Projekt Tvättstugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #91
    Ok.

    jag tror faktiskt att det blir så.

    För det blir så liten plats över på bänkskivan med två 60 cm´s kar, jag har liten hand men det finns inte en chans att jag kommer åt att torka och hålla rent mellan dessa kar och sen att det var ok för Gobben som inte egentligen vill ha in mer akvarier i huset så då passade jag på att ta ett fast med fler liter

    Vad tror du om storleken på bakgrundsfiltret, det räcker väl?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #92
      Det ska säkert räcka. Ska du köra med raster eller bottenfilter eller hur ska du göra?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #93
        Den som vet... jag är ju en sån velpotta

        Jag kan nog komma att ändra mig flera gånger med det lutar åt att det blir samma som du har i kuben, det verkar riktigt bra.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #94
          Vad kör du för filterlösning i dina kar, 50-kuberna, är det bara bottenfilter eller ytterfilter?
          Senast redigerad av PiaJo; 09 January 2011, 10:27.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #95
            I fredags lämnade jag in 20 st ancistrusyngel och 10 st mollyyngel, jag tänkte att jag skulle ha detta som liten, liten delbetalning på grus eller bakgrunder.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #96
              Ursprungligen postat av PiaJo
              Vad kör du för filterlösning i dina kar, 50-kuberna, är det bara bottenfilter eller ytterfilter?
              Där kör jag med bara bottenfilter och en pumpskalle. Men jag tycker i ärlighetens namn att det funkar bättre med bakgrunden fyllt med filtermatta och bottenfiltret så som det är i Dennerlekuberna. Än så länge iaf.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #97
                Ursprungligen postat av ansjo
                Där kör jag med bara bottenfilter och en pumpskalle. Men jag tycker i ärlighetens namn att det funkar bättre med bakgrunden fyllt med filtermatta och bottenfiltret så som det är i Dennerlekuberna. Än så länge iaf.
                Ok, det blir nog så jag vill göra med, hjälper du mig med instruktioner sen?

                Skall jag ha en eller två bottenplattor? Eller man kanske inte kan koppla ihop dem?
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #98
                  Det beror lit epå vad du har för bottenmateral, jag vill ha så mycket yta som möjligt till mina räkkar eftersom soilen är så fin där, och riskerar annars att täppa igen kanalerna på bottenfiltret. Har du tex 2-3 mm grus räcker det med en platta till ett 100 liters kar, en lämplig "regel" är att du har bottenfilter på ca 1/3 del av karet bottenyta.
                  Visst hjälper jag dig, och det finns säkerligen fler som har goda, kloka idéer om detta!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #99
                    Tack, jag kommer även har filter i bakgrunden, jag kommer troligtvis köra med 2-3 mm mörktgrått grus i detta kar.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Jag orkar inte leta, vad blir måtten på karet?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ett 152 liters med måtten 95x40x40.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Då skulle jag nog ha två filterplattor som du kopplar ihop. En annan lösning vore att lägga plattorna på var sida om karet och Slimlinen som ett V med spetsen mot bakrutan och två mindre pumpar, en på var sida av karet. Och då ha såpass liten plats mot kortsidan så pumpen precis får plats.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Det var en annan lösning, tack!

                            räcker det med 2 st sådana här:


                            eller en storlek större?

                            Jag har ju en btn slimline i min kub som är färgen Basalt/gnejs men den är full med mossa så jag kan inte se färgen riktigt, kan man foga i med en bit btn rödgnejs i mittenfogen utan att det avviker för mycket? Hoppas att ni förstår vad jag menar, jag tänkte att om jag köper 2 st 50 cm slimline och vänder så att den "fina" änden är ihop vid mitten fast det kommer att saknas ca 2-3 cm i mitten.

                            Det blir ju bara någon cm som kommer att synas om jag räknar rätt. Jag har bitar av denna hemma.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursäkta alla mina många frågor och funderingar men jag vill ha allt klart för mig så jag vet vad som skall köpas och fixas innan det drar igång på allvar.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Jag skulle ändå ta storleken större, då får lite bättre flöde med den större. Jag funderar på att ha en sådan lösning på mitt blivande projekt.

                                Jag har en sådan bit B/G slimline som du kan ha istället, den röda kommer inte att bli bra varken från början eller efter den fått alger på sig.
                                Fäster du den biten i mitten först så får du skarva in de två andra bitarna snyggt, men räkna med att vinkeln gör att det går en del Slimline. Rita ut måtten på ett papper i originalstorlek, så ser du lättare hur du ska lösa saken.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...