"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • PiaJo
    svarade
    Fast lite sur är jag allt för att På spåret är slut för säsongen

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Japp, lovar fast nu är mitt surande bättre efter lite tacos och en go öl nu är det dags för vattnet ovh adoketorna att sura till
    Goody!

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ok! Hoppas det blir bättre! Sura till rejält nu!
    Japp, lovar fast nu är mitt surande bättre efter lite tacos och en go öl nu är det dags för vattnet ovh adoketorna att sura till

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Ja, det är kanske nåt sånt jag har missat att göra, får slå mig själv på fingrarna lite...jag har i mycket rötter men skall hiva i en mängd löv mm ikväll, torvpellets har jag nånstans i gömmorna, skall dra i en påse med detta imorgon efter vattenbytet, gör inget numera utan ett vattenbyte och nog övervägande efter "kraschen" i höstas, ja löv kan få åka i utan att göra detta.

    Vill ju verkligen att mina adoketor skall trivas.

    glömde säga att mina är odlade.
    Ok! Hoppas det blir bättre! Sura till rejält nu!

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Pia, det är med adoketorna, som med Fjärilar - man får tänka några steg längre. De går utmärkt att ha dom i "vanligt" vatten, men det är inte optimalt.
    Nu vet jag inte om dina är vf eller odlade, men i naturligt tillstånd kan adoketa gå vatten som har så lågt ph som 3!
    Nu behöver man inte ta till så drastiska siffror, men försök att få till ett vatten med lågt ph, vräk i massor av löv och kanske kan du köra med en "påse" torv i karet.
    Tänk på det vrålbruna (men kristallklara) vatten jag hade till discusarna, och som adoketorna senare gick i - något åt det hållet!
    Ja, det är kanske nåt sånt jag har missat att göra, får slå mig själv på fingrarna lite...jag har i mycket rötter men skall hiva i en mängd löv mm ikväll, torvpellets har jag nånstans i gömmorna, skall dra i en påse med detta imorgon efter vattenbytet, gör inget numera utan ett vattenbyte och nog övervägande efter "kraschen" i höstas, ja löv kan få åka i utan att göra detta.

    Vill ju verkligen att mina adoketor skall trivas.

    glömde säga att mina är odlade.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Imorgon skall jag se om jag kan filma adoketorna... De har gått tillbaka till sitt beteende som de hade innan, lite loja och uttråkade typ trots att de är fyra stycken i karet så de borde ju vara mer på hugget om ni förstår vad jag menar, det är bara lite undanjagande då och då, den enda gången de får "färg" är när det typ vankas mat..
    magkänslan säger att det inte är som det skall riktigt, kan inte sätta fingret på vad med jag har börjat inbilla mig saker som att det bara är hannar allihopa, de vantrivs mm listan kan bli rätt lång

    visste att dessa var en "svårare" sort när jag köpte dem men inte riktigt så här då utan på ett helt annat sätt som att de är tuffa mot varandra, krävde bra vattenkvalitet mm.
    Men de enda de har varit riktigt aggressiva mot var de två största svärdbärarna men de andra fick var av fred utan problem, ja ja jag får inte ihop det hela men så får det bli en fredagskväll innan maten..
    Pia, det är med adoketorna, som med Fjärilar - man får tänka några steg längre. De går utmärkt att ha dom i "vanligt" vatten, men det är inte optimalt.
    Nu vet jag inte om dina är vf eller odlade, men i naturligt tillstånd kan adoketa gå vatten som har så lågt ph som 3!
    Nu behöver man inte ta till så drastiska siffror, men försök att få till ett vatten med lågt ph, vräk i massor av löv och kanske kan du köra med en "påse" torv i karet.
    Tänk på det vrålbruna (men kristallklara) vatten jag hade till discusarna, och som adoketorna senare gick i - något åt det hållet!

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Imorgon skall jag se om jag kan filma adoketorna... De har gått tillbaka till sitt beteende som de hade innan, lite loja och uttråkade typ trots att de är fyra stycken i karet så de borde ju vara mer på hugget om ni förstår vad jag menar, det är bara lite undanjagande då och då, den enda gången de får "färg" är när det typ vankas mat..
    magkänslan säger att det inte är som det skall riktigt, kan inte sätta fingret på vad med jag har börjat inbilla mig saker som att det bara är hannar allihopa, de vantrivs mm listan kan bli rätt lång

    visste att dessa var en "svårare" sort när jag köpte dem men inte riktigt så här då utan på ett helt annat sätt som att de är tuffa mot varandra, krävde bra vattenkvalitet mm.
    Men de enda de har varit riktigt aggressiva mot var de två största svärdbärarna men de andra fick var av fred utan problem, ja ja jag får inte ihop det hela men så får det bli en fredagskväll innan maten..

    Lämna en kommentar:


  • HeidiH
    svarade
    Aldrig haft guppys faktiskt. Nån gång kanske jag provar. Men så nöjd med svärdisarna så just nu ser jag ingen anledning.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av HeidiH
    Ja jag har helt snöat in på dem känner jag. Pigga trevliga och vackra.
    Precis! jag klarar inte guppysar men svärdbärare funkar utmärkt hos mig.

    Lämna en kommentar:


  • HeidiH
    svarade
    Ja jag har helt snöat in på dem känner jag. Pigga trevliga och vackra.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av HeidiH
    Såå läckra!!! Ger stort habegär!

    Japp, det gör dem Gillar svärdbärare mer och mer, trevligt släkte

    Lämna en kommentar:


  • HeidiH
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Nope, det är en odlingsvariant som som en naturform i utseendet
    men jag har två andra viltformer här hemma, kommer bilder senare

    bild på de gröna..
    Såå läckra!!! Ger stort habegär!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    tack, en anniiiiigen mindre då
    Skall kika, nästa gång jag är där uppe och lufsar runt.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Finns så mycket stuff uppe i skogen här, jag kan kolla om jag hittar något liknande till dig, fast kanske en aning mindre.
    tack, en anniiiiigen mindre då

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Förstår precis och jag hade nog försökt att göra så med om jag hade haft den roten
    Finns så mycket stuff uppe i skogen här, jag kan kolla om jag hittar något liknande till dig, fast kanske en aning mindre.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...