Platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kallehedin95
    • February 2011
    • 6

    Platy

    Hej, jag har 9 platy, 6 honor och 3 hanar. Skulle gärna vilja att dom skulle få lite yngel. Någon som har ett bra tips på hur jag får dom att föröka sig?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tillsätt vatten!

    Har du bara tätt planterat och möblerat så kommer det troligen att lösa sig av sig själv, de föder en kull med ca en månads mellanrum. Att fånga upp honor som är tjocka och sätta i eget kar är heller inget du behöver göra, då är det bättre att de får vara ifred och det blir då de starkaste ynglen som överlever.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • vitter
      • August 2010
      • 219

      #3
      Satsa på extremt mycket växtlighet för ynglen att gömma sig i, om de ska få gå kvar med de vuxna, för de äter yngel som smågodis. Ut ur ena änden, in i andra... Så även om de ynglar av sig ofta, så har inte ett enda överlevt av mina iaf. och jag tycker ändå att jag har mycket växter, och även mycket flytväxter med rötter som ynglen gömmer sig i.
      Senast redigerad av vitter; 01 March 2011, 22:59.

      Kommentar

      • Kallehedin95
        • February 2011
        • 6

        #4
        Oj då, något förslag på någon bra växt?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Hornsärv, Limnophila sessiflora, Hygrophila polysperma, javamossa, javaormbunke osv, osv...spelar inte så stor roll, bara det är tätt planterat så de får vara ifre de första dagarna. Sedan har de lärt sig simma ganska duktigt och är inte lika intressanta för föräldrarna längre.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Kallehedin95
            • February 2011
            • 6

            #6
            Okej, kan du förklara för mig hur man ser om den är dräktig? Bilder eller något?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Går honan med hannar vore det konstigt om den inte är på tjocken. De får en ganska rund mage, och på vissa platy beroende på färgen, ser man dräktighetsfläcken vid analfenan.
              http://www.google.com/imgres?imgurl=...w=1899&bih=831 är en bild på en hona som är på tjocken.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Kallehedin95
                • February 2011
                • 6

                #8
                Tack för hjälpen

                Kommentar

                Arbetssätt...