Mina Dennerle nanokar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    Greppar om du inte vill rensa där, men det beror ju på fokus - ibland får man bestämma sig för om karet helt enkelt "ska vara snyggt" eller om det ska vara "för att odla". Jag har nästan inga kar som jag vill ha snygga, är helt fokuserad på att odla om jag kör något alls (grymt lugnt just nu).
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Karet var från början en efterapning av Bröderna Logemanns koncept, växter, co2 och höggraderade chrystalräkor som de har i sin butik. Att sedan X antal tusen kronor dog/försvann för mig gjorde att fokusen mer hamnade på att försöka hitta vad orsaken var, som jag tror och känner att jag hittat.
      Däremot har jag inte testat Chrystalräkor i det större växtkaret, det kan mycket väl funka där med ett väldigt jämt (men lågt) pH. Jag ska söderöver på semester om två veckor och kommer hem om två månader, efter det ska jag beställa hem en laddning chrystal och prova. Det kan ju gå...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        Ursprungligen postat av ansjo
        [ATTACH=CONFIG]49354[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49355[/ATTACH]
        Himla snygga
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Himla snygga
          Tack, och jag håller med. Kul att där är x antal småttingar med, men som inte går att urskilja "mönstret" på ännu.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av ansjo
            Jepp, det är lite så mina tankar går med, det funkade inte med räkor och de karen jag hade soil i som var den gemensamma nämnaren, så ut i rabatten med detta.
            Det blir lite svårare för mig att testa med olika pH eftersom jag tagit ur soilen i Dennerleburkarna, och i det lite störe karet i sovrummet har jag samma pH över hela dygnet.
            Att även ta ur växtrna ur det karet tror jag inte jag vill vara med om...
            [ATTACH=CONFIG]49374[/ATTACH]
            Så snyggt detta karet är och rilisarna är riktigt härliga
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Jag har Sundadanio axelrodi i detta karet, och de ser inte ut att bry sig det minsta om räklingarna från mina Rili heller.
              Kanske man skulle köpa lite fler fiskar idag, ifall de har hemma... Tanken var att de skulle gå i det lite större karet i sovrummet, kanske dags att förverkliga idén.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Hoppas att de finns kvar för de är så fina
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Ason
                  • November 2010
                  • 107

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Vilket kH?
                  [...]
                  Oavsett vilket är det jäkligt kul att diskutera "problemet"!
                  Jag börjar luta att åt att en tredje faktor krävs för att det ska bli problem, och att den faktorn är större vattenväxtmassa, som väl Patrik säger?

                  (i) Shrimpsoil och (ii) riktigt mjukt vatten och (iii) större vattenväxtmassa -> dåligt/farligt ur pH-svängningssynpunkt (?)

                  Jag misstänker att de som främst odlar inte har mer än nån liten mossa att beta på och kanske flytväxter? Kan det vara så? I så fall har de inte faktor (iii). Det tycks ju fungera utmärkt, trots mjukt vatten hos Sanna t.ex.

                  (- Om du läser det här Sanna: Har du mycket vattenväxter?)


                  - om man ska ha räkodlingsakvarium: Ut med vattenväxterna, som Patrik säger?
                  - om ska ha "vacker räkburk": Ut med shrimpsoilen, som Anders säger?

                  Kan det vara så?

                  /Bengt
                  allting hänger ihop - frågan är bara hur

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    • July 2010
                    • 1072

                    Som jag ser det är det ungefär som du beskriver, Ason - fast man kan koka ned det till två faktorer: med extremt mjukt vatten (KH = 0) och hyfsad eller stor växtmassa under vattnet så är risken mycket stor att man får problem med pH-svängningar. Extremt mjukt vatten är helt enkelt instabilt. Soil gör ju sitt till för att knapra KH/sänka pH, så det blir ytterligare en riskfaktor i detta sammanhang.

                    Var hemma hos Janne igår, och det blev naturligtvis lite akvarieprat. Trots den erfarenhet Janne har så är det vissa kar som helt enkelt "funkar" medans andra inte gör det. Alla burkarna körs med mycket liknande setup. Fö mycket flytväxter (andmat) i alla kar. Vi har tröskat detta problem fram och tillbaks många gånger, men hittar inte någon vettig förklaring till skillnaderna mellan burkarna. Vi lär nog fortsätta tröska det med "trial & error" tills det tänds ett Liljeholmens.

                    Detta med soil är ju något som kommit "utsocknes ifrån", kanske är det så att det är mer skadligt än nyttigt i det mesta svenska kranvattnet? Många länder har betydligt sämre kranvatten än vi har, både ur hårdhetssynpunkt och annat, så soilen kan göra en bra skillnad där - men vara skadlig här. Det kan vara lite obetänksamt att nappa på världstrender rakt av, utan att tänka på sådant. Många tips från t ex Tyskland behövs öht inte med svenskt kranvatten, eftersom det är betydligt bättre i många sammanhang.

                    Hilsen,


                    /P
                    Senast redigerad av PatrikMalmo; 21 November 2011, 06:52.
                    Bara döda fiskar flyta medströms

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Där tror jag du drog full pott, Patrik!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        Nu kommer en icke räkodlare in i diskussionen. Men PH, fotosyntes, etc. är lite av vad jag pysslar med så här är mina 5 cent.
                        Soil som manipulerar PH åt något håll tror jag inte på.

                        Logiken säger att om man genom att tillsätta koldioxid kan sänka PH så sker det omvända också. Tar man bort koldioxid går PH upp. Det sistnämnda sker vid fotosyntes i vattnet. Sedan har vi lite mikrober som knaprar kol och dessa kan ha en viss påverkan. Har vi flytväxter så tar dessa sitt kol från luften. Det blir därför mer kvar i vattnet. Men nackdelen är att dessa inte tillför något syre till vattnet. Snarare försvårar de gas utbytet vid ytan en del.

                        Hur skadligt är karbonater för räkor? Man borde kunna hålla en hyffsad god PH stabilitet med hjälp av exempelvis lite bikarbonat och koldioxid. Kanske det även kunde funka med exempelvis korallsand i filtret och CO2? Fördelen med korallsand är att det också binder upp fosfat om man nu vill bli av med det.

                        En annan grej som man ofta inte tänker på är att alkalinitet förbrukas vid Nitrifierings processen. Detta kanske har en viss betydelse i det hela speciellt om alkalinitet = KH.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          • July 2010
                          • 1072

                          Bosse, soilen manipulerar faktiskt pH. Jag var ruggigt skeptisk själv först, men efter lite mätningar, trixande och donande samt eget test så - jo, den sänker pH. Knaprar lite KH samtidigt, så visst, det är något med koppling till kolsyra/karbonatsystemet. Händer mest i nystartad burk, så det är klokt att "laka ur" soilen lite med ett par rejäla vb vid uppstart. Med hårt vatten så är soilen inte lika effektiv, men detsamma gäller ju om man tillsätter syra för avhärdning till hårt vatten. Det har bättre buffert och "står emot" pH-sänkningen bättre.

                          Har läst om tester med bikarbväxter - de suger ju först upp all fri CO2 och sedan splittar de karbonaterna för att få kol. Hydroxidjoner frigörs i processen och kalk fäller ut på ovansidan bladen. Man har i extremfall lyckats höja pH till 11 (!) enbart med växters fotosyntes... där ryker KH snabbt!!

                          Räkor verkar iaf inte störas av något minskat gasutbyte, snarare tvärtom. Brukar funka helt ok med massa flytväxter. Just i surt/mjukt vatten så bidrar ju ett minskat gasutbyte dessutom till stabilare pH i burken. De flesta som kör räkor brukar ändå ha något luftdrivet filter, så gasutbyte sker ändå. Karbonater är inte särdeles skadligt för räkorna vad jag vet, men en del gillar inte högt pH. Karbonater och högre pH brukar ju hänga ihop. Med normalt kranvatten, bottenlager som är neutralt och vb varje vecka så ska det inte vara något problem med stabilt pH - kruxet blir när KH går mot omätbart, som verkar ha varit problemet med soil/mjukt vatten och växtmassa under vattnet.

                          Med regelbundna vb så tror jag inte nitrifieringen har någon stor effekt på KH i räkburkar. Bakterierna kan ju också gå på CO2, vad jag vet. Brukar dessutom vara rätt låg belastning i en räkburk, vilket är ytterligare en (bra) faktor här. Och jo, egentligen skulle vi prata alkalinitet, men det funkar i praktiken med KH också.
                          Senast redigerad av PatrikMalmo; 22 November 2011, 05:28.
                          Bara döda fiskar flyta medströms

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            Patrik, Angående växter och PH. Nu kommer jag att prata sjö igen men samma sak borde hända i ett akvarium.
                            När jag har algblomning så piper PH upp runt 9.5-10 i ytvattnet från normala 7,5-8. Jag var lite förbryllad över detta men orsaken bör vara att algerna förbrukar CO2.

                            KH eller alkalinitet som vi mäter förändras inte eller blir faktiskt något högre. Förändringen i alkalinitet kan bero på annat än fotosyntes!
                            En grej som jag inte ser inom akvarievärlden är vad som förbrukas respektive blir vid oxidering, vilket är vad vi gör i våra filter. Här kommer lite nummer runt TAN (Ammonium):
                            Vid oxidering 1 Mg Ammonium
                            Förbrukas 4,2 Mg Syre
                            Bildas 1,98 Mg Väte
                            Förbrukas 7,14 Mg Alkalinitet
                            Bildas 4.34 Mg Nitrat
                            Jag hittade detta när jag testade mina bottenfilter och märkte att både KH och PH gick ned efter ett tag. Vilket riktigt förbryllade mig.
                            Har du något tomt filter där du kunde testa soil som filtermedia? Om inte så har jag en kompis på väg hit och jag kan försöka få honom att ta med 1 kg eller 2. Vad skall jag köpa i så fall?

                            Vad jag spontant tror är att man måste ha lite KH som soilen kan jobba med. Ligger man nära 0 kan det nog bli riktiga PH dip speciellt om natten om man har växter i akvariet. Detta borde man få vid VB.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Ason
                              • November 2010
                              • 107

                              Bosse!

                              I boken "Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora", Gabriella Ekström, 2010, skriver hon att såväl nitrosomonasbakterierna (ammoniak/ammonium -> nitrit) som nitrospirabakterierna (nitrit -> nitrat) (anm 1) utöver syre behöver karbonat som en kolkälla. Hon säger att det därför är viktigt att karbonathårdheten ligger runt 4 eller högre vid uppstart. Många svenska dricksvatten når inte upp till det. Bikarbonat sägs vara sättet att höja det för att få igång bakteriekulturen och nitrifieringen.

                              När jag läser på andra ställen tycks koldioxid vara huvudkolkällan till dessa bakterier, men behövs kanske karbonat när inte tillräcklig mängd koldioxid finns löst i vattnet? Skulle det då innebära att när fotosyntesen varit kraftig, så råder brist på i vattnet löst koldioxid och nitrifieringsbakterierna förbrukar en del av karbonatbuffern, varvid nattens koldioxidproduktion försurar vattnet som tappat tillräcklig buffringsförmåga? (Oklart uttryckt skulle min gamle biologilärare sagt, men du kanske förstår? ) Är det det jag ser i dina TAN-, Total Amoniacal Nitrogen, oxideringssiffror?

                              Kan då en "soil" som även vill dra ner karbonathårdheten göra resan än värre?

                              /Bengt

                              Anm:
                              1. Andra källor anger andra bakterier

                              Edit:
                              Det är alltså situationen i ett akvarium med mjukt vatten och vattenväxter jag avser...
                              Senast redigerad av Ason; 22 November 2011, 17:57.
                              allting hänger ihop - frågan är bara hur

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Fan, vad fränt Anders - tråden har bytt språk till grekiska, eller något liknande...

                                Såg riktigt fina rilliräkor nere på shopen häromsistens - orangeröda med fint genomskinliga band!

                                Howsit swingin' annars då, Bro?
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 22 November 2011, 18:04.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...