"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • PiaJo
    svarade
    Mitt lilla "djungelkar" det är ett sånt lugn i detta karet som jag älskar.. pumpen rör sig knappt men allt funkar så jag kör vidare ett tag till och fisken mår prima. Jag har 12 st små rasboror och 3-5 st lakritsgurami som är lugnet själva så det är skönt kar med en massa växter som blivit över från andra kar och det r inga alger heller för det är inte mycket ljus att tala om.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Bara så surt att det var ett lekpar av en art som det är ovanligt att få yngel på..

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Ingen annan fisk har visat symptom på att det skulle vara nåt fel, de är lite bleka bara för det är väl för att jag har grejat för mycket och det är de inte vana vid.
    Vi har inga nya ledningar och jag gjorde vb i alla karen denna dagen och inget annat kar eller fisk har reagerat.
    Men olika arter reagerar olika.
    En gång för 100 år sedan (ja nästan i alla fall ) så dog (eller blev rejält dåliga) alla Petrochromisar (inga andra arter) jag hade efter ett vattenbyte. Jag ringde kommun och frågade om de hade gjort något speciellt med vattnet den dagen och denne nekade - så småningom visade det sig dock att just den dagen så hade de backspolat ledningssystemet efter ett brott på en ledning och då tillsatte de speciella bakteriedödande kemikalier.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Allt är ok med de andra fiskarna och äntligen hittade jag den siste som dött av malarna. Märkte att guinacarorna betedde sig så där som de gör om det finns en död fisk i karet, de blir skygga och rör sig inte alls i närheten av där den döda fisken finns så det vat bara att lyfta på rötterna och håva upp den

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    ja.. det är jättetråkigt men men shit happens så att säga..

    Ingen annan fisk har visat symptom på att det skulle vara nåt fel, de är lite bleka bara för det är väl för att jag har grejat för mycket och det är de inte vana vid.
    Vi har inga nya ledningar och jag gjorde vb i alla karen denna dagen och inget annat kar eller fisk har reagerat.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Säger som dom andra - väldigt trist Pia .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Inga nya kopparledningar?
    Sedan skriver du att du gjorde stora vattenbyten. Kommun kan ju ibland rengöra ledningar och backspolar då dom. Då använder de en massa kemiska preparat för att inte människor skall skadas. Dessa är ofarliga för människor, men mycket farliga för fiskar.

    Hur som helst - tråkigt i alla fall

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Fasen vad trist... Säger som Johan - hoppas det går bra med övrig besättning.

    Lämna en kommentar:


  • Marten64
    svarade
    Det var verkligen tråkigt att höra....Vad märkligt men ibland går något snett trots att man kört på som vanligt. Hoppas det går bra med de du har kvar.

    /Johan

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Marten64
    Pia hur går det med malrommen? Bra hoppas jag! Vi vill ha bilder!

    Johan
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

    Instämmer

    Tyvärr har jag tråkiga nyheter.. rommen kläcktes och sen såg jag ynglen inte mer utan de försvann rätt ut i karet men det så är så tråkigt är att alla malar av denna sorten dog igår och inatt
    Såg igår eftermiddag att alla var rödspärngda i mun, buk och ja egentligen hela fisken och slemlagret lossnade i stora sjok och jag vet inte vad som hänt?? det är bara dessa som blivit drabbade ( än....) och all annan fisk verkade ok fast lite slöa pga alla vattenbytena som jag gjorde, det blev lite kallt i vattnet men jag hade inget val.
    Håller alla tummar och tår jag har för att alla ca 100-150 guiancara-yngel skall ha klarat sig över dagen annars bryter jag nog ihop en smula för jag har kämpat och kämpat med mat och vb för dessa. Dessa skall, om de överlever, få flytta inom kort till andra kar hos en kompis för uppväxt så det hade väl varit droppen om de dog nu strax innan...


    blääää... säger jag bara. kan visa bilder strax ( har dessa i telefonen)

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Marten64
    Pia hur går det med malrommen? Bra hoppas jag! Vi vill ha bilder!

    Johan
    Instämmer

    Lämna en kommentar:


  • Marten64
    svarade
    Pia hur går det med malrommen? Bra hoppas jag! Vi vill ha bilder!

    Johan

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Fantastiska bilder på rommen - skall bli kul att följa.

    Ctenochromisen är en riktigt elak jäkel
    Tack! Nya bilder kommer imorgon, tog nya två nya idag och nu såg man mer kropp

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...