400L SA + malodling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #16
    Ursprungligen postat av Mazzi
    Jo jag känner till Ola via loricariidae.se, jag har inte träffat honom men jag skulle gärna göra det men jag har det lite långt till skåne. Malen i röret är en ancistrus L309 http://www.planetcatfish.com/catelog...pecies_id=1665 så helt vanlig är den inte.
    Mer bilder kommer!
    Ja jag misstänkte änna det.
    Ja han är ju väldigt framgångsrik odlare av dessa fiskar å dessutom väldigt trevlig även IRL.
    Aha ok ja där ser man... Lite större fläckar på den ancistrusen verkar det som... Är den svårflörtad (som resten av L-malarna verkar det som, dvs att det helst skall till synkroniserade vattenbyten med temp.-sänkning i samband med lågtryck i vädret å så) eller är den som den "vanliga" ancistrusen (L144) tämligen lättodlad under div. omständigheter?
    Hur som helst kul inriktning inom odlandet återigen! Tummen upp för de nya bilderna oxå förresten.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Mazzi
      • October 2006
      • 364

      #17
      Ursprungligen postat av Rooster
      Ja jag misstänkte änna det.
      Ja han är ju väldigt framgångsrik odlare av dessa fiskar å dessutom väldigt trevlig även IRL.
      Aha ok ja där ser man... Lite större fläckar på den ancistrusen verkar det som... Är den svårflörtad (som resten av L-malarna verkar det som, dvs att det helst skall till synkroniserade vattenbyten med temp.-sänkning i samband med lågtryck i vädret å så) eller är den som den "vanliga" ancistrusen (L144) tämligen lättodlad under div. omständigheter?
      Hur som helst kul inriktning inom odlandet återigen! Tummen upp för de nya bilderna oxå förresten.
      Hos mig har dom lek 3 gånger tror jag, jag vet inte om dom är svårare än vanlig ancistrus själv har jag aldrig försökt odla dom . Det svåra som med alla L-malar är nog att få en fin grupp med en eller två hanar och ett gäng honor. Då måste man ofta köpa privat för att få tag i lekmogna djur. Det är sällan man hittar djur som går att könsbestämma i butik.

      Dom jag jobbar lite extra på just nu mina L204, skulle vara riktigt kul om dom ville leka. Har två säkra hanar och en säker hona. En är jag lite osäker på men det ser ut som en hona men den är lite liten fortfarande. Mina L66 har lekt tre eller fyra gånger tror jag, L201 orna lekte som guppy ett tag sen gick en av honorna och dog så nu har det stannat av helt. Mina L30 leker ofta men romen blir utkastad nästan jämt av någon anledning .

      Idag var jag ute för att fixa lite al grenar till mitt 400l men min son var med och han skulle bestämt sparkcykla, det var inte riktigt väglag för det, får fixa det på egen hand tror jag Jag har bestämt mig för diskus men jag vet inte vilka än Någon som vet om Herkules Zoo i Göteborg tar emot/byter in privatodlad fisk?

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #18
        Oj jasså så pass. Ja det kan jag tänka är ett "issue" då dessa fiskar inte verkar så lätta att könsbestämma (i liten strorlek), sen är de ju rätt dyra å många arter verkar vara relativt svåra att få tag på jmf med många andra fiskar...
        Ok det var mkt lek... Har du lyckats "ta tillvara" på ynglen då de olika arterna har lekt? Jasså jag visste inte att de kastar ut romen, aldrig hört talats om.

        Ja visst är det kul när man planerar å tillochmed plockar material från naturen för att få det precis som man vill ha det.
        Ja det blir nog kanon med diskus, de är ju som sagt väldigt fina å majestätiska. Det bästa är nog att ringa i förväg men jag har sålt fisk av div. slag till herkules å då har det dessutom aldrig vart egenodlad fisk utan typ "överbliven fiskmix" som annars kan vara tämligen svårt att bli av med (egenodlat torde vara ännu mer attraktivt). Dessutom upplever jag att man faktiskt får ett rätt bra pris på fisken (om man tänker på att det har vart blandad fisk för det mesta).

        Förresten att bero på det så sålde jag faktiskt en liten grupp halvvuxna diskusar till just Herkules. Så jodå det skall inte vara några probs. Förresten ursäkta som frågar men varför skall du just dit, tänker är ju inte direkt den närmaste butiken för dig väl?

        Är väl ingen nyhet men om du inte haft diskus innan så kolla gärna upp/runt lite innan du köper är mitt tips.
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • Mazzi
          • October 2006
          • 364

          #19
          Jo jag har fått upp några kullar i säljbar storlek. Anledningen att jag undrade över herkules är att mina svärföräldrar är från Mölnlycke så jag brukar passa på att åka dit när jag är nere. Tycker det är en trevlig butik. Jo jag har haft diskus förut men jag ser mig som nybörjare. Brukar dom ha fina diskus på herkules?

          Lite bilder från i dag:
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Mazzi
            • October 2006
            • 364

            #20
            Bjuder på en liten film också, har aldrig testat förut

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #21
              Ordentlig fart på vattnet verkade det vara och fisken såg ut att trivas.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • Rooster
                • March 2006
                • 1468

                #22
                Vad kul! Om en annan hade fått fram å dratt upp dessa fiskar så hade man ju inte vart lite stolt när man skulle sälja till butiken!
                Jaha på så sätt, ja det är allt en trevlig butik. Va rätt längesen jag va där nu men bli nog ett besök där snart igen.

                Aha ja själv har jag bara haft diskus en gång oxå det var den gruppen jag sålde till Herkules, så jag anser mig definitivt vara en nybörjare oxå på diskusfronten. Herkules i all ära men personligen tycker jag inte att diskus är deras starka sida faktiskt men de kanske har fått in nån schyst grupp, vad vet jag.
                Men om du ändå är i krokarna å är ute efter diskus brukar Trop Akvariefiskimport (kaggelled) å Zoomässan i Kungsbacka ha bättre utbud/kvalite på sina diskusar. Om du inte vart på Zoomässan tidigare är bara det värt ett besök, en mkt fin, stor välskött butik med ett grymt utbud på ffa ciklider tycker jag även om det naturligtvis varierar beroende på vad de fått in.

                Trevlig litet klipp förresten!
                Fish for Life!!!

                Kommentar

                • Mazzi
                  • October 2006
                  • 364

                  #23
                  Rooster: Ok tack för tipsen, jag ska ner i mellandagarna så det kanske kan bli en runda bland butikerna!

                  VisualDarkness: Jag har ett fluval 3+ och ett powerhead i varje kar så det blir ca 1400l/h, inget jätteflås men det duger

                  Nu ikväll leker mina L201:or igen, riktigt kul för det var ett tag sen

                  /Mats

                  Kommentar

                  • Rooster
                    • March 2006
                    • 1468

                    #24
                    No probs.
                    Fish for Life!!!

                    Kommentar

                    • Mazzi
                      • October 2006
                      • 364

                      #25
                      Det händer inte så mycket här...har inte haft tid riktigt. Fyllt på med 2st L128 och 5st scalare sp "blue honey" till stora karet. Hittade även 2st små L28:or till mina 2 jag hade sen innan, hoppas det kan bli lite smått av dessa i framtiden.
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Mazzi
                        • October 2006
                        • 364

                        #26
                        Här händer det mest i odlingskaren! L309:orna är sålda och har blivit ersatta av 3st L134. Jag har gjort om lite hos L204:orna också. Jag var nere vid sjön och sågade till några rejäla grenar från en al som jag drog upp ur sjön i höstas och borrade ur några grottor. Blev riktigt nöjd

                        Just nu väntar jag på att min L30 hanne ska släppa ut en ny kull med smått!

                        /Mats
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av Mazzi; 15 January 2011, 19:34.

                        Kommentar

                        • Mazzi
                          • October 2006
                          • 364

                          #27
                          Och 3st Lda31 har ju flyttat in också!

                          /Mats
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • chricka
                            • February 2009
                            • 198

                            #28
                            Fina fiskar hoppas du får lek på l204 är ju riktigt fina dom ju mvh chricka

                            Kommentar

                            • Freddan!
                              • January 2008
                              • 163

                              #29
                              Lika bra som alltid! Skulle du inte sälja dina L066?

                              // Freddan!
                              Lev livet idag, igår har redan varit & imorgon finns inte än.

                              Kommentar

                              • Rooster
                                • March 2006
                                • 1468

                                #30
                                Kul med uppdateringar och fina bilder som vanligt Mazzi!
                                Riktigt fina fiskar du har!
                                Fish for Life!!!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...