Ännu ett bakgrundsbygge, nu i glasfiber!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JothaR
    • August 2008
    • 115

    Ännu ett bakgrundsbygge, nu i glasfiber!

    Jag har länge funderat på varför ingen försöker sig på att göra bakgrunder i glasfiberarmerad polyester?! Efterlikna de riktiga "BTN"? Det finns ju åtskilliga trådar om att göra bakgrunder i cellplast, vilket jag själv gjort flera stycken...

    Men som sagt, länge har tanken funnits om att testa att gjuta en bakgrund i plast... Tidigare har jag dock varit lite osäker på om det kan bli några "utfällningar" av den? Skadligt för djuren? För några veckor sedan så hittade jag dock en beskrivning på nätet, en kille som hade gjort en trädrot i glasfiber

    Då började projektet, tänkte göra moduler till morsans 54L-kar till att börja med... Hon börjar tröttna på sin set-up så det kan bli en bra nytändning för henne.

    Hittills har jag gjort 2 försök;

    1: Jag hittade en STOR sten när jag var ute på skogspromenad med familjen, en avgjutning från den hade varit en perfekt heltäckande bakgrund tyckte jag. Jag gjorde en avgjutning av stenen med fogskum som jag sedan plastade i.
    Bild på fogskumsformen
    Det visade sig dock att fogskummer och plasten reagerade ganska "bra" tillsammans så det var mer eller mindre omöjligt att särskilja dem sen. Dessutom motarbetade utetemperaturen mig en hel del så det är nog inte mer än 90-95% av den som har härdat ordentligt.
    Bild på när jag försökt få bort formen från min plastgjutning
    Denna modell kommer användas till att utprova färgningsmetoder framgent, det är långt ifrån solklart vad man kan använda för färger som faktiskt fäster på plasten?! Det enda jag fått att fästa ännu är grundfärg på sprayburk.

    2: Nästa test blev en avgjutning direkt på en sten.
    Bild på gjutning direkt på sten
    Detta tror jag är ett vinnande koncept för de "mindre" modulerna, ca 30-40 cm, blir de för stora är det näst intill omöjligt att bräcka loss dem från stenen när plasten väl härdat. Jag spräckte min på ett flertal ställen när jag tog loss den, så den fick bättringsplastas för ett par dagar sedan. För någon dag sedan så tyckte jag dock att modulen hade fått härda tillräckligt så jag tog fram lite sandpapper och slipade av de värsta ojämnheterna och jämnade helt enkelt till den lite lätt.
    Bild på modulen framifrån
    Bild på modulen från sidan

    Nu är jag grymt sugen på att få färg på den kan jag lova, skall under kvällen testa att måla med hobbyfärg (typ panduro) samt vattenfärg på de delar där jag sprayat med grundfärg. När den väl är målad så kommer jag att lacka den, använder EpolanV (golvlack) som jag testat utan några som helst problem i ett flertal akvarier under flera år.

    Nu väntar iaf jag med spänning på kvällens lilla målarverkstad

    OT: Måste man vara betalande medlem för att kunna posta bilder eller är det jag som inte riktigt fattar hur det går till? Grymt tröttsamt att läsa projekttrådar utan att kunna se bilder med en gång ju!?
    Senast redigerad av JothaR; 10 November 2010, 07:20.
    ------------------------------------
    JothaR aka Johan, bloggar på http://aqua.thylen.se
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Låter jätteintressant men kan tyvärr inte se bilderna, "du har inte behörighet att ladda ner denna bilaga"

    Kommentar

    • JothaR
      • August 2008
      • 115

      #3
      Då skall jag genast ta och länka om bilderna!
      ------------------------------------
      JothaR aka Johan, bloggar på http://aqua.thylen.se

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        hmm... sorry, men kommer fortfarande till samma sida

        Kommentar

        • JothaR
          • August 2008
          • 115

          #5
          Men nu är det åtgärdat!!!
          ------------------------------------
          JothaR aka Johan, bloggar på http://aqua.thylen.se

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #6
            Japp! Nu ser jag Nice!

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Ser lovande ut. Målningen som följer är nästan ett konsthantverk...har du målat bakgrunder förut?
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • JothaR
                • August 2008
                • 115

                #8
                Jo jag har målat ett par bakgrundsmoduler tidigare och visst är det ett jäkla pill, men fruktansvärt roligt När resultatet blir bra iaf...

                Hoppas på att jag skall kunna få vanlig vattenfärg att fästa på den grundfärg som jag applicerat, så jäkla mkt lättare att leka med färgerna och övertoningar då... Samt att det blir betydligt billigare än andra färger

                Bild på en av mina senare cellplatsmoduler, målad med vattenfärg
                ------------------------------------
                JothaR aka Johan, bloggar på http://aqua.thylen.se

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Ah, den var skitsnygg! Under- och övertoningar är ett trix jag lärde mej när jag målade tennfigurer till rollspel en gång i stenåldern. Ser att det fungerar lika bra på bakgrunder!
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • Tomiso
                    • July 2007
                    • 82

                    #10
                    Det finns väl "släpp medel" som man skall lägga mellan formen och glasfibern vill jag minnas!?

                    Kommentar

                    • JothaR
                      • August 2008
                      • 115

                      #11
                      Ja jag har hört det där om släppmedel ett par gånger, men vad tusan är det för något???

                      Nu har jag iaf testat färgningen och på den del som jag har sprayat med grundfärg fungerade det med både vattenfärg och hobbyfärg (panduro), dessutom fungerade hobbyfärgen direkt på plasten (utan grundfärgen)!

                      När jag gillar att måla med vattenfärg, tycker att det är förhållandevis enkelt att tona och göra skuggningar och dylikt med den, så kommer jag att testa att grunda den "skarpa" modulen och sedan måla den med vattenfärg... =)

                      Hobbyfärg och Vattenfärg "på grundfärg" (brun = vattenfärg och guld = hobbyfärg)
                      Hobbyfärg direkt på plasten!
                      Senast redigerad av JothaR; 10 November 2010, 20:31. Anledning: Fel länkning :-p
                      ------------------------------------
                      JothaR aka Johan, bloggar på http://aqua.thylen.se

                      Kommentar

                      • Hallander
                        • August 2010
                        • 580

                        #12
                        Släppmedel är ett slags vax medel och du kan även använda dig utav gelcoat, om du inte redan gjort det ? Kan dock inte se att du har använt det iaf. Men jag drar storyn iaf, det innebär att du får en fin yta som även fungerar som ett släppmedel, det gör så du får en fin slät yta där du inte ser glasfiber trådarna igenom, men om det avger gifter som kan komma i karet sen kan jag inte svara på.

                        Kommentar

                        • JothaR
                          • August 2008
                          • 115

                          #13
                          OK, ja det där med glasfibertrådarna är ju lite trist måste jag säga!

                          Men jag tror bestämt att jag skall lägga en del sand i grundfärgen när jag sprayat, då kommer jag få in en "lättare" kornig struktur i modulen som jag tror jag bli ganska fräck Jag har testat detta koncept i en del av mina cellplastsmoduler och tycker att resultatet blivit riktigt bra... Jag har helt enkelt strött lite sand över färgen medan den torkar, har gjort detta i alla lager även under lackningen för att få till strukturen!

                          Skall se om jag inte kan börja måla modulen under fredagen, hoppas kunna vara färdig för lack under helgen... Skall bli riktigt roligt att se vad det blir av detta måste jag säga
                          ------------------------------------
                          JothaR aka Johan, bloggar på http://aqua.thylen.se

                          Kommentar

                          • Hallander
                            • August 2010
                            • 580

                            #14
                            Ja det där med att stryka över med sand har jag också haft i mina tankar efter jag gjorde min bakgrund, jag var sugen på att göra det när jag tänkte höra en bakgrund till min tös.
                            Ja ditt här blev riktigt snyggt, fick till färgen riktigt bra där med övergångarna och så.
                            Ska bli kul att se



                            Ursprungligen postat av JothaR
                            OK, ja det där med glasfibertrådarna är ju lite trist måste jag säga!

                            Men jag tror bestämt att jag skall lägga en del sand i grundfärgen när jag sprayat, då kommer jag få in en "lättare" kornig struktur i modulen som jag tror jag bli ganska fräck Jag har testat detta koncept i en del av mina cellplastsmoduler och tycker att resultatet blivit riktigt bra... Jag har helt enkelt strött lite sand över färgen medan den torkar, har gjort detta i alla lager även under lackningen för att få till strukturen!

                            Skall se om jag inte kan börja måla modulen under fredagen, hoppas kunna vara färdig för lack under helgen... Skall bli riktigt roligt att se vad det blir av detta måste jag säga

                            Kommentar

                            • Tomiso
                              • July 2007
                              • 82

                              #15
                              Ursprungligen postat av JothaR
                              Men jag tror bestämt att jag skall lägga en del sand i grundfärgen när jag sprayat, då kommer jag få in en "lättare" kornig struktur i modulen som jag tror jag bli ganska fräck
                              Kör du med riktig färgspruta?
                              Annars så finns redan effektfärg http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=152574730
                              Vet inte om det är giftigt, men färgen avger en stenlik yta i alla fall.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...