860l Projekt ( med skada )

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olausson1
    • September 2010
    • 25

    860l Projekt ( med skada )

    Tjenare!

    Nu har ja lyckats komma över ett kar på 860L, som är 180*80*60 l.d.h och fick de gratis då de är en skada på de. på ena lång sidan ner mot hörnet har de lossna en pyte pyte liten glas bit och så är de två-tre små sprickor hela skadan är la 10*10cm.

    De är ett hemma gjort helglas akvarium som är byggt med 8mm glas och i botten är de två st 8mm glas som är ihop silikona. de har vart fyllt och så utan problem de sitter rejäla glas stag imellan lång sidorna.

    Men nu behöver ja lite hjälp av er som kanske kan lite om de här.

    Tänkte om de skulle gå och ta en liten glas skiva som är 8mm och är 25*25 cm och silikona dit.

    så tänkte ja silikona om hela akvariet och ja har aldrig gjort de för, så ja är inte helt inne i de

    men som ja har förstått de hela så är de att man ska skära bort de gamla och tvätta me t-röd. sen på med nytt.

    så har ja kolla på Akvastabil silikon som dom säljer på akvarieshopen.se och tänkte om de funkar eller vet nån om något som är bättre?

    bilder på skadan och på akvariet kommer under dagen

    MvH Linus
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Vilka bra mått på burken!! Den blir intressant att se.

    Bild på skadan kan hjälpa för att kunna tiupsa om åtgärd.
    Checking out...

    Kommentar

    • olausson1
      • September 2010
      • 25

      #3
      Där är bild på karet och skadan

      På hela karet


      på skadan ( va tvungen att ha kameran på högkant när ja skulle ta kortet )

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Är kortet på skadan taget från utsidan? Och var det 2 lager 8mm glas och det är det yttre lagret som spruckit?
        Checking out...

        Kommentar

        • olausson1
          • September 2010
          • 25

          #5
          japp de är taget från utsidan. där skadan är är det bara 8mm de är på botten som de är dubbla 8mm. Så där lilla glasbiten ska sitta är de hål rakt igenom

          Kommentar

          • Majki01
            • May 2010
            • 769

            #6
            tror du ska byta ut hela den sidan om du endå ska passa på att omsilikonera hela karet

            Kommentar

            • olausson1
              • September 2010
              • 25

              #7
              aa kanske de. men de hade varit lättare och lappa ihop de, så då behöver ja bara silikon oxå för ja har en 8mm glas skiva som är 120*80 här hemma. men ja tänkte om man sätter glas från både in och ut sidan plus att man sätter dit den lilla glas biten som ska sitta där. borde juh gå om ja tar två bitar som är 30*40 eller någe. för de splear ingen roll om de blir på utsidan av de.

              Kommentar

              • Majki01
                • May 2010
                • 769

                #8
                nja men tryckfördelningen blir inte den samma späningen på rutan som är sönder går endå ut hela vägen fast du silikonerar lite i hörnan bara..

                Vi hade ett kar där hela bakrutan hade spruckit och vi "orkade" inte ta bort resterna av den rutan så istället tog vi en ny och silikonerade HELA bakrutan över den som va sprucken . fast vi använde formplyfa men sak samma.

                jag kan tycka att speciellt på kar som har den volymen som ditt så är trycket rätt bra på glaset så jag hade tryckt ditt en ny och inte bara översilikonerat speciellt inte i en hörna.. visst om det varit någon annan stans en liten spricka men absolut inte i ett hörn..

                Detta är ju vad jag tycker andra kan tycka annorlunda.


                Jag ser bra en stor risk att du får vatten i hela huset/lägenheten om det inte görs ordentligt

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  det går bra att laga. det gjorde jag med min 350L kub. titta gärna i den tråden hur jag gjorde.

                  om du ska silikona om något så är det viktigt att du får bort ALL silikonrester. det är det som tar lång tid o mest arbete. allt måste bort för att det nya silikonet ska fästa oredentligt.

                  video på hur man silikonar om en fog

                  Kommentar

                  • Peter1904
                    • February 2003
                    • 1079

                    #10
                    Hade defenitivt bytt hela glasskivan.

                    Kommentar

                    • Majki01
                      • May 2010
                      • 769

                      #11
                      Ursprungligen postat av Peter1904
                      Hade defenitivt bytt hela glasskivan.


                      +1

                      Kommentar

                      • olausson1
                        • September 2010
                        • 25

                        #12
                        aa de är sant de faktiskt. blir nog att göra de, men då måste de va lättast och ha kvar den som sitter där och sätta på en ny från insidan och så lägga silikon imellan skivorna och runt kanterna givetvis.

                        ska bli roligt då ja själv aldrig har gjort någe sånt förut :P

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          oj. tittade nu på bilden på skadan. håller nu med resterande om byte av hela rutan.

                          Kommentar

                          • Majki01
                            • May 2010
                            • 769

                            #14
                            jag ser nu att det går inte att silikonera en ny ruta inifrån... Om jag ser rätt på bilden så ligger din ruta på utsidan av dom andra.. alltså att alla andra rutor är fogade PÅ denna rutan.. så du måste ta bort den och sätta på en helt ny . Kommer inte stödja som det behövs om du lägger på en ny inifrån då alla rutor liksom är "staplade" på denna.. Hoppas du förstår vad jag menar? Svårt att förklara

                            Kommentar

                            • Hellsson
                              • January 2010
                              • 840

                              #15
                              Jag hade bytt ruta med! Det är ju inget litet kar heller! Du har ju fått karet gratis vad jag förstod så lägg ner lite cash på att göra det ordentligt

                              Kul tråd att följa =) Lycka till med projektet =)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...