720 Sydamerika.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ni har inte haft i något som inte står i receptet? eller om det har hänt nåt när ni gjorde maten?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      aa du har nog rätt där...måste ju vart om EN käkade hela biten och då hade den väl dött av för stor bit...

      Nää Fan asså Riktigt tråkigt för er! gick ju så jävla bra också.
      Väldigt mysko... hoppas det reder ut sej
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Hellsson
        • January 2010
        • 840

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Ni har inte haft i något som inte står i receptet? eller om det har hänt nåt när ni gjorde maten?
        Nej det tror jag inte.. köpte en mix av musslor och räkor.. räkorna var ju skalade.. vi valde det i stället för oskalade..
        Vet inte om ni lite mer vana mix"görare" brukar ha i ägg? men det var det i detta recept så vi körde på det..

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          ägg brukar jag inte ha i...

          Men jag brukar inte vara speciellt nogrann heller...min mix blir olika varje gång..
          Häller i broccoli, räkor, ärtor, typ sill eller nån form av vitfisk (sill är ganska fett)
          Lika delar grönt som räkor.

          Har inte gelatin heller... och sen slutlingen så slarvar jag mkt mer med mixningen så det kan finnas rätt feta räkskalsbitar i den

          Ska man ta exempel på den slarvigast utförda mixen med mest möjligehetr att göra vattnet dåligt och/eller att förstora bitar kan skada fisken så är det karrokajas mix
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • Hellsson
            • January 2010
            • 840

            Tack för allas hjälp iaf.. nu är det la bara att bryta ihop och komma igen.. det gör vi nu med att ta vara på Oscar yngel som i skrivande stund kläcks en efter en
            Förre gången så blev de ju lite våldsamma mot mig! *se tidigare inlägg* så nu har jag byggt ihop en "Rak" slang med hjälp av blompinnar och tejp! :P skall bara se vilket av karen dessa skall husera i

            Kommentar

            • Hellsson
              • January 2010
              • 840

              Ursprungligen postat av karrokaja
              ägg brukar jag inte ha i...

              Men jag brukar inte vara speciellt nogrann heller...min mix blir olika varje gång..
              Häller i broccoli, räkor, ärtor, typ sill eller nån form av vitfisk (sill är ganska fett)
              Lika delar grönt som räkor.

              Har inte gelatin heller... och sen slutlingen så slarvar jag mkt mer med mixningen så det kan finnas rätt feta räkskalsbitar i den

              Ska man ta exempel på den slarvigast utförda mixen med mest möjligehetr att göra vattnet dåligt och/eller att förstora bitar kan skada fisken så är det karrokajas mix
              Haha okej... kanske inte spelar så jättestor roll då med andra ord :P kul att göra egen mix ändå..... =)

              Kommentar

              • Narien
                • August 2010
                • 181

                En tanke, det kan inte vara gelatinet som är felet? Gelatin kommer väll från djur så att säga, och om jag har fattat rätt så är det helt no no att mata fiskar (förutom diskus) med "kött"?

                Kommentar

                • Hellsson
                  • January 2010
                  • 840

                  Ursprungligen postat av Narien
                  En tanke, det kan inte vara gelatinet som är felet? Gelatin kommer väll från djur så att säga, och om jag har fattat rätt så är det helt no no att mata fiskar (förutom diskus) med "kött"?
                  Köttätare (små ryggradslösa djur) och allätare. Äter i akvarium allt standardfoder, men föredrar smått fryst- och levande foder. Utdrag från artbeskrivningen på Ellioti

                  Kommentar

                  • Hellsson
                    • January 2010
                    • 840

                    ...........................
                    Nu tappar man lusten totalt.
                    Hade förberett att ta upp dom nya påfågeläggen som precis kläckts. Något roligt ändå mitt i allt det tråkiga....
                    Ska gå in och börja fixa.
                    Då håller alla jävla fiskar på att äta upp dom.... Påfåglarna står bredvid och lyckas inte jaga bort dom...
                    Inte mycket som går som man vill .

                    Kommentar

                    • SuperAquaMan
                      • August 2009
                      • 245

                      Fan va suuurt! Ni kan ju trösta er med att eliotti är så jäkla produktiva.

                      Jag kollade på receptet som du gjort på och det första jag tänkte på va äggen. Jag hade skippat det. Jag har ingen aning om det finns något dåligt där i men dom snackade ju på radion om att en massa kycklingar hade fått i sig foder som var giftigt så det kanske kommit i ägg som ni köpt? Bara en teori. Och multivitaminen hade jag skippat den också.

                      Jag gör mix med: En del räkor (tar bor huvudet och låter stjärten vara kvar oskalad), en del torsk, en del blandad frukt ( banan och jordgubbar mest) och liite spenat och vitlök. Inga ärtor för det äts inte upp endå.

                      Hoppas ni får igång kullen med oscarna iaf...

                      Kommentar

                      • Ponta Henriksson
                        • January 2010
                        • 151

                        Kul läsning Tommy och Frida !
                        Tror dessutom jag fått lösning på ett gammalt problem ang räkmix så finfördelad att den nästan pulveriserats i karet och dagen efter var alla mina fiskar döda, förmodligen för finfördelad mat.

                        Men ni får ju se d som en prövning och att d inte händer igen ? Ni har väl kvar föräldrar paret

                        Kul å läsa att d går så bra me påffarna oxå kul å se att dom ahr d så bra

                        /ponta
                        Man lever bara en gång, lev den gången som 2!
                        http://aquaponta.blogspot.se/ Min Hemsida

                        Kommentar

                        • robidobban
                          • March 2009
                          • 652

                          fan va tråkigt att höra ni som har fött upp dom o allt
                          men men det är ju sånt som händer.
                          hur stora är föresten era oskar yngel?

                          Kommentar

                          • Hellsson
                            • January 2010
                            • 840

                            Ursprungligen postat av robidobban
                            fan va tråkigt att höra ni som har fött upp dom o allt
                            men men det är ju sånt som händer.
                            hur stora är föresten era oskar yngel?
                            Ja de var riktigt tråkigt .. Inte vad man hade hoppats på direkt Men nu har vi turen att de som överlevde har återhämtat sig! Så några har vi fortfarande kvar som tur är!
                            Våra oscar yngel är nog ca 4 cm om man räknar med fenorna... Svårt att avgöra då de simmar runt hela tiden! Verkar dock som de är i en liten svacka då de inte växer så mycket... Men de kommer nog igång snart igen!


                            Ursprungligen postat av Ponta Henriksson
                            Kul läsning Tommy och Frida !
                            Tror dessutom jag fått lösning på ett gammalt problem ang räkmix så finfördelad att den nästan pulveriserats i karet och dagen efter var alla mina fiskar döda, förmodligen för finfördelad mat.

                            Men ni får ju se d som en prövning och att d inte händer igen ? Ni har väl kvar föräldrar paret

                            Kul å läsa att d går så bra me påffarna oxå kul å se att dom ahr d så bra

                            /ponta
                            Hej Ponta!
                            Det är riktigt kul att vi fick tag på så fina påfåglar Haft dom i ca 3 månader och de har lagt ägg 3 ggr!
                            Den senaste kullen för ett par dagar sen gick det ju inte så bra med... Men sen hittade vi faktiskt några yngel som klarat sig under en sten senare samma kväll... Så nu ligger det och sprattlar i ett litet akvarium där de får gå tills vi vet vart vi ska ha dem hehe. Hoppas att de kan klara sig iaf...

                            Jasså har du med råkat ut för detta? Ajdå, men ja det kan nog vara så... Slängde nog i en för stor bit tror jag. Men jag vet inte... allt gick så fort!
                            Nu har vi iaf några som klarat sig och de verkar ha återhämtat sig riktigt bra nu. Beter sig normalt och tigger mat så fort man går in i rummet hehe. Dock ska de inte få sådan mat igen :P

                            Kommentar

                            • Hellsson
                              • January 2010
                              • 840

                              Ursprungligen postat av SuperAquaMan
                              Fan va suuurt! Ni kan ju trösta er med att eliotti är så jäkla produktiva.

                              Jag kollade på receptet som du gjort på och det första jag tänkte på va äggen. Jag hade skippat det. Jag har ingen aning om det finns något dåligt där i men dom snackade ju på radion om att en massa kycklingar hade fått i sig foder som var giftigt så det kanske kommit i ägg som ni köpt? Bara en teori. Och multivitaminen hade jag skippat den också.

                              Jag gör mix med: En del räkor (tar bor huvudet och låter stjärten vara kvar oskalad), en del torsk, en del blandad frukt ( banan och jordgubbar mest) och liite spenat och vitlök. Inga ärtor för det äts inte upp endå.

                              Hoppas ni får igång kullen med oscarna iaf...
                              Ja, är de inte det ena paret så är det de andra som går med yngel :P Riktigt kul är de iaf

                              Ojdå det lät inget vidare... Tråkigt om man hade den oturen! Dock så har ju inte våra andra fiskar reagerat på den räkmixen och vi har fortsatt mata våra malawisar med de också utan några som helst problem. De blir som tokiga när man slänger i en bit
                              Men man kanske ska göra annorlunda nästa gång man testar att göra egen mix.
                              Vi lyckades rädda några oscar yngel från att bli uppätna så nu hoppas vi att de kan klara sig !

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Jag tänkte på ärtorna där i räkmixen... Det är riktigt att fiskarna gärna skippar ärtskalen - man får helt enkelt skala ärtorna, så att det goda mjuka ärtköttet blir separerat.
                                Jag värmer bara de frysta ärtorna i ett durkslag under lite varmt vatten - sedan kan man klämma till på ärtan så har man skalet i nypan och ärtinnehållet för sig - blir mums för fiskarna!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...