540l nystartat akvarium, tips ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcus85
    • September 2010
    • 55

540l nystartat akvarium, tips ?

Hej jag har nyligen startat ett 540l akvarium.
    Jag har en del funderingar till vad jag ska ha där i men är inte 100% än, så det skulle vara kul att få reda på vad ni hade tyckt passat bra i mitt kar, Här är lite av vad jag hade tänkt ha för växter:
    Jag har nu 2st Java ormbunkar och hade tänkt köpa 2-3 till inom kort, en gräsliknande växt framtill som jag tycker är häftig och hade tänkt skaffa några till av dem, har även 2 ljusgröna växter som ska växa ordentligt som jag hade tänkt att mina gurami fiskar ska trivas i (lite långt fram för att bli så höga med det får dem leva med) dessa 2 sistnämnda hade jag kunnat tänka mig byta ut då jag inte är jättenöjd med dem men jag har inte hittat några som passar mig bättre.

Och fiskarna jag hade tänkt mig ha är:
    5-6st Praktbotia
    4st Scalare
    5st Silverhaj
    4st Gurami
    4st Ancistrus sp
    3st Gibbiceps
    Jag är ganska nöjd med dessa sorterna men skulle vilja höra från er om det är bra i antalen/fungerar bra ihopa och jag undrar även om mina 7 malar räcker mer än väl till att äta alger eller om jag ska köpa 2 siamesiska algätare också (som jag läst mycket om att dem ska vara väldigt bra)
    Jag skulle även vilja ha 1 annan sorts fisk i mitt kar, ca 4-5 där med och jag vill gärna att dem blir över 12-15cm, om det får plats såklart.

Kom gärna med lite råd och bilder kommer givetvis att uppdateras

Här har ni bilder på mitt akvarie

• Hallander
    • August 2010
    • 580

Grattis till ditt första inlägg mackan, tog bara såhär en timme att hjälpa dig haha !

Kommentar

• Majki01
      • May 2010
      • 769

Det enda jag kan påpeka så på rak arm är att räkna inte fiskantalet till att passa i 540 liter vatten. Du får snarare räkna att du har 350-400 liter vatten.
      Pga din bakgrund den tar upp mycket mycket av volymen. Så anpassa fiskarna du väljer efter ja i alla fall 100 liter mindre än 540 så blir det kanon bra

Snyggt kar btw

Kommentar

• hannesc
        • December 2009
        • 13085

Ursprungligen postat av marcus85
        Hej jag har nyligen startat ett 540l akvarium.
        Jag har en del funderingar till vad jag ska ha där i men är inte 100% än, så det skulle vara kul att få reda på vad ni hade tyckt passat bra i mitt kar, Här är lite av vad jag hade tänkt ha för växter:
        Jag har nu 2st Java ormbunkar och hade tänkt köpa 2-3 till inom kort, en gräsliknande växt framtill som jag tycker är häftig och hade tänkt skaffa några till av dem, har även 2 ljusgröna växter som ska växa ordentligt som jag hade tänkt att mina gurami fiskar ska trivas i (lite långt fram för att bli så höga med det får dem leva med) dessa 2 sistnämnda hade jag kunnat tänka mig byta ut då jag inte är jättenöjd med dem men jag har inte hittat några som passar mig bättre.

Och fiskarna jag hade tänkt mig ha är:
        5-6st Praktbotia
        4st Scalare
        5st Silverhaj
        4st Gurami
        4st Ancistrus sp
        3st Gibbiceps
        Jag är ganska nöjd med dessa sorterna men skulle vilja höra från er om det är bra i antalen/fungerar bra ihopa och jag undrar även om mina 7 malar räcker mer än väl till att äta alger eller om jag ska köpa 2 siamesiska algätare också (som jag läst mycket om att dem ska vara väldigt bra)
        Jag skulle även vilja ha 1 annan sorts fisk i mitt kar, ca 4-5 där med och jag vill gärna att dem blir över 12-15cm, om det får plats såklart.

Kom gärna med lite råd och bilder kommer givetvis att uppdateras

Här har ni bilder på mitt akvarie

kag är ju en såndär som inte gillar att blanda fisk fårn olika världsdelar. men får la bortse från det då.

scalarer behöver ett kar som är minst 50cm högt. är ditt det?

gibbiceps blir väääldigt stora. lätt 30 cm. bara så du vet det.

dina 7 malar räcker gott o väl! jag har bara 1 i mitt 250 o 2 i mitt 350. mata rinte med algtabletter eller nått.

tror inte du ska satsa på nån fisk som blir 12-15cm med de fiskaer du tänkte ha från början. för det första blir det för trångt o för det andra kommer en fisk som blir 15 cm ge sig på de andra o käka upp förmodligen.

Kommentar

• marcus85
          • September 2010
          • 55

Ursprungligen postat av Majki01
          Det enda jag kan påpeka så på rak arm är att räkna inte fiskantalet till att passa i 540 liter vatten. Du får snarare räkna att du har 350-400 liter vatten.
          Pga din bakgrund den tar upp mycket mycket av volymen. Så anpassa fiskarna du väljer efter ja i alla fall 100 liter mindre än 540 så blir det kanon bra

Snyggt kar btw
          Ja jag är medveten om det med min bakgrund, 350-400l kan nog stämma bra. Enligt 1liter vatten/1cm fisk så ska det gå ganska så bra med dem fiskarna jag ska ha. Sen om den regeln stämmer så bra det vet jag inte riktigt..

Möbeln till karet har jag inte gjort själv men målningen står jag för dock inte riktigt den färgen jag var ute efter men är ganska nöjd ändå

Kommentar

• marcus85
            • September 2010
            • 55

Ursprungligen postat av hannesc
            kag är ju en såndär som inte gillar att blanda fisk fårn olika världsdelar. men får la bortse från det då.

scalarer behöver ett kar som är minst 50cm högt. är ditt det?

gibbiceps blir väääldigt stora. lätt 30 cm. bara så du vet det.

dina 7 malar räcker gott o väl! jag har bara 1 i mitt 250 o 2 i mitt 350. mata rinte med algtabletter eller nått.

tror inte du ska satsa på nån fisk som blir 12-15cm med de fiskaer du tänkte ha från början. för det första blir det för trångt o för det andra kommer en fisk som blir 15 cm ge sig på de andra o käka upp förmodligen.
            Mitt är 60cm högt så det ska nog gå bra, förstår vad du menar med att inte blanda olika världsdelar det är något jag får titta på med noggrant innan jag köper dem.. men mina malar kommer från sydamerika och så gott som alla andra av dem jag ska ha kommer från aisen om jag inte är helt fel på det.. Jag vet att Gibbiceps blir väldigt stora, kanske har jag varit lite naiv då jag har hoppats på att dem ska växa lite efter mitt kars storlek och bli si sådär en 20cm men kanske har jag fel i det.. jag kan själv tänka mig att 7 malar kan vara lite väl mycket, det blev att jag tog 2 malar från min dotters akvarie när vi nyligen tog bort det så det blev kanske lite mycket, men tack för ett bra svar så vet jag iaf att jag inte kommer att behöva mer malar .. finns det nån viss anledning till varför jag inte ska mata med algtabletter?
            jag antar att jag inte ska ha mer fiskar än jag redan planerat då det troligtvis blir för mycket men kanske kan jag ändra på planerna lite och byta ut nått på listan

Kommentar

• malawifisken
              • August 2008
              • 969

Att en Gibbiceps växer efter karets storlek stämmer inte. Jag har nämligen en Gibbiceps som är 27år och 55cm. När jag fick henne så va hon 25år och hade bott i ett 220L kar i hela sitt liv. Så dom blir väldigt stora i små kar också.
              4st Ancistrus är absolut inga problem att ha. Men hur stora är Gibbicepsarna nu? Är dom över 20cm skulle nog jag nöja mig med en iallafall.
              Siamesiska algätare är ju alltid tacksamma att ha om det skulle dyka upp toffsalger.
              För övrigt tycker jag det skulle funka, om du hoppar över dom där 12-15cm fiskarna.
              Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

Kommentar

• marcus85
                • September 2010
                • 55

Ursprungligen postat av malawifisken
                Att en Gibbiceps växer efter karets storlek stämmer inte. Jag har nämligen en Gibbiceps som är 27år och 55cm. När jag fick henne så va hon 25år och hade bott i ett 220L kar i hela sitt liv. Så dom blir väldigt stora i små kar också.
                4st Ancistrus är absolut inga problem att ha. Men hur stora är Gibbicepsarna nu? Är dom över 20cm skulle nog jag nöja mig med en iallafall.
                Siamesiska algätare är ju alltid tacksamma att ha om det skulle dyka upp toffsalger.
                För övrigt tycker jag det skulle funka, om du hoppar över dom där 12-15cm fiskarna.
                OJdå, får hoppas att inte mina hinner bli så stora innan dem dör av ålder då ... min ena Gibbiceps är nu ca18cm och dem andra är bara 5-6cm.. ser man stor skillnad på tofsalger och vanliga alger då? eller det är kanske vanliga alger?

Kommentar

• Majki01
                  • May 2010
                  • 769

Ja asså ingen fisk växer efter karetsstorlek det är en liten myt .
                  Sen 1 cm fisk per liter stämmer absolut inte heller..

Helt beroende på vad man har för fiskar. Vill du ha stora fiskar så som du skrev i TS så får du satsa på ett kar i storlek med hallanders kar.

Kommentar

• pwrdesign
                    • January 2003
                    • 384

Låter som för mkt fisk i ett 540 Liters kar?
                    Även om jag är n00b när det gäller akvarie.

EN silverhaj skulle jag kanske kunna stoppa i ett 540Liters (om det fanns gott om plats för den...) men TRE?
                    Dessutom tillsammans med TRE Gibbiceps? Och sen alla andra "småfiskar"

Låter trångt?
                    Malawi 540 Liter
                    26 Liter Aquascaping

Kommentar

• marcus85
                      • September 2010
                      • 55

Tackasam för alla snabba och bra svar, jag kunde väll tänka mig det med 1cmfisk/1lvatten inte stämde så bra men jag visste ingen annan teori att gå på.. Jag vet nu att jag inte mer ska skaffa fler Gibbiceps iaf och jag ska inte ha fler fiskar än vad jag tänkt mig nu då men kanske kan jag byta ut nån sort mot en annan, frågan är bara vilken? kanske byta silverhajarna då det är dem som blir störst i mitt kar (förutom Gibbiceps).. Ingen som har tips på några växter? jag kan nog inte tänka mig att byta ut mina ormbunkar men möjligtvis dem andra, angående mina 2 växter som ska gå upp mot ytan så är jag inte intresserad av den gräsliknande växten som är väldigt hög, och det är jusst dessa 2 som jag enbart har hittat..

Kommentar

• marcus85
                        • September 2010
                        • 55

Kunde inte riktigt sluta tänka på om mina Gibbicpes nu skulle bli så stora som nämts ovan, då kommer det jö att innebära att det blir väldigt trångt i akvariet sålänge jag inte köper ett större om ett tag såklart, iaf vad jag undrar är kommer det att skapa problem med dåliga bakterier/sjukdommar med ett akvarie som innehåller för mycket fisk eller är det enbart för fiskens trivsel?

Kommentar

• hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

du kan kolla med djuräffaren om du kan lämna tillbaka dom när de blir för stora. sjukdommar kan uppstå om den blri för stor för då kommer den vantrivas o vara mer mottaglig för sjukdommmar. men det har jag inga bevis för utan tänkte mer hur detr borde vara.

Kommentar

• Majki01
                            • May 2010
                            • 769

Bara av att skippa silverhajarna gör ju att du kan lägga till lite fisk.. Håller du dig till småfisk och dom gibbisarna du har nu så kan du ju ha en mängd fisk.. Men av att införskaffa fler gibbisar plus silverhajar gör att du måste dra ner drastiskt på alla andra fiskar.. Plus att du inte kommer kunna hålla gibbisarna och silverhajarna i det akvariet hela deras liv

Så mycket smart och skippa dom största och köra på fler mindre då

Kommentar

• Majki01
                              • May 2010
                              • 769

Och precis som hannesc skrev. Kolla med din djuraffär. Vissa djur affärer tar gärna tillbaka fisken när den är för stor! .

Men om du skippar dom stora fiskarna helt så kan du ha fler småfisk alltså ett roligare akvarie

Kommentar

Arbetssätt...