98-liters low tech-projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Midde
    • August 2008
    • 250

    98-liters low tech-projekt

    Jag ska starta upp ett 98-liters lowtech-kar. Innevånare blir ancistrusmalar, körsbärsräkor och stora posthornssnäckor men jag skulle vilja ha ytterligare en fisk. Har ni förslag på någon lämplig fisk som passar i detta kar, som funkar med räkor?
    Klicka på bilden för större version

Namn: akvarium 054.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,6 KB
ID: 2181588
    Senast redigerad av Midde; 16 April 2011, 08:47.
    Det är fult att inte ha akvarium
  • Midde
    • August 2008
    • 250

    #2
    Nu har det gått ett tag, men jag har fått riva upp växter för att hitta 10 små räkor som jag skulle flytta.

    Teknisk utrustning: En 13 watts ledlampa som motsvarar en 100 W glödlampa, dagsljus/färgtemperatur ca 6000 - 6500 K.
    Invånare: 5 ancistrusmalar, 16 endlers guppy, ett fåtal posthornssnäckor.
    Växter: Vanlig vattenormbunke, Hygrophila polysperma, Heterantehera zosterifolia, javamossa, javaormbunke, vattenpest, hornasärv, andmat, musselblomma.
    Planerar en mosslikande växt eller mossa.
    Substrat: Rådasand
    Gödning: Fiskars o snäckors avföring och urin samt fiskmat.
    Koldioxid: Den koldioxid djuren andas ut samt den koldioxid som växterna avger under natten då de andas som vi - den så kallade cellandningen.

    Så här ser karet ut i dagsläget. Meningen är att växterna med tiden ska bilda en tät bakgrund. Vattenpesten är planterad i högra bakgrunden, väntar på att den ska växa upp så det är lite kalt på högra sidan.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 10qa053.jpg
Visningar: 1
Storlek: 169,2 KB
ID: 2132859

    Ska försöka hitta en snyggare armatur. Denna är avsedd för värmelampor egentligen, från Högberga.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20r2s5i.jpg
Visningar: 1
Storlek: 194,4 KB
ID: 2132860

    Malarna har kalas:
    Klicka på bilden för större version

Namn: 2eplw5s.jpg
Visningar: 1
Storlek: 200,4 KB
ID: 2132861
    Senast redigerad av Midde; 16 April 2011, 08:45. Anledning: glömde nämna musselblomma
    Det är fult att inte ha akvarium

    Kommentar

    Arbetssätt...