100 liters pansarmals odling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • källebacken
    • February 2006
    • 574

    det är vuxna...lr dom är ju inte fullvuxna men yngel är det inte...i storlek som man köper dom i butik....3-5 cm cirka
    Annica

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      har dom varit magra dom som dött?
      Är det länge sen du köpte dom?
      Har du gjort någon ändring som bytt filter eller något?
      Ibland fattar man bara inte vad som händer.
      Jag köpt ju venezuelas black och 5 av dom dog en efter en inte samma dag men på kort tid har ingen aning om varför, och så var det en som simmade in i flåset på pumpen men och fastnade i impellern, fattar inte vad den skulle göra där inne, 600 spänn på komposten på en vecka
      Jag har 2 kvar och dom verkar hur bra som helst.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • källebacken
        • February 2006
        • 574

        nää dom har inte vart magra, dom har bara lagt sig ner och dött typ....har inte gjort nåt mer än bytt ut den engelska sjöstenen mot sand, pumpen gick i en hink under tiden (har inte ens kramat ur den så allt bra gojs borde ju vara kvar), och då hade jag 5 fläckiga dom verkade klara det bra, sen köpte jag till 3 leoparder och nu har 3 fläckiga och en leopard dött inom en vecka, bytte till sanden för lite mindre än 1 mån sen
        Annica

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          Du har inte ammoniak i karet?
          Använde du gammalt vatten eller helt nytt?
          Gjorde du sandbytet med fiskarna i eller i något annan behållare?
          Pansarmalar brukar ju vara tåliga.
          Hur är ditt ph i det karet.
          Förlåt för alla frågor men jag kanske kan lära mig något här med och kanske få ihop ett kanske svar för man kan ju aldrig vara helt säker på vad som har hänt.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • Constantine
            • September 2009
            • 431

            Vet inte vad som hände under natten/igår men när jag vakna i morse så var alla yngel utan 4st döda, förstår inte vad som kan ha hänt, har en yngel kasse av nät och i princip inga andra fiska i karet som skulle kunna komma åt dem
            450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
            170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

            Kommentar

            • källebacken
              • February 2006
              • 574

              Det är lungt
              Amoniak vet jag inte får kolla upp det.
              Använde lite gammalt vatten mest nytt
              Fiskarna var i hinkar medans jag bytte sand.
              Ph är på 7 försöker sänka med eklöv och alkottar
              Har egen djupborrad brunn.
              Annica

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                Ursprungligen postat av Constantine
                Vet inte vad som hände under natten/igår men när jag vakna i morse så var alla yngel utan 4st döda, förstår inte vad som kan ha hänt, har en yngel kasse av nät och i princip inga andra fiska i karet som skulle kunna komma åt dem
                Vad har du för slags fiskar i karet?
                Hur gamla är ynglen?
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • Constantine
                  • September 2009
                  • 431

                  För tillfället har jag bara 2st Ancistrus + (ett par yngel). Pansarmal ynglen är 2 dagar gammla nu
                  450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                  170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    Ursprungligen postat av källebacken
                    Det är lungt
                    Amoniak vet jag inte får kolla upp det.
                    Använde lite gammalt vatten mest nytt
                    Fiskarna var i hinkar medans jag bytte sand.
                    Ph är på 7 försöker sänka med eklöv och alkottar
                    Har egen djupborrad brunn.
                    Vet ej men jag kan tänka mig att det är lite som nystart när man gör om ett kar även fast man har i det gamla filtret, har du hällt i något medel för att hjälpa till.
                    Kom att tänka på när jag hade lagt mig att om du har sand så kan det bli en massa luftfickor under sanden och om jag inte minns fel så kan det bildas gas i dom som inte är bra, (rätta mig om jag har fel) därför har jag alltid en massa malaysiska sandsnäckor som får böka rundor i sanden för att ta bort dom.
                    Prova att sticka ner fingrarna på olika ställen och se om det bubblar upp.
                    Har även läst att ju högre ph man har ju farligare är ammoniaken.
                    Detta är mina tankar och om jag har fel i något så rätta mig gärna
                    Det kan hända så mycket konstiga saker i kar så man blir mest förvirrad, precis som när mina sewellior dog
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      Ursprungligen postat av Constantine
                      För tillfället har jag bara 2st Ancistrus + (ett par yngel). Pansarmal ynglen är 2 dagar gammla nu
                      Ancistrusmalarna suger genom nätet och eftersom ynglen ligger på botten så är det ett lätt byte, kan tänka mig att det är dom som har sugit ihjäl dom, hur ser dom kvarvarande ynglen ut? har dom gulesäcken kvar?
                      Nätkasse har jag inte vågat ha, vet att många använder det, själv använder jag plastyngelkasse och har siliconat nät på sidorna där springorna är för att dom inte ska kunna simma ut.
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        En anledning till varför jag har plastyngelkasse är att det känns som dom får ha kvar maten, i nät så faller det lätt ut.
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • Constantine
                          • September 2009
                          • 431

                          Hmm jo...kanske inte var så himla bra med en nätkasse då....får väl gå tillbaka till plastkassen nästa gång fast med nät på sidorna som du har...för att nu när jag tänker på det så såg det ut som vissa yngel satt fast i nätet



                          Jaja då är det bara att börja göda upp malarna igen
                          450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                          170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            Skönt att du tar det så, man lär sig av sina misstag, då har du lite tid på dig att göra en yngelkasse, undrar om det inte finns en bild i denna tråden någonstanns på min yngelkasse.
                            Men du har väll 4 yngel kvar?
                            Sätt dom i en burk och en syresten , jag använde ett mindre plastkar som jag gjorde en ståltrådsanordning till och hängde på kanten och satte i en syresten och sen tryckte jag ner kanten så det övre vattnet byttes lite då och då och städade botten varje dag.
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            • källebacken
                              • February 2006
                              • 574

                              Har inte tillsatt något medel har aldrig gjort det, inte ens vid nystart har fungerat bra innan. Ska kolla om det är några luftfickor och
                              se om jag kan kolla amoniak och få tag i lite sandsnäckor snarast...tack för att du engagerar dig, guld värt
                              Annica

                              Kommentar

                              • Constantine
                                • September 2009
                                • 431

                                Jo jag har sett bilderna på din yngelkasse, så det är bara att införskaffa lite silicon för att nät har man redan


                                Och ja 4st överlevare har jag kvar,...fick hitta på en temporär lösnning där jag helt enkelt tog av nätet och satte det i plastkassen istället, inte helt perfekt men de klarar sig från hungriga fiskar iaf
                                450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                                170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                                Kommentar

                                Arbetssätt...