26 liter Aquascaping

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #76
    österängen. tar 18 min pga av byte. DM ligger ju i ett industriområde. är skitstort. har för mig runt 800 kvm2

    Kommentar

    • Hallander
      • August 2010
      • 580

      #77
      Aha där har jag varit Jo har varit där engång, köpte en tamråtta där en gång för några år sen haha !

      Ursprungligen postat av hannesc
      österängen. tar 18 min pga av byte. DM ligger ju i ett industriområde. är skitstort. har för mig runt 800 kvm2

      Kommentar

      • pwrdesign
        • January 2003
        • 384

        #78
        Var tvungen att svänga förbi akvarielagret när jag ändå var i "krokarna"

        Det blev lite växter till mitt yngelkar! Så nu har jag smygbörjat med mitt Aquascaping-kar

        Det blev en planta av Hemianthus callitrichoides 'Cuba' och en planta av nån annan som jag inte kommer ihåg namnet på
        De delades upp försiktigt och planterades med noggrann precision
        Bifogade filer
        Malawi 540 Liter
        26 Liter Aquascaping

        Kommentar

        • Hallander
          • August 2010
          • 580

          #79
          Härligt ! Vad heter dem växterna längst fram på 3:e bilden ? Och vad är det för en slags pump ? Någon speciell för just aquascaping ?




          Ursprungligen postat av pwrdesign
          Var tvungen att svänga förbi akvarielagret när jag ändå var i "krokarna"

          Det blev lite växter till mitt yngelkar! Så nu har jag smygbörjat med mitt Aquascaping-kar

          Det blev en planta av Hemianthus callitrichoides 'Cuba' och en planta av nån annan som jag inte kommer ihåg namnet på
          De delades upp försiktigt och planterades med noggrann precision

          Kommentar

          • pwrdesign
            • January 2003
            • 384

            #80
            De längst fram på tredje bilden är just http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=86&SOK=1
            De i bakgrunden lyckades jag inte få namnet på

            Pumpen köpte vi på Hornbach, det är ett stort filter som står på en fot på botten... sen har man en vanlig luftpump som pumpar ner syre i filtret. Pga undertryck så suger den in vatten genom filtret, bubblorna åker upp längs slangen sen, rätt smidigt!
            Småfiskar äter även av filtret då det bildas en fin organisk matta där. hur so helst tillräckligt för ett yngel/AS kar.

            Funderar på att köpa det där eden-filtret sen dock, för att slippa ha en så stor sak innuti karet...
            Malawi 540 Liter
            26 Liter Aquascaping

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              #81
              Växten längst bak är en typ av lilaeopsis, jag är ganska säker på att det är lilaeopsis novaezelandiae men inte helt hundra på det.

              Filtret är ett filter som vanligtvis kallas för billie filter, och det är luft som pumpas ner och inte rent syre

              PWR är du intresserad av Eden så tycker jag att du ska dra och kolla på Bromma Zoomarknad
              de har ett ytterfilter som ser nästan identiskt ut med eden och det kostar hela 129kr eller något åt det hållet, mindre än 150 åtminstone.

              Jag tänkte själv köra två sånna till mitt 54L när jag startar om det, koppla CO2n på ett av dem och endast köra makaroner i det.

              Förhoppningsvis har jag råd att köpa 2x 70W MH till stora karet så jag kan ta min 2x24W T5 till lilla karet, sen jävlar blir det aningen iwagumi eller wabikusa hylla i det
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • pwrdesign
                • January 2003
                • 384

                #82
                Man tackar för svaret!
                Det kan nog stämma att det är den!

                Jag får nog uppgradera mitt ljus snart dock, har en gammal ramp med två st lågenergi-lampor på 7 watt stycket Kanske ska uppgradera temporärt till 2 st 14 wattare (eller vad de ligger på) sålänge, innan jag kan skaffa en riktig panel med leds eller lysrör

                Tack för tipset med Bromma Zoo!
                Om man bara har ett 30 L kar, så antar jag det räcker med ett ytterfilter? Kan man koppla på Co2 på det filtret på något sätt eller krävs det ett dedikerat Co2-ytterfilter?
                Malawi 540 Liter
                26 Liter Aquascaping

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  #83
                  Ursprungligen postat av pwrdesign
                  Man tackar för svaret!
                  Det kan nog stämma att det är den!

                  Jag får nog uppgradera mitt ljus snart dock, har en gammal ramp med två st lågenergi-lampor på 7 watt stycket Kanske ska uppgradera temporärt till 2 st 14 wattare (eller vad de ligger på) sålänge, innan jag kan skaffa en riktig panel med leds eller lysrör

                  Tack för tipset med Bromma Zoo!
                  Om man bara har ett 30 L kar, så antar jag det räcker med ett ytterfilter? Kan man koppla på Co2 på det filtret på något sätt eller krävs det ett dedikerat Co2-ytterfilter?

                  Det är toppmatad impeller på det de säljer på bromma zoo så det ska inte vara något problem med bara ett ytterfilter faktiskt.

                  Funderar själv på att köpa ett sådant och modda loss lite för att få maximal lösning på ett enkelt samt snyggt sätt.
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #84
                    om nån nu åker till bromma så får de gärna köpa ett sånt till mig o skeppa hit det så betalar jag frakt+filter

                    Kommentar

                    • pwrdesign
                      • January 2003
                      • 384

                      #85
                      Får se när jag får vägarna förbi Bor söder om stan eg
                      Malawi 540 Liter
                      26 Liter Aquascaping

                      Kommentar

                      • Hallander
                        • August 2010
                        • 580

                        #86
                        Ja nu när man ska ha pump till ett kar på ca 50l och även köra co2, så vill man ju inte ha ett innerfilter som förstör hela aquascapingen, vill ha något så litet och smidigt som möjligt som inte syns så mycket, är där några bra förslag för detta ? Ett litet smidigt ytterfilter eller om där finns andra nymodigheter ? Eller om man skulle köra på att stoppa ner en matt plexi skiva i karet precis som en bakgrund och dölja saker och ting bakom det ?

                        Kommentar

                        • pwrdesign
                          • January 2003
                          • 384

                          #87
                          Eden-filtret eller det som Marnat tipsade om är säkert bra!

                          Jag drog in på ebay och budade hem lite sjyssta mossor från Malaysia
                          Ska bli spännande att se om de lever när de kommer fram

                          Fissidens splachnobryoides

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 676x7h5.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,3 KB
ID: 2127878

                          Java Moss x 1 bag Java Moss

                          Klicka på bilden för större version

Namn: Java-Moss-03.jpg
Visningar: 1
Storlek: 425,7 KB
ID: 2127879

                          Star Moss

                          Klicka på bilden för större version

Namn: Star%20Moss%20Haiku.jpg
Visningar: 1
Storlek: 134,7 KB
ID: 2127877
                          Senast redigerad av pwrdesign; 06 October 2010, 21:36.
                          Malawi 540 Liter
                          26 Liter Aquascaping

                          Kommentar

                          • Marnat
                            • November 2009
                            • 2012

                            #88
                            Ursprungligen postat av Hallander
                            Ja nu när man ska ha pump till ett kar på ca 50l och även köra co2, så vill man ju inte ha ett innerfilter som förstör hela aquascapingen, vill ha något så litet och smidigt som möjligt som inte syns så mycket, är där några bra förslag för detta ? Ett litet smidigt ytterfilter eller om där finns andra nymodigheter ? Eller om man skulle köra på att stoppa ner en matt plexi skiva i karet precis som en bakgrund och dölja saker och ting bakom det ?
                            Jag tänkte lite som du men om jag kör igång mitt 54L kar som Iwagumi så kommer jag nog köra ett litet ytterfilter med insug/utblås i glas samt en drop checker i glas, inget annat i karet



                            är sjysst och relativt billigt. bara typ 300kr för pump plus detta



                            släng på en sådan så har du allt för att få det snyggt utan en jefla massa teknik


                            Det är troligen så jag kommer köra åtminstone
                            Senast redigerad av Marnat; 06 October 2010, 21:51.
                            \\54L Apistos//
                            \\234L SA//
                            MVH Marcus

                            Kommentar

                            • Hallander
                              • August 2010
                              • 580

                              #89
                              Just det ja, det var riktigt najs ! Syns knappt men ser ändå stiligt ut. Om jag förstod det rätt så är dem blåsen i glas ? Rätt stilrent då faktiskt
                              Skillnaden mellan aquascaping och iwagumi är att iwagumi är med stenar istället för rötter ? För iwagumi såg riktigt cleant ut !


                              Ursprungligen postat av Marnat
                              Jag tänkte lite som du men om jag kör igång mitt 54L kar som Iwagumi så kommer jag nog köra ett litet ytterfilter med insug/utblås i glas samt en drop checker i glas, inget annat i karet



                              är sjysst och relativt billigt. bara typ 300kr för pump plus detta

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                #90
                                Ursprungligen postat av Hallander
                                Ja nu när man ska ha pump till ett kar på ca 50l och även köra co2, så vill man ju inte ha ett innerfilter som förstör hela aquascapingen, vill ha något så litet och smidigt som möjligt som inte syns så mycket, är där några bra förslag för detta ? Ett litet smidigt ytterfilter eller om där finns andra nymodigheter ? Eller om man skulle köra på att stoppa ner en matt plexi skiva i karet precis som en bakgrund och dölja saker och ting bakom det ?
                                Ursprungligen postat av Marnat
                                Jag tänkte lite som du men om jag kör igång mitt 54L kar som Iwagumi så kommer jag nog köra ett litet ytterfilter med insug/utblås i glas samt en drop checker i glas, inget annat i karet



                                är sjysst och relativt billigt. bara typ 300kr för pump plus detta



                                släng på en sådan så har du allt för att få det snyggt utan en jefla massa teknik


                                Det är troligen så jag kommer köra åtminstone
                                precis. ett eden-501 eller likvärdigt o sen sånna där som marnat länka till. när du ska fota aqua-scapen tar man ur all teknik som doppvärmare o co2 etc

                                Kommentar

                                Arbetssätt...