63 l växtkar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SperiX
    • July 2010
    • 74

    63 l växtkar!

    Nu måste jag få fart på akvariet!

    Jag har bestämt mig för att testa på att göra ett växtkar av mitt 63L tank och vad jag har i akvariet just nu är:
    SET UP
    # Vanlig engels sjösten ca 7-8 cm högt
    # Ett fult avbrutet skepp som förmodligen åker ut om man inte kan göra något estetiskt av detta
    # eheimer pick up 2010 innerfilter
    # Enkelt ljusrör aquastar 18W 1000k
    # Liten rot på ca 20-22 cm lång...
    VÄXTER
    # Vattenpest egeria dense
    # Lite Menianthus Callistroides cuba...
    # och så en annan växt jag inte har namn på ganska stora avlånga blad rätt stor växt...
    # javamossa (tror jag)
    DJUR
    #Rödmuns tetra 6 st
    #black molly 5st varav 3 yngel
    # någon sorts koppartetra...

    Vattenvärdet och sånt är jag dålig på har dropptester som mäter nitritvärdena, gör varje vecka 40% vattenbyta och i samma veva häller jag i ca 3ml happy life plant (gubben i djuraffären sa att de va bättre än pmdd)

    Nu kommer lite frågor jag har:

    Jag tror pmdd är bättre men vad vet jag? ska jag köpa pmdd och i så fall hur vet jag att vilken mängd av vad jag ska häva i?

    Räcker ljuset eller ska jag försöka skaffa något mer?

    Ska bygga en egen ramp för den jag har nu passa inte vad ska jag göra för att få bäst reflektion från ljuset?

    tänkte testa CO2 mäsk till att börja med något jag bör tänka på? tänkte även köra in de i innerfiltret via den luftslang som finns upp ur filtret


    Ni får gärna komma med synpunkter på min setup vad jag ska köpa till förbättra och även synpunkter på hur jag ska göra med detta akvarium så det blir bra:P

    förövrigt är jag inte dyslektiker men jag orkar inte bry mig om min stavning haha
  • SperiX
    • July 2010
    • 74

    #2



    Lägger upp länkar till bilder där man ser hur det ser ut för tillfället :P Inte allt för vackert kanske :P

    Kommentar

    • SperiX
      • July 2010
      • 74

      #3
      sitter och funderar på reflektor för att förbättra ljusstyrkan... vet någon vad för material dessa är gjorda i? jobbar ju i en plåtverksta så borde ju inte va så svårt att smida till:P vad för form ska man ha på den? Om jag förstår rätt ksa så lite ljus som möjligt studsa in i ljusröret igen men det ska inte skära vattenytan för skarpt heller? nån V-formation då eller? eller M kanske är en bättre?

      Kommentar

      • SperiX
        • July 2010
        • 74

        #4
        kommer att inhandla saker till mäsksystem nu när jag åker hem från jobbet

        handlingslistan står jag och funderar på...
        röd jäst har jag hört ska vara bäst. sen har jag läst att en del använder bikarbonat och mjölkpulver? är detta nödvändigt eller ska man köra på på den vanligaste med socker jäst och vatten?

        har hört att man ska använda batterivatten men någon annan prata om akvarievatten att det skulle vara bättre vilket är bäst?

        Kommentar

        • SperiX
          • July 2010
          • 74

          #5
          Nu har jag byggt mig ett litet CO2 system av mäsk och sitter med stor förväntan på resultat om det funkar över huvudtaget (blev inte jätteserriöst bygge) Ska göra ett lite serriösare när jag vet att det funkar (A)

          Lite bilder
          http://img833.imageshack.us/img833/9333/dsc01919jl.jpg grejerna jag byggde med
          http://img210.imageshack.us/img210/8882/dsc01920hr.jpg mäskflaskan (ska göra så det blir dubbelt senare när jag vet att det funkar)
          http://img198.imageshack.us/img198/651/dsc01921gn.jpg reningsflaska och även så jag kan räkna bubblor
          http://img339.imageshack.us/img339/1777/dsc01922h.jpg och här kommer slangen släppa ut CO2 som (hoppas jag) sugs upp av filtret återstår att se nu

          Kommentar

          • SperiX
            • July 2010
            • 74

            #6
            hur lång tid tar det innan det börjar bubbla?

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              efter nån timme ungefär

              Kommentar

              • SperiX
                • July 2010
                • 74

                #8
                okay

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  ang ljuset. du borde nog ha minst ett rör till och reflektorer på dom.

                  klart han i affären säger att hans grejjer är bättre än PMDD. han vill ju sälja så klart.
                  PMDD är riktigt bra och framför allt är det billigt

                  du ska dosera 10ml/100L vid vattenbyte från varje flaska. dvs 6 ml från varje flaska när du gör vattenbyte varje vecka.

                  Kommentar

                  • SperiX
                    • July 2010
                    • 74

                    #10
                    Får väl bli att beställa hem PMDD då :P

                    Angående belysningen har sett såndär fluorescent ballast GLO den borde man kunna göra en egen ramp av eller?
                    Vad ska man ha som reflektor tänkta bygga som måsvinge men ska man ha så blank plåt som möjligt (tänkte polerad rostfritt blir ju som chrome typ) eller ska man ha vanlig plåt lackad med matt vit färg?

                    Kommentar

                    • SperiX
                      • July 2010
                      • 74

                      #11

                      sån typ

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        vad har du för ramp nu.

                        nog billigare att köpa reflektorer. (o de är nog bättre dessutom)

                        du har la T8-rör nu va?


                        sen skulle jag absolut kasta ut skeppet. plast här inte hemma i akvarium i min mening. gå ut o hitta lite olika stenar istället o skrubba av, koka o sen ner i karet.

                        Kommentar

                        • SperiX
                          • July 2010
                          • 74

                          #13
                          Just nu har jag en gammal ramp som jag inte vet något om direkt förutom att den ligger på 20W och så har den ju bara uttag för ett rör så tänkte jag kunde slänga ihop en ramp på jobbet med dom socklarna i. Men såna socklar går väl få tag på på annat ställe typ claes ohlson vanliga socklar va?

                          Eller så får jag köpa en ny ramp fast det får ju då dröja i alla fall till nästa månad (student suger)

                          Ah skeppet ska ut men får va kvar tills belysning och co2 och de funkar sen ska jag göra om helt i akvariet (det är typ enda stället fiskarna kan gömma sig lite på) :P

                          Kommentar

                          • SperiX
                            • July 2010
                            • 74

                            #14
                            tror det är t8 rör det är väl vanligast?

                            Med dom socklarna mena jag dom där ballastersocklarna har en kompis som vill sälja såna billigt det va därför jag fundera på de :P

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              jo med de socklarna är till t5 bara så du vet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...