180 l sa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    #46
    Ursprungligen postat av gonzo44
    oj tusan fisken hängde väl som sladdlampor på tvären i karet och bet sej fast i växterna för att kunna hålla sej still overhuvudtaget
    Haha, låter som det, precis det man vill undvika, vilket jag hoppas att jag gör med den seio 1200l/h streamern som jag fick som rekommendation
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #47
      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      de satt mot bortre rutan och såg rätt besvärade ut ;D

      Streamer sitter numer i en malodling på Hammarö, bytte bort den och en aquaclear powerhead mot 4 pansarmalar, 10 röd rubin, 10 bright blue och startdosen räkor.

      Fint byte
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #48
        ja, pansarmalarna ville jag inte ens ha. De bor hos grannen nu. Där fick jag lavastenen till vasen istället :P
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          #49
          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          ja, pansarmalarna ville jag inte ens ha. De bor hos grannen nu. Där fick jag lavastenen till vasen istället :P

          Haha byteshandlar'n Mathias
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            #50
            Satt o tittade igenom lite av de nya artbeskrivningarna, hittade denna Sadelciklid inte helt olik Nyckelhålsciklid, lite mer långsmal, men jaa något är det. Mycket vacker hur som helst

            Nicke
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              #51
              Jaha jaha, vad hände?!?!?! Var tog jag vägen?
              Fråga inte för jag vet inte själv

              Men nu är jag tillbaka och titta på bilderna så ser ni att det i alla fall händer något även här

              BILD Kommer snart måste bara bli Goldis igen

              Kommer fiskar på fredag, så äntligen på väg att rodda om i "beståndet" sakta men säkert, dock ännu ej nyckelhål, de som finns på Arken i LKPG just nu ser för ledsamma ut...

              Nicke
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                #52
                Hahaaa!

                Nu är mina nya små juveler hemma, mitt tänkta fiskbestånd har äntligen sakta börjat smyga sig inpå, och med lite tur så är jag klar till vintern med besättningen.

                En ny kamera har jag lyckats skrapa ihop till, en basic instegs systemkamera men som funakr aknoners till dess att jag har råd att uppgradera mig till ett vassare kamerahus. Till dess kommer det kanske dröja, men ett par objektiv som förövrigt kommer passa senare modeller kan ju inhandlas.

                Hur som haver är en ny "skejp" fixad i veckan och firrarna det nya paret isläppta igår. Bland det snyggaste jag gjort tycke rjag själv, med en god potential när det väl satt sig, såhär i början av en remake är det ju lite tanigt och blekt men det "wer" sig änna

                Zoppet Gold betalt så senast typ onsdag kanske torsdag nästa vecka bör någon bild kunna trilla in, och vem vet kanske även jag ska till o börja med lite filmsnuttar nu när man kan filma i HD


                Nu blir det gräsklipp, lite mordisk "beskärning" av lite "buskar" på tomten, sedan hämta knatten, dra till badet och doppa i sig i denna vårvärme (för sommar blir det väll inte, lika bra att inse) för att sedan ha en lugn mysig kväll här hemma.
                Imorrn bär det av till Kolmården
                Senast redigerad av ApeviaX; 03 July 2012, 17:44.
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  #53
                  Innan jag avslöjar vad jag har i karet sedan gårdagen, så tänkte jag åter sammanfatta och presentera tankarna kring fiskuppsättningen jag önskar. Kan tillägga att det kanske inte tidigare framgår helt utan kan nog vara utspridd info. i andra trådar, däribland Mats Akvaristeugan.

                  Hur som haver så önskas Scalarer, den Honey Blue variant (längst till höger) på bilden i inlägg nr. 2, ett par nyckelhålsciklider, någon trevlig stimfisk, inte bestämt vilken ännu, samt de gula som simmar just nu.

                  Andra idéer på kar snurrar febrilt i huvudet, ska se om inte snäcklekar karet äntligen kan få bli verklighet i höst iaf.
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    #54
                    Yeehaa! Gold igen och nu kommer lite bilder på den nya "skejpen" samt de snygga nykomlingarna, men har tappat namnet bara för det.. Nåt på H... och sedan nästa ord ett m... Haha

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 2012_07_03_1776.jpg
Visningar: 1
Storlek: 185,1 KB
ID: 2141512
                    Här var det lite nymöblerat
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 2012_07_03_1616.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,8 KB
ID: 2141513
                    Här har vi framförallt honan i full prakt
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 2012_06_29_0123.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,4 KB
ID: 2141514
                    Paret i ett fint "led"

                    Bilderna är lite sisådär, men rätt okej, allt som ser "smuligt" och tråkigt ut är partiklar från mat, jag lurade fram de så jag kunde fota :P

                    När sedan Nyckelhål, Honey Blue Scalare & Någon snygg stimmare går i detta kar samt när växtligheten är lite lummigare kommer det nog bli ganska vackert.

                    Nästa gång en ny scape tillkommer hoppas jag ha råd att trycka ner en bakgrund, eller ännu bättre kanske ett helt nytt kar och bakgrund

                    Nicke


                    EDIT: För 17:singen, glömde ju nämna någon variant av Corydoras, 2 L-malar som jag ej har namnet på just nu samt ev. ett par av någon apisto. Finns så många jag är sugen på, men funderar lite över spacet i karet samt hur denna "mix" av individer passar sig?
                    KAn också tillägga att jag funderar på lite eklöv i detta kar, kan väll bli rätt nice? Eller, tyckte det gifte sig mkt bra i mitt lilla kar i sovrummet, där finns också ormhassel, precis som i detta.
                    Senast redigerad av ApeviaX; 03 July 2012, 17:49.
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #55
                      Namnet på cikliderna är Archocentrus (tidigare Herotilapia) multispinosa De är centralamerikaner. Är det trollhassel? Köpte det häromsistens, och det ser ut som grenarna du har.
                      Senast redigerad av Shepard; 03 July 2012, 17:56.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        #56
                        Ursprungligen postat av Animaniac
                        Namnet på cikliderna är Archocentrus (tidigare Herotilapia) multispinosa Är det trollhassel? Köpte det häromsistens, och det ser ut som grenarna du har.

                        Japp, de stod som Herotilapia multispinosa korrekt, tackar

                        Nepp, det heter ormhassel, men det är nog det du har, det har tyvärr sedan länge blivit fel omnämnt i olika butiker och hos floristkedjor. Trollhassel finns, men ser inte alls ut som ormhassel.
                        Jag plockade lite från Plantagen förra året, har haft de på tork, har även en planta på framsidan, så vem vet kanske kan "skörda" eget när den växer till sig :P
                        Senast redigerad av ApeviaX; 14 July 2012, 14:26.
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #57
                          Ursprungligen postat av ApeviaX
                          Japp, de stod som Heterotilapia multispinosa korrekt, tackar

                          Nepp, det heter ormhassel, men det är nog det du har, det har tyvärr sedan länge blivit fel omnämnt i olika butiker och hos floristkedjor. Trollhassel finns, men ser inte alls ut som ormhassel.
                          Jag plockade lite från Plantagen förra året, har haft de på tork, har även en planta på framsidan, så vem vet kanske kan "skörda" eget när den växer till sig :P
                          Ok Ja, Herotilapia är som sagt det gamla namnet.

                          Hmm, ja, jag tyckte också att ormhassel verkade vara ett mer passande namn Köpte mina också på Plantagen. På tork, då köpte du dem levande, på växten? Mina köpte jag som torra grenar.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            #58
                            Ursprungligen postat av Animaniac
                            Ok Ja, Herotilapia är som sagt det gamla namnet.

                            Hmm, ja, jag tyckte också att ormhassel verkade vara ett mer passande namn Köpte mina också på Plantagen. På tork, då köpte du dem levande, på växten? Mina köpte jag som torra grenar.

                            Haha, njae... Jag ljög lite där, jag jobbar eller ja jobbade iaf på Plantagen och vi hade ett rejält knippe som låg i en container som skräp. Jag tänkte aldrig i livet! Det ska ner i akvariet :P Så jag tog hem de, lät de ligga utomhus, de blev då blöta av regn, men har sedan torkat åter inomhus :P
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #59
                              Ursprungligen postat av ApeviaX
                              Haha, njae... Jag ljög lite där, jag jobbar eller ja jobbade iaf på Plantagen och vi hade ett rejält knippe som låg i en container som skräp. Jag tänkte aldrig i livet! Det ska ner i akvariet :P Så jag tog hem de, lät de ligga utomhus, de blev då blöta av regn, men har sedan torkat åter inomhus :P
                              Ok Jag köpte fyra grenar, har fått i två av dem i två olika kar.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                #60
                                Ursprungligen postat av Animaniac
                                Ok Jag köpte fyra grenar, har fått i två av dem i två olika kar.
                                Visst är de för jävla sköna de här grenarna, lite eklöv och (beroende på växtligheten) lite dunkel belsyning, mumma!

                                Har du bild på karen?
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...