Fiskodlings "tävlingen" mellan Nubi, Milliii och Darkie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #46
    haha, man kan ju alltid hoppas!

    Läste din tråd för.. ja ganska länge sen.. när jag skaffade zebrorna så det är tack vare dig som jag själv fick lust att försöka

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #47
      Kul att jag kunnde inspirera dig till att odla, kul att jag kan sitta på andra sidan och titta denna gången
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #48
        Haha, ja det blir ganska jobbigt med frekventa vattenbyten och sånt hela tiden
        Måste bara hitta en bra plats åt karet också, där det stod med ancistrusynglen fick jag rusa ut i badrummet efter hårfönen och stå och försöka blåsa de gamla papperstapeterna torra utan att det skulle lämna fuktfläckar nu som då... Inte så bra, hatar verkligen tapeterna i den här lägenheten. Du behöver bara titta på dem så blir de fläckar!!

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #49
          För mig kommer det säkert sluta med en ful plastback på golvet med tillhörande tröskverk till filter.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #50
            Alla sätt är bra utom dom dåliga

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #51
              Visst är det jobbigt men mödan värd.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • Miliimli
                • March 2010
                • 2457

                #52
                Absolut

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #53
                  jag har ett problem! O_O Jag ser inte skillnad på hona och hane på mina danios...jag gissar att de runda är honor och de mindre runda är hanar *ler* Så i mitt kar blire 6 st, sen får jag hoppas att av de 6st är en hona med i gänget, eller en hane med i gänget.

                  Nu är frågan.....Kan man ha, om gjorde som Solis, fiskarna ett helt dygn i karet eller räcker det med att man stoppar ner de i odlingskaret tidigt morgon till eftermiddag? Har sett och läst att de leker som bäst på morgonen.
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #54
                    HAr jag också läst, men jag tänkte att det kanske är större chans att de leker om de i alla fall haft kvällen/natten på sig att "bekanta" sig med det nya karet. Annars kanske de är så chockade att de låter bli.. Fast å andra sidan så verkar nu dessa ha pippande som reaktion på chock/förändring..

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #55
                      Ursprungligen postat av Miliimli
                      HAr jag också läst, men jag tänkte att det kanske är större chans att de leker om de i alla fall haft kvällen/natten på sig att "bekanta" sig med det nya karet. Annars kanske de är så chockade att de låter bli.. Fast å andra sidan så verkar nu dessa ha pippande som reaktion på chock/förändring..
                      Eller hur de verkar trigga igång av nya miljöer...hahaha som vissa människor
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #56
                        Mat till yngel...läste på Solis tråd att det tog mellan 2-4dagar innan den började käka ägg som hon kokade. Gulesäcken mm.
                        (solis hur länge kan man ha ett ägg i kylskåpet (äggulan) innan den blir dålig?)

                        Har hittat detta på google som folk använt vid odling av danios...

                        Hårdkokt ägg <---mata efter att gulesäcken är borta
                        Frystorkad Arthemia <--- använde jag på mina Juvelciklider, funkade bra, arthemian håller sig ovanpå vattenytan.
                        Infusioner <--- vart hittar man sånt?
                        Moina <--- vet att regnbågarna älskar sånt
                        TetraMinBaby <-- när de blir lite större
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • Miliimli
                          • March 2010
                          • 2457

                          #57
                          Infusorier odlar man väl själv? Typ lägger ett salladsblad (?) (tror jag läst det) i vatten och dendär vita dimman som bildar där sen är infusorier ? Rätta mig gärna om jag har fel!

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            #58
                            Ursprungligen postat av Miliimli
                            Infusorier odlar man väl själv? Typ lägger ett salladsblad (?) (tror jag läst det) i vatten och dendär vita dimman som bildar där sen är infusorier ? Rätta mig gärna om jag har fel!
                            I dunno...
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • solis
                              • July 2008
                              • 5064

                              #59
                              Ursprungligen postat av Nubi
                              Mat till yngel...läste på Solis tråd att det tog mellan 2-4dagar innan den började käka ägg som hon kokade. Gulesäcken mm.
                              (solis hur länge kan man ha ett ägg i kylskåpet (äggulan) innan den blir dålig?)

                              Har hittat detta på google som folk använt vid odling av danios...

                              Hårdkokt ägg <---mata efter att gulesäcken är borta
                              Frystorkad Arthemia <--- använde jag på mina Juvelciklider, funkade bra, arthemian håller sig ovanpå vattenytan.
                              Infusioner <--- vart hittar man sånt?
                              Moina <--- vet att regnbågarna älskar sånt
                              TetraMinBaby <-- när de blir lite större
                              Du ska överkoka ägget så det är riktigt hårdkokt sen känner du på lukten när det börjar bli dåligt, dom i åled hade nog det i frysen och tog därifrån har dock inte testat det själv.

                              Att se om det kommit ägg i karet så fick man antingen använda förstoringsglas eller så var det bäst att se i ett släckt kar när man tittade med dagsljus utifrån, lovar dom är svåra att se även om man vet att dom är där.
                              Jag satte i mina danior kvällen innan och när det var gryning så lekte dom.

                              Infusioner har jag också fått tips om sallad.
                              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                              Kommentar

                              • Miliimli
                                • March 2010
                                • 2457

                                #60
                                Hur ska man göra med salladen då? Kokat men kallt vatten hälls på salladen? Vanligt opreparerat kranvatten? Varmt vatten?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...