450L SA-Discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Constantine
    • September 2009
    • 431

    450L SA-Discus

    Jahapp då var det min tur att starta en projekt tråd

    Då det är mindre än 2 veckor tills jag får mitt nya kar så jag tänkte bolla med lite ideer om en eventuell fiske besättning.

    6 - 8st Discus, förmodligen så blir det ungfiskar då jag personligen tycker att det är roligare att se dem växa upp, dock så vet jag att det blir en jävla massa extra jobb då jag även tänkte köra et inrett kar till dessa.


    Men nu undrar jag vad kan jag ha för fisk tillsammans med dessa...jag har tänkt mig

    5st Boliviansk Fjärilsciklid

    Ett stim med Rosentetror 30 - 40st?

    Ett stim med Pansarmalar 20st?

    2 - 3 Ancitrus


    Eventuellt 1 par Skalare, får se om det fungerar annars får de gå kvar i jobb karet.
    Vad jag har läst så är det inte en särskilt bra idea att ha sugmalar med Discus, kan någon bekträfta detta??

    Kommer dessa fiskar klara sig i den värmen som Discus behöver för att må bra..

    Råd eller tips, är jag väldigt tacksam över
    Senast redigerad av Constantine; 19 September 2010, 10:36.
    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel
  • quattromaniac
    • June 2010
    • 286

    #2
    Hej hej!
    Har inte exakt de fiska du vill ha men nära
    Jag har 6st diskusar som var runt 6-8 cm när jag köpte dem, 3st ancistrus, ca 30st kardinaltetror, 4st gula fjärilsciklider, 7st pansarmalar, 5st siameser + 2st botier. Dessa klarade30grade i somarn som varit i alla fall
    Har 28grader nu. Gissar att det är när dickusarna leker det kan bli ev. problem med vissa fiskar som gillar "slemmet" på diskusarna. Det är ju mat för ynglen.
    Hade jag startat om från början igen hade jag skippat botierna... De snor mat för diskusarna och stressar ibland upp de andra fiskarna.
    Vårt nya sällskap/diskuskar
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

    Kommentar

    • Constantine
      • September 2009
      • 431

      #3
      Ursprungligen postat av quattromaniac
      Hej hej!
      Har inte exakt de fiska du vill ha men nära
      Jag har 6st diskusar som var runt 6-8 cm när jag köpte dem, 3st ancistrus, ca 30st kardinaltetror, 4st gula fjärilsciklider, 7st pansarmalar, 5st siameser + 2st botier. Dessa klarade30grade i somarn som varit i alla fall
      Har 28grader nu. Gissar att det är när dickusarna leker det kan bli ev. problem med vissa fiskar som gillar "slemmet" på diskusarna. Det är ju mat för ynglen.
      Hade jag startat om från början igen hade jag skippat botierna... De snor mat för diskusarna och stressar ibland upp de andra fiskarna.

      Okej då borde det fungera med med de fiskar jag har tänkte men om det blir fråga om lek för discusarna så flyttar jag dem till mitt 170L kar som jag har tänkt att ha som lekkar i såna fall
      450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
      170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag hade bla precis de fiskarna du funderade över och det funkade kanonis.
        Hoppa över skalarerna bara, är mitt lilla tips då de är lite för matglada och framåt för att diskusarna ska trivas. Fundera även på om det verkligen är smådiskus du vill ha, de är iofs billigare men kräver en hel del merjobb ifall du vill ha upp dem i bra storlek samt belastar karet högre iom tempen och ökad matning.
        Hoppar du däremot upp i storleken ca 12 cm är det bra mycket lättare att sköta karet och fisken.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Constantine
          • September 2009
          • 431

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Jag hade bla precis de fiskarna du funderade över och det funkade kanonis.
          Hoppa över skalarerna bara, är mitt lilla tips då de är lite för matglada och framåt för att diskusarna ska trivas. Fundera även på om det verkligen är smådiskus du vill ha, de är iofs billigare men kräver en hel del merjobb ifall du vill ha upp dem i bra storlek samt belastar karet högre iom tempen och ökad matning.
          Hoppar du däremot upp i storleken ca 12 cm är det bra mycket lättare att sköta karet och fisken.
          Okej då hoppar jag över skalarna...iför sig så var de discusarna som jag hade tänkt mig så himla små, ungefär 10cm kanske något cm större..
          450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
          170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

          Kommentar

          • putte90
            • July 2010
            • 62

            #6
            tjennis! jag kör den combon i mitt 720l också.. men rosentetrorna är stora ska du tänka på så 40st kan bli mycket. men gillar du fart och fläkt och ett proppat akvarie ska du köra på 40st. jag har 20 rosen tetror i mitt 720l, men jag tycker om att de är rätt lugnt och stilla



            mvh patrick

            Kommentar

            • Constantine
              • September 2009
              • 431

              #7
              Ursprungligen postat av putte90
              tjennis! jag kör den combon i mitt 720l också.. men rosentetrorna är stora ska du tänka på så 40st kan bli mycket. men gillar du fart och fläkt och ett proppat akvarie ska du köra på 40st. jag har 20 rosen tetror i mitt 720l, men jag tycker om att de är rätt lugnt och stilla



              mvh patrick

              Det var därför jag hade ett frågetecken efter antalet men jag tror det blir 20 - 25 st istället
              450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
              170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

              Kommentar

              • Constantine
                • September 2009
                • 431

                #8
                Sitter och tvekar om jag verkligen vill ha discus om jag ska va helt ärlig, vill så gärna ha tillbaka mina skalare men discus är ju så himla snygga




                Jaja till nästa helg drar det igång...men jag har en fråga hur mycket väger karet på ett ungefär när det är tomt för att förmodligen får jag bara bär hjälp från en
                450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                Kommentar

                • lofstrog
                  • November 2009
                  • 989

                  #9
                  Beror väl på om det är helglas eller aluram och hur tjockt glaser är. Skulle gissa på 80 - 100 kg.
                  Två starka killar fixar säkert att bära det.

                  //Roger
                  Discus for life

                  Kommentar

                  • Constantine
                    • September 2009
                    • 431

                    #10
                    Ursprungligen postat av lofstrog
                    Beror väl på om det är helglas eller aluram och hur tjockt glaser är. Skulle gissa på 80 - 100 kg.
                    Två starka killar fixar säkert att bära det.

                    //Roger
                    Oj glömde skriva att det är ett Juwel Rio 400 hehe...har kollat på deras hemsida men det står inget vettigt där
                    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                    Kommentar

                    • Hellsson
                      • January 2010
                      • 840

                      #11
                      Äää det fixar ni att bära

                      Kommentar

                      • Rooster
                        • March 2006
                        • 1468

                        #12
                        Annars får du "hyra in" Tommy å hans polare de är duktiga på att bära stora akvarier. (= (=
                        Fish for Life!!!

                        Kommentar

                        • lofstrog
                          • November 2009
                          • 989

                          #13
                          Hittade en länk där leveransvikten står angiven: http://www.arkpetsonline.co.uk/juwel...ch-p-2868.html

                          Lite tyngre än vad jag trodde, 133,6 kg, men jag antar att det inkluderar en del emballage plus underskåpet så det hamnar kanske på 100 kg för själva akvariumet.

                          //Roger
                          Discus for life

                          Kommentar

                          • Hellsson
                            • January 2010
                            • 840

                            #14
                            I och med att det är två delar så blir det inga problem så länge du inte har någon jobbig spiraltrappa!

                            Lycka till =)

                            Ps: Tommy och hans polare blir för dyra att hyra in

                            Kommentar

                            • Rooster
                              • March 2006
                              • 1468

                              #15
                              Haha ja då är inte det ett alternativ då. (=
                              Fish for Life!!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...