Akvarium i liten hall

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MyrasHusse
    • May 2010
    • 1353

    Akvarium i liten hall

    Nu börjar det dra ihop sig till att jag ska fixa till min lilla hall så att jag kan ha ett akvarium där.

    Det första jag måste göra är att riva en garderob som är fast limmad i väggen men det löser jag lätt med lite våld

    När den är riven så ska det upp tapeter men funderar på om man bara ska ha tapeter i hörnet eller om jag ska tapetsera om hela hallen.

    när det är tapetserat så ska det dit någon form av golv och har fått tips om använda mig av detta:
    Hoppsan, den här sidan är försvunnen. Klicka gärna dig vidare till något annat!


    Så det kommer bli det golvet där garderoben har stått och även ca 40cm till åt sidan.
    när det är lagt så är det bara akvarium + skåpet som ska på plats.

    bilder kommer under tiden som detta sker.
    http://myraakita.blogspot.se/
  • Lineli
    • February 2010
    • 565

    #2
    Kul projekt! Vad ska du ha för kar,inriktning alltså? Hur stort?

    Kommentar

    • MyrasHusse
      • May 2010
      • 1353

      #3
      kommer bli ett mindre kar på runt 100liter, vet inte vad jag kommer ha för fisk i det än. Ja ett roligt projekt som kommer göra hallen helt unik=) bor i hyres lgh men har kollat upp med dom jag hyr av om detta är ok, och dom tyckte det va en kanon ide så har skrivit på ett papper dom fixat fram så dom inte kan komma och säga något fall jag ska flytta någon gång=) får se om man börjar med detta till helgen eller hur det blir. Men de kommer bli coolt=)
      http://myraakita.blogspot.se/

      Kommentar

      • pwrdesign
        • January 2003
        • 384

        #4
        ska du lägga dit plastgolv?
        Tror det lämpar sig bäst för terasser och liknande.

        All skit kommer dessutom åka ner och lägga sig i golvet, har du otur under till och med, som sen kommer pajja det golv du har under plastgolvet. Snö och slask från skor osv...tror det blir bökigt med sånt golv... Skulle reka att köpa nån billig parkett istället, behöver inte kosta många hundra kr, och du kan plocka bort det när du flyttar.

        Jag tycker du såklart ska köra aquascaping i ditt 100-Liters!
        Lycka till!
        Malawi 540 Liter
        26 Liter Aquascaping

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jag råder dig till att göra det riktigt från början, lägg en ny plastmatta i hallen. Visst är det snyggt med parkett, men med lite vatten från både skor och akvarium så kommer du att ångra dig.
          Även den länken som du visade är ingen höjdare, tyngden från akvariet kan göra så karet står snett, och skulle det då bli vridningar i karet är risken stor att det spricker. Tapetsera även om i hela hallen, om du nu inte ska ha en fond bakom karet, annars kommer det bara att se halvfärdigt ut.
          Mycket gnäll kanske, men gör du rätt från början kommer du inte att ångra dig.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • pwrdesign
            • January 2003
            • 384

            #6
            Men hur kul är plastmatta?
            Inte vår sak att avgöra iofs hehe

            Isåfall skulle jag säga, lägg klinkers! Lade 60x30cm svart sten i hela vår hall, blev hur bra som helst.
            Jobbigare att ta bort när man flyttar i och för sig..

            Vi har parkett i hela vår lägenhet, är inga problem varken vid akvarium eller i hallen. Dörrmatta tar hand om det mesta, och dräller man så är det ju bara att torka upp.
            Malawi 540 Liter
            26 Liter Aquascaping

            Kommentar

            • Lineli
              • February 2010
              • 565

              #7
              Kul att du får göra ditt projekt fast du bor i hyreslägenhet!

              Vad beträffar golvet så skulle nog jag lägga in en plastmatta i hela hallen, det finns många fina. De mattor som är lite klinkerinspirerade är ju ursnygga, tycker jag. Själv har jag klinker med golvvärme i hallen men det kostar ju en del... Plastmattan du tänkte lägga in är nog inte så bra då smuts och damm lätt åker imellan, jag tror också att den kan ändra sig så akvariet hamnar snett dvs, det sjunker ner i mattan.

              Du får lägga ut lite bilder på din hall

              Kommentar

              • MyrasHusse
                • May 2010
                • 1353

                #8
                1: Det ligger nytt golv i hela hallen.
                2: Har en god vän som har sitt 600Liters kar på det golvet jag visade och har inte rört sig en millimeter.
                3: det ända som kommer vara där är akvariet INGA skor kommer att hamna där.

                jag vill ha det golvet för att få en liten upphöjning och det är i min prisklass har inte hur mkt cash som hellst.

                bilder kommer längre fram
                http://myraakita.blogspot.se/

                Kommentar

                • MyrasHusse
                  • May 2010
                  • 1353

                  #9
                  Här är akvariet som kommer ta plats i hallen


                  och så här ser hallen ut: GOLVET ÄR BYTT EFTER ATT BILDERNA ÄR TAGNA!




                  så ser det ut just nu dock ett annat golv.
                  jag ska hem nu och försöka riva garderoben, så det kanske kommer bilder ikväll om ni har tur

                  förslag på enfärgade tapeter?

                  golvet är mörkgrått
                  http://myraakita.blogspot.se/

                  Kommentar

                  • ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

                    #10
                    Tja, du kan ju kolla på min "stora" hall när du kommer hit nästa gång...

                    fast jag har ju inte akvarium i hallen, jag har hall med akvariumen....eller hur man ska säga...*ASG*
                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat


                    Kommentar

                    • MyrasHusse
                      • May 2010
                      • 1353

                      #11
                      min hall är ca 2x2meter så den är extremt liten men nu har jag rivit garderoben så där akvariet ska stå är nu ytan 120x60cm blir lagomt för ett akvarium och jag blir av med den tråkiga garderoben som bara fylls med skit saker
                      http://myraakita.blogspot.se/

                      Kommentar

                      • Lineli
                        • February 2010
                        • 565

                        #12
                        Ska du byta tapeter? Jag tyckte de var jättesnygga, fast nu är det ju inte jag som bor där
                        Fint akvarie, kommer bli kanon!

                        Om inte din vänns akvarie har tagit skada av att stå på sådant golv så tvivlar jag starkt på att ditt skulle göra det, kommer bli jättebra.

                        Spännande att se fortsättningen

                        Kommentar

                        • MyrasHusse
                          • May 2010
                          • 1353

                          #13
                          tapeterana är jätte fina men det har aldrig varit tapetserat bakom garderoben då den suttit fast i väggen, så jag kommer köra på något enfärgat får se vad jag kan hitta
                          http://myraakita.blogspot.se/

                          Kommentar

                          • Lineli
                            • February 2010
                            • 565

                            #14
                            Det finns så mycket fina tapeter. Själv gillar jag easy up tapeter de är lätta att sätta upp och finns i många snygga varianter, vitt är ju alltid snyggt

                            Kommentar

                            • ciklidtok
                              • March 2005
                              • 1466

                              #15
                              Och jag som tyckte min hall var liten. Men den är ju jättestor i jämförelse... Fast jag har ju hallen som en korridor...där man passerar akvariumen på väg in i vardagsrummet...
                              720L SA-/CA. Övriga
                              375L Biotop, skalarer
                              275L Malawi
                              240L Blandat


                              Kommentar

                              Arbetssätt...