Växtakvarium (SA) 540 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tommy_g
    • February 2010
    • 473

    #91
    Uppdatering

    Så kommer en liten uppdatering igen. Har inte varit så aktiv, men så kan det vara på sommaren. Akvariet ska nu göras om till diskusakvarium. Så nya rötter som skapar gömställen ska sättas in - total rescape igen. Jag kommer mest att jobba med vänster/höger sida eftersom jag fortfarande vill ha ett bra ljus i mitten på karet p.g.a. gräset.

    Har samlat på mig en hel del rötter/trädgrenar i sommar. Det är ekgrenar från fällda träd som just nu ligger på vinden och torkar, på sommaren blir det som en bastu på vinden och de har legat där sedan i början på juni. Tänkte att de skulle få ligga september ut också för att vara på den säkra sidan. Har hört att barken kan utsöndra garvsyra i vattnet om dessa inte torkar ordentligt. Det största problemet nu är att få ned rötterna i vattnet, ska fixa ett rostfritt stag som trycker ned alla rötterna eftersom det blir en ganska stor flytkraft med alla grenar.

    Jag köpte Eleocharis vivipara för att få en effekt i bakgrunden där gräset liksom sträcker sig upp till ytan, ni kan se det i mitten på karet på första bilden, samt lite i höger hörn. Har kört med denna i sommar och den växer bra. Nackdelen med Eleocharis vivipara är att den skjuter nya skott vid stumparna där man har ansat, den beter sig alltså inte som nålgräs vilket gör den extremt svår att sprida sig i gruset. Istället får man ett gräs som - på höjden - blir brunt nertill och yvigt och grönt upptill. Så jag rensade bort denna i mitten så bara det bruna återstår. Nu får vi se vad som händer, förmodligen händer ingenting men då slänger jag skiten.

    Före ansning;
    Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0034.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,9 KB
ID: 2135064

    Efter ansning;
    Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0035.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,4 KB
ID: 2135065

    Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0054.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,8 KB
ID: 2135066
    Gräset har spridit sig väldigt bra, speciellt sen jag satte i nya lysrör. Jag kan se en markant skillnad. Jag letar också efter malaysisk sandsnäcka i zooaffärerna omkring men det är ingen som har den inne, får ta det nästa tur till Gbg. Behöver nånting som luckrar upp botten.

    Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0050.jpg
Visningar: 1
Storlek: 188,0 KB
ID: 2135067
    Rotalan har spridit sig bra också, köpte en liten tanig kruka i våras, mest för att testa med. Nu är det den dominerande bakgrundsväxten tillsammans med vallisnerian. Har också testat javamossan, som det står att läsa överallt trivs den inte i direkt ljus utan växer riktigt bra i skugga. Vallisnerians uppgift är att skugga denna samt javaormbunkarna och anubiasplantorna. Men eftersom jag planerar att ha nya grenar är detta mest tillfälligt.

    Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0049.jpg
Visningar: 1
Storlek: 152,5 KB
ID: 2135068

    Stellatan trivs som "fisken i vattnet", fast lite som växten i vattnet... enna. Ansningen av den här blir lite speciell, man kapar av den nertill och planterar den på nytt. Skulle gärna vilja ha tips om trimning av denna. Om man kapar av stjälken och låter den vara så kommer 3-4 nya skott vid stumpen, men den blir inte fin i längden när man gör så.

    I fiskväg så händer det inget kul just nu. Väntar på att mina seglivade citrontetror ska bli gamla och dö hehe, har tröttnat fullständigt på dem. Vill ha nån annan stimfisk. Fjärilscikliderna visar inte en gnutta intresse till att leka. Jörgen växer på och håller ordning. Ser fram emot diskusen men avvaktar till allt fungerar med de nya rötterna.

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #92
      Läckert!

      Jag vet hur mycket jobb det är att hålla en sådan nivå som du har, då uppskattar man det desto mer.

      Hos mig simmar två Citrontetror som nyligen fyllde 4 1/2 år, så du får nog vänta ett tag till
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Fredrik Metcalf
        • January 2007
        • 512

        #93
        Jä***r vad snyggt, går själv i tankarna på att starta ett SA kar med framförallt Ap. Trodde nästan inte man kunde få det så snyggt med lysrör, undrar har ditt kar skulle se ut med MH eller LED.

        Hur svår är Javamossan att hålla i schack? Har fått för mig att den gärna sätter sig överallt.

        Ska nog ta mig lite tid sen att läsa igenom hela tråden.
        Fredrik Metcalf (MrLogic)
        128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #94
          Kan konstatera att du redan nu börjar lida av "för bra akvarier syndromet"!

          Hur många som helst tittar men få lämnar en kommentar, därför att det är så bra att de inte vågar.

          Har samma problem i mina trådar, blir lite ensamt, typ.

          MaxB lyckas hålla grytan kokande, han är den han är och ingen kommer i närheten av hans trådskapande.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • tommy_g
            • February 2010
            • 473

            #95
            MrLogic> Tack. Jag har just nu problem med att få mossa att sätta sig, just nu spelar det dock ingen roll eftersom jag kommer avlägsna mossan för de nya rötterna. Antar framöver sen att den kommer att sätta sig lite varstans och sprida sig.

            Maths> Tack. Vet att citronerna blir gamla, får nog experimentera med fodret för att få upp den gula färgen.

            Kan konstatera att du redan nu börjar lida av "för bra akvarier syndromet"!

            Hur många som helst tittar men få lämnar en kommentar, därför att det är så bra att de inte vågar.
            Naaaw, håller inte riktigt med om detta. Finns många som har lyckats så mycket bättre, även många här på Zoopet. Dessutom har det här karet varit ett enda långt experiment med växter än så länge. Har gjort om och tänkt om i flera steg, nu har jag en helt annan plan än när jag började. Jag lär mig hela tiden. Tråden blir till en liten projektbok där man kan få tips och hjälp. Feedback får man alltid ändå. Men jag förvånas över hur lite formsnack det är. Folk vill gärna fokusera på fisk och teknik, man pratar sällan om form/inredning. Inredningsarkitektur/landskapsarkitektur kan mycket väl appliceras i akvariet. Rumsligheter är inte så svårt att jobba med som man kan tro.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #96
              Hur sjutton bär du dig åt pojk. Kan du ge mig receptet.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #97
                Halloj Tommy! Jag är inte inne på zoopet så mycket numera, väntar in lite omändringar i "stugan" där jag skall flytta runt karen och addera några till. Såg att C90-Maths nämnde mitt namn när det gäller trådar... och jag får väl säga att trådarna, sprecis som du nu också säger, blir mer av en liten blogg där man uppdaterar, och så får det vara - ganska kul faktiskt.
                Jag håller med dig om att det inte är så mycket prat om form - det ligger en viss teknikiver hos många. Själv är jag oerhört intresserad av just form och hur man inreder karen. Vi har ju, för all del, diskuterat detta i en del trådar, bl.a. C90-Maths, Ansjo, jag själv och några till, men det var ganska länge sedan och dessa trådar är väl bortglömda nu...
                Det är väl också på det viset att många helt enkelt inte är så intresserade av rum, form, arkitektur - inredning, vare sig i akvarium eller i sin egen omgivning, och blir lite "put off" när det snackas inredartermer.

                Jag tycker du har ett alldeles formidabelt fint kar, och det är kul som fan att kolla på bilderna! Jag har, som sagt, några nya kar på gång och ett av dessa skall bli ett kar med tyngdpunkt på växter och rötter - skall ge mig på Co2 för första gången... Helt klart låter man sig inspireras av ditt projekt!

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #98
                  Jättevackert kar, det hade varit kul att försöka skapa något så vackert någon gång men det är tveksamt att man lyckas
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #99
                    Tackar, det är nog mest tiden som spökar för mig(2 barn som vill ha uppmärksamhet stör en hel del i tänkandet och skapandet)
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • tommy_g
                      • February 2010
                      • 473

                      Uppdatering; rescape och diskus.

                      Det blir en ganska massiv uppdatering denna gång. Tråden har också bytt namn, det är ju inte direkt Amazonas-biotop så jag tyckte växtakvarium ger en mer rättvis bild. Rescapen är grundlagd med nya trärötter (ekgrenar). All mangrove är nu borta.

                      Innan och efter rescape:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0058.jpg
Visningar: 1
Storlek: 128,0 KB
ID: 2135561 Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0060.jpg
Visningar: 1
Storlek: 67,0 KB
ID: 2135563
                      Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0063.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,5 KB
ID: 2135564 Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0062.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,8 KB
ID: 2135562
                      Jag satte fast ett rostfritt stag (bockat för stabilitet) över hela akvariets längs för montering av diverse ekgrenar som legat och torkat över hela sommaren. Jag hade även tjockare grenar som jag inte använde (som jag också sågade itu) för att vara säker på att dessa verkligen hade torkat ordentligt. Använde också givetvis rostfri skruv. Fördelen är att jag kan montera vad som helst i staget - nackdelen är att ytan stjäl ljus.

                      Roligaste nyheten; diskus! Har äntligen hittat exemplar som jag gillar, riktiga praktexemplar om jag får säga det själv, breda och fina över pannan. Fick ett bra pris, men ändå var de inte direkt billiga. Jag är total newbie med diskus så det här kommer att bli spännande. Garanterat en utmaning. Behöver all hjälp och tips jag kan få av er med erfarenhet.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0258.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,7 KB
ID: 2135565 Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0211.jpg
Visningar: 1
Storlek: 120,7 KB
ID: 2135566
                      Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0185.jpg
Visningar: 1
Storlek: 160,6 KB
ID: 2135567 Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0233.jpg
Visningar: 2
Storlek: 130,6 KB
ID: 2135568
                      Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0220.jpg
Visningar: 1
Storlek: 123,1 KB
ID: 2135569 Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0139.jpg
Visningar: 1
Storlek: 63,7 KB
ID: 2135570

                      Och en liten film, ca 1 timma efter isläpp. En grej som just nu oroar mig är att en av dem verkar ha tagit skada eller blivit chockad vid transporten, i slutet av filmen kan man se den längst ned av diskusarna och hur den ligger snett mot botten. Ibland simmar den tillsammans med resten av stimmet men återgår till samma position. Jag hoppas nu att den överlever natten och kommer igen.




                      Scapen är just nu i ett stadie där jag väntar på fler växter från Tyskland. Det som är beställt är;

                      3 st Anubias var. nana mini. (ska bli spännande att se hur små bladen på dessa är)
                      1 st Nymhoides aquatica, bananplanta.
                      3 st Cryptocoryne wendtii Green Gecko
                      2 st Echinodorus Paul Kloecker
                      1 st Echinodorus Ozelot Red
                      1 st Echinodorus Bright Flame
                      1 st Riccia fluitans (ska pröva denna)
                      Några mossbollar (mest för att de var så billiga)

                      Sen får vi se vart det bär vägen.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0273.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,3 KB
ID: 2135571 Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0267.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,3 KB
ID: 2135572
                      Nån som kan identifiera växten på den sista bilden? Misstänker Hemianthus micranthemoides men är väldigt osäker. Köpte den av Trop akvarieimport, Tommy sade att det var en "nano-växt".

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        Ursprungligen postat av tommy_g
                        Fråga Takashi Amano, Peter Nyman, c90-Maths, Moving waves, Hannesc, Piajo, Pitos mossakvarium, och många andra här på zoopet (som jag inte minns namnet på) istället. Det är där inspirationen kommer ifrån. Jag är inte i närheten av deras resultat än..
                        oo namedroppad! like!


                        asså jäääklar va fint du fått till det tommy. detta är porr!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Kul, att du skaffat diskus. Dom kommer att stormtrivas i ditt snygga kar.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • ToveTott
                            • July 2007
                            • 558

                            Riktigt snyggt!
                            Biolog men inte allvetande

                            102L
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                            Kommentar

                            • tommy_g
                              • February 2010
                              • 473

                              asså jäääklar va fint du fått till det tommy. detta är porr!
                              tack tack, försöker att höja ribban hela tiden, dina malajsnäckor ska nu förhoppningsvis hjälpa till att luckra upp lite i botten nu. Nålgräset på höger sida är så tätt med rötter att jag måste ta bort en del. Mer växter är på väg.

                              Kul, att du skaffat diskus. Dom kommer att stormtrivas i ditt snygga kar.

                              //Inger
                              Tack. Jag hoppas verkligen de kommer att trivas. Höjde tempen nu till 30 grader så de får acklimatisera sig och repa sig efter flytten, tänker sänka sen till runt 27-28 grader så växterna klarar sig på sikt. Har läst massor om diskus, detta är långt ifrån optimala förhållanden. Egentligen hade jag behövt ett snår med grenar och kvistar samt massa flytväxter.

                              Riktigt snyggt!
                              Tackar ödmjukast.

                              Kommentar

                              • Getingen
                                • August 2010
                                • 325

                                Riktigt snyggt, just nu gillar jag inte ek-grenarna men det blir nog bra när det fått lite tid. Vad heter marktäckaren i mitten? Sjukt snygg.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...