, 22:01.
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Sa till min Gobbe igår, hjälp mig att lägga upp ett konto på Youtube så att jag kan länka min film på akvariet på zoopet...vilken blick jag...fick han trodde inte sina öron då jag har varit lite motståndare till denna för det finns så mycket skit på uppladdat...men snäll som han är hjälpte han mig som vanligt

                    Detta är första gången jag någonsin filmat men nån gång är ju alltid den första och man lär sig så länge man lever så varsegoa...


                    Senast redigerad av PiaJo; 03 April 2011, 10:33.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Vilket fint kar du har Pia o vilka fina växter . Använder du PMDD o EC?
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Använder bara pmdd, dock 1,5 dos (det är lättare att dosera 30 ml än 22 ml )
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          ooooooooooooooooooooooh!!! Vad är det för grenmalar du skaffat dig
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Det är en piskstjärtsmal, Rineloricaria lanceolata
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Idag när jag gjorde vattenbytet så tänkte jag vara lite djärv så jag slangade som vanligt ut ca 1/3 vatten och sen slangade jag tillbaka med bara kallvatten, riktigt kallt vatten (har inget varmvatten ännu i tvättstugan) och tempen sjönk till ca 22 grader från 25 grader är detta ett BIG NO NO att tempen sjunker så mycket så fort eller kan jag fortsätta med att göra så?

                              Det är väldigt skönt att slippa bära 6 st hinkar genom halva huset för att få tempererat vatten...

                              Kan tillägga att det blev fart på mina tetror efter detta, spänner sig och så för varanndra och sen såg piskmalarna ut att fajtas lite med varanndra...
                              Senast redigerad av PiaJo; 08 April 2011, 17:18.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • lillfrasse
                                • February 2002
                                • 2228

                                Det är ingen fara med den lilla sänkningen snarare tvärt om att det kan trigga igång lek beteende.
                                Simma lungt..
                                Lillfrasse..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...