Mitt nya projekt, 600l :P

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icehacker
    • December 2010
    • 1046

    Mitt nya projekt, 600l :P

    Vet att jag borde ta det lite lugnt och allt det dära men nu fick jag ett erbjudande som jag faktiskt inte kunde motstå :P

    En polare som har ett 600l specialbyggt kar med möbel som har stödkar under ifall det skulle läcka samt massa roliga tillbehör.

    Han var tydligen skittrött på att rengöra det (borde väl inte vara så jobbigt på ett 600l?), så han ville bli av med det.

    Jag har ju planerat inför ett nytt hem till Bernt så detta skulle ju bli perfekt, kanske tom kan skaffa en liten kompis till honom :P

    Dock så bor det någon jättefisk där tydligen som han inte visste namnet på men den var släkt med priajan, så kanske inte en vidare snäll fisk.

    Får se vad det är för någon och vad jag gör med den då isf.

    Tänkte kanske det är bäst att göra en restart av det karet då det stått länge och inte ser så fräscht ut, funderar på om det är värt att låta pumpen stå i ett annat kar under tiden eller vad tror ni?

    Sen är ju frågan av vad för andra sorters fiskar som lämpar sig i ett 600l SA kar?
    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    fasen va skoj. jag hade rengort filtret ändå. då vet man hur det fungerar o sen vet du själv sen när det är dags för rengörning.
    blir ju mer eller mindre nystart ändå nämligen.

    ett fett stim tetror på typ 80-100 st. sen finns det ju maaaaassor med olika ciklider att välja mellan. lite halvstora sådär. Dre här på forumet har några jäkla snygga red shoulder ciklider. bra avis på dom.

    Kommentar

    • icehacker
      • December 2010
      • 1046

      #3
      Ja detta ska bli kul, 1000 spänn ville han ha så det kan vi leva med ^^
      Är nog bäst med hel restart ja, han har ingen vidare rolig bakgrund och sådär så tänkte ta god tid på att indreda och göra iordning detta innan jag drar igång det med.

      Funderar på en helt ny pump, tror han hade ett ytterfilter som klarade 1500l/h (eller om det var två, möjligen ett innerfilter) vilket väl är allt för lite?
      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        Kanontoppen köp!

        Nej det är INTE jobbigt att ha ett 600l. Jobbigare med akvarium som är under 100l (personlig åsikt)
        Ny pump skulle inte skada. (KÖP KÖP värstingmodell på en gång )
        Ta bild på beasten och sen hör med ngn fiskaffär om de kan ta emot. Eller gör en god soppa på den

        Vad hände med TÅLAMOD! :P *skratt*
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • icehacker
          • December 2010
          • 1046

          #5
          Ursprungligen postat av Nubi
          Kanontoppen köp!

          Nej det är INTE jobbigt att ha ett 600l. Jobbigare med akvarium som är under 100l (personlig åsikt)
          Ny pump skulle inte skada. (KÖP KÖP värstingmodell på en gång )
          Ta bild på beasten och sen hör med ngn fiskaffär om de kan ta emot. Eller gör en god soppa på den

          Vad hände med TÅLAMOD! :P *skratt*
          Jo, blev ju billigt så då blir det några tusenlappar över till pumpar och en grym bakgrund tänkte jag :P
          Tålamodet har faktiskt vart förvånandsvärt bra för att vara mig :P
          Sen rääknas de inte riktigt heller tycker jag eftersom jag ska ha det "off-line" ett bra tag och grejja iordning det. Får sjukt mkt inspiration av alla roliga projekt här på zoopet så måste ju bara dra igång mitt eget

          Funderar på att låta de fiskar jag har nu gå i det sen ett tag i början så att jag även kan göra iordning det nuvarande lite bättre :P

          Ska hämta karet imorgon så då ska vi se exakt vad som är med och vad jättefisken heter med, rådet annars från honom var att inte släppa in fiskar mindre än abborrar ^^
          60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Ursprungligen postat av icehacker
            Jo, blev ju billigt så då blir det några tusenlappar över till pumpar och en grym bakgrund tänkte jag :P
            Tålamodet har faktiskt vart förvånandsvärt bra för att vara mig :P
            Sen rääknas de inte riktigt heller tycker jag eftersom jag ska ha det "off-line" ett bra tag och grejja iordning det. Får sjukt mkt inspiration av alla roliga projekt här på zoopet så måste ju bara dra igång mitt eget

            Funderar på att låta de fiskar jag har nu gå i det sen ett tag i början så att jag även kan göra iordning det nuvarande lite bättre :P

            Ska hämta karet imorgon så då ska vi se exakt vad som är med och vad jättefisken heter med, rådet annars från honom var att inte släppa in fiskar mindre än abborrar ^^
            Det låter som en bra plan.
            Det du kan göra är att rengöra filtret lite och sen ha det igång i 600l, eller i 260l. så att bakterierna i filtret inte dör. Allt händer på när du tänkt starta upp karet (600l) och ja låt fiskarna du har gå i den och ta 260l och häll i 600l

            Hahaha låter som ett bra råd från din vän, jag skulle inte stoppa ner händerna heller
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • icehacker
              • December 2010
              • 1046

              #7
              Japp och sen får jag planera över vad för fiskar som skall gå vart då med.

              Funderar bara på vad jag skall ha för fiskar sen i det stora.
              Har en kompis som har två gibbisar som är för stora för hans kar också som jag kanske kunde få. Då borde väl oddsen vara någorlunda på att det iaf är en hane och hona minst.

              Har då tänkt göra lite grottor och sånt som de gillar så kanske man kan få lek på dom :P
              60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                Ursprungligen postat av icehacker
                Japp och sen får jag planera över vad för fiskar som skall gå vart då med.

                Funderar bara på vad jag skall ha för fiskar sen i det stora.
                Har en kompis som har två gibbisar som är för stora för hans kar också som jag kanske kunde få. Då borde väl oddsen vara någorlunda på att det iaf är en hane och hona minst.

                Har då tänkt göra lite grottor och sånt som de gillar så kanske man kan få lek på dom :P
                Det finns sätt att ta reda på om det är honor eller hanar han har, be honom ta bilder på malarna så kanske du kan lägga upp de här, finns duktiga zoopetare som kan se skillnaden
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • icehacker
                  • December 2010
                  • 1046

                  #9
                  Jasså, det var ju intressant!
                  Då skall jag lägga upp massa bilder på Bernt för att se om han verkligen är en han då kanske (:
                  60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                  Kommentar

                  • fremar
                    • August 2003
                    • 1287

                    #10
                    Fast Gibbiceps ska nog mycket till att få lek på, de kräver väl stora dammar för det har jag för mig

                    Kommentar

                    • icehacker
                      • December 2010
                      • 1046

                      #11
                      Den stora fisken var tydligen någon ciklid av någon sort som han inte visste namnet på, får återkomma med bilder så vet säkert någon här sorten :P
                      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                      Kommentar

                      • icehacker
                        • December 2010
                        • 1046

                        #12
                        Men vill gärna ha lite roliga tips på vad för fiskar man kan ha i karet.

                        Kommer ju ha Gibbicepsen då, 28cm, kanske flera men även de över 20cm.

                        Är intresserad av fiskar med "roligt" beteende, inte så jätteviktigt att de är så väldigt färgglada eller så men gärna intressant utseende och framförallt som har lite kul saker för sig. Gillar att sitta och kolla nämligen och då är det ju kul om de har lite roliga saker för sig och inte bara simmar runt lite tafatt :P

                        Vill heller inte ha för känsliga fiskar då jag är nybörjare, gärna fiskar som leker dock
                        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          #13
                          Hur ska du inreda karet???
                          MKTMKTMKT mer intressant än fiskarna hehe*
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • icehacker
                            • December 2010
                            • 1046

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nubi
                            Hur ska du inreda karet???
                            MKTMKTMKT mer intressant än fiskarna hehe*
                            Jo det är ju sant, men för att bestämma det så är det ju bra om man vet vilka fiskar man ska ha :P
                            60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #15
                              Ursprungligen postat av icehacker
                              Jo det är ju sant, men för att bestämma det så är det ju bra om man vet vilka fiskar man ska ha :P
                              Eller vilken biotop man fastnar för
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...