200 liters räkakvarium med co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Skjuter dina nya krullsvärdplantor skott?
    Mina har skickat flera utlöpare och ett av dem har det kommit blad på. Hur gör man med dem?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Jpee, det gör de. Bara låt dem vara så fixar de saken själva.
      Ganska kul att se de nya bladen som blir smala och jättekrulliga men raka och högre än de som är emerst odlade. Skitsnyggt, och lite dumt att man inte köpte fler...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av ansjo
        Jpee, det gör de. Bara låt dem vara så fixar de saken själva.
        Ganska kul att se de nya bladen som blir smala och jättekrulliga men raka och högre än de som är emerst odlade. Skitsnyggt, och lite dumt att man inte köpte fler...
        ja, de är jättekrulliga och så annorlunda jepp, jag ångrar med att jag inte köpte minst ett par till..
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Men med den takten de skickar utlöpare så är nog den saken biff!
          Även den växten som ser ut som bladpersilja ser ut att bli bra, alla bladen som den hade från början har börjat tyna bort, men det kommer nya nertill som bara blir ett par cm höga och även den här ser ut att sprida sig duktigt med utlöpare. Den här tror jag mycket på, och blir den som jag vill vet jag exakt hur jag ska plantera om det här karet senare!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Efter så kort tid i karet och de redan har utlöpare så bådar det gott för fler plantor Det är kul att det kommer utlöpare hos mig med fast jag inte har mycket ljus och ingen co2. Kan bara tänka mig hur den ser ut hos dig med mycket ljus och co2

            Hoppas att det blir som du vill med persiljeväxten
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Jodå, det ska nog bli bra.
              Kul dialoger vi har i våra trådar...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • lillfrasse
                • February 2002
                • 2228

                Det bådar gott med plantorna alltså: Skall bli kul att se vad som händer när jag får storleken större diffusorer.
                Simma lungt..
                Lillfrasse..

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Är det till din 60-litare, Frasse?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • lillfrasse
                    • February 2002
                    • 2228

                    Det blir både till 112l karet och 60 l kuben Jag kör 112l med växterna och co2 tills jag vet vad jag skall göra med kuben risken är väll att det blir för bra så får det stanna så kör man något annat i kuben.
                    Simma lungt..
                    Lillfrasse..

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      ja, de är jättekrulliga och så annorlunda jepp, jag ångrar med att jag inte köpte minst ett par till..
                      Ställer mig i kö, för att köpa kommande skott Anders å Pia.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        På tal om att köpa för lite växter, så kan det bli det första som blir uppskrivet till nästa års Duisburgresa. Den är redan inplanerad i almanackan, och tidsmässigt blir det troligen samma som i år. Mässan är från onsdagen den 3/10- söndag den 7/10, en dag längre än i år.
                        Den stora förändringen är hotellet, där kommer vi att byta boende är planen. Det skiljer inte mer än ca 10 euro för ett bättre hotell som ligger mer i centrum, med fler restauranger i närheten. Att det sedan finns både pool och bastu samt internet är heller inget som drar ner suget på att byta hotell.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          på tal om att köpa för lite växter, så kan det bli det första som blir uppskrivet till nästa års duisburgresa. Den är redan inplanerad i almanackan, och tidsmässigt blir det troligen samma som i år. Mässan är från onsdagen den 3/10- söndag den 7/10, en dag längre än i år.
                          Den stora förändringen är hotellet, där kommer vi att byta boende är planen. Det skiljer inte mer än ca 10 euro för ett bättre hotell som ligger mer i centrum, med fler restauranger i närheten. Att det sedan finns både pool och bastu samt internet är heller inget som drar ner suget på att byta hotell.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Tyvärr får jag vänta lite tills jag får hem mina Sundanio axelrodi. De jag beställde gick i karantän, så grossisten ville inte skicka dem, och att vänta ytterligare en vecka gör att det blir lite för kort tid mellan jag får hem dem och att jag åker till Thailand. De är ganska svåra att få igång med maten, och skulle de gå här hemma halvkinkiga matvägrande skulle det troligen inte vara några överlevande efter 6 veckor.
                            Hoppas de har dem kvar när jag kommer hem i slutet på januari.
                            Jag beställde den gröna formen, men nu har även blå VF kommit in till grossist och vilken av dessa jag skulle valt vete 17...
                            Tack Pia för hjälpen så länge, det blir nog fortsättning följer...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Tyvärr får jag vänta lite tills jag får hem mina Sundanio axelrodi. De jag beställde gick i karantän, så grossisten ville inte skicka dem, och att vänta ytterligare en vecka gör att det blir lite för kort tid mellan jag får hem dem och att jag åker till Thailand. De är ganska svåra att få igång med maten, och skulle de gå här hemma halvkinkiga matvägrande skulle det troligen inte vara några överlevande efter 6 veckor.
                              Hoppas de har dem kvar när jag kommer hem i slutet på januari.
                              Jag beställde den gröna formen, men nu har även blå VF kommit in till grossist och vilken av dessa jag skulle valt vete 17...
                              Tack Pia för hjälpen så länge, det blir nog fortsättning följer...
                              Säg bara till så löser vi detta, kan kolla av lite efter jul hur det ligger till så har du kanske besked när du kommer hem
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • tomwid
                                • December 2010
                                • 158

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                De är ganska svåra att få igång med maten
                                Berätta inte detta för mina gröna Axelrodi, veritabla matvrak sedan dag 1.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...