Mina Dennerle nanokar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ason
    • November 2010
    • 107

    Ursprungligen postat av lillfrasse
    Vi är ju en trio med dåliga erfarenheter av shrimpsoil. Eftersom vi bor på olika ställen så har vi inte samma vatten men en gemensam nämnare i väldigt mjukt vatten vilket inte verkar funka med shrimpsoil. I mina andra kar med tiger räkor funkar det bra och har gjort hela tiden där kör jag med annat på bottten. Ett natur grus som jag hämtat själv. Jag håller på att cykla in en burk där jag hade soil och CR/CB som inte funkade och skall snart testa dessa igen för att se resultat.
    Så du är också en av de som haft problem lillfrasse. Det skall bli intressant att se om det blir bättre efter din ändring då också!

    Tack Anders och Mats för era utlåtanden.

    Jag talade med "räk-Janne" på utställningen i Malmö och han har ju inga problem med Ebi shrimpsoil - tvärtom. Malmö har vad jag förstår lite hårdare vatten, så hårdhetsgraden kan kanske vara orsak till problemen. Jag har sett andra rekommendationer om att t.ex. blanda snäckskal i bottnen (eller dyr minerallösning i vattnet) för att räkorna skall ömsa skal korrekt.

    Tack också Anders för att du gav mätvärden. För att jag skall kunna lukta mig till surhetsgrad och hårdhet så krävs det nog att vätskan kommer från jästa druvor, trots den föredömliga instruktionen från karrokaja.

    Jag får väl fundera vidare då. Shrimsoil med kalciumtillsats - hårdare och högre buffringsförmåga mot surhetsdippar? Eller annan botten som ger lagom räksurt och säkert vatten...?

    Tack för alla svar!

    /Bengt
    allting hänger ihop - frågan är bara hur

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Det var faktiskt Jannes räkor som jag köpte som fick in mig på detta spåret, att han har lite hårdare vatten och det funkar för honom medans det har varit rena katastrofen för mig.
      Lite surt då det är ett antal tusenlappar i båda soil och räkor som är bortkastade, men det är bara att ta nya tag och försöka igen!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Så har det även kläckts ett bra gäng med Riliräkor i den ena kuben, var jag än tittade var där småttingar.
        I detta karet har jag Amtras bottenmaterial...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av ansjo
          Så har det även kläckts ett bra gäng med Riliräkor i den ena kuben, var jag än tittade var där småttingar.
          I detta karet har jag Amtras bottenmaterial...
          Gôtt att höra, Anders!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av ansjo
            Så har det även kläckts ett bra gäng med Riliräkor i den ena kuben, var jag än tittade var där småttingar.
            I detta karet har jag Amtras bottenmaterial...
            Grattis till Rilibebbar Anders - fast hur ser Riliräkor ut.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Ursprungligen postat av gullefjun
              Grattis till Rilibebbar Anders - fast hur ser Riliräkor ut.

              //Inger
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0311.jpg
Visningar: 2
Storlek: 88,5 KB
ID: 2137286Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0337.jpg
Visningar: 2
Storlek: 47,7 KB
ID: 2137287
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Ason
                • November 2010
                • 107

                Först:
                Oj så vacker, och dessutom en verkligt häftig "röntgenbild" - eller är det ultraljud av den havande honan?


                Sedan:
                Amtras grå grus/sten - var det en ny serie eller? Jag hittar inget sådant i deras katalog? Var det Dennerles svarta Garnelenkies du hade som sand ihop med dem? Väldigt slitrent och snyggt oavsett var det kom från!


                Dessutom:
                Jag frågar ju alla "soilande" räkmänniskor om vattenhårdhet numera - efter dina, Mats och Frasses erfarenheter.

                Janne i Malmö verkar ju ha lite hårdare vatten som du sa, men Sanna i Almunge, som jag förstått är en annan framgångsrik odlare har ju riktigt mjukt och kolfiltrerat vatten på pH 8, KH 1 och GH 3. Och hon har vad jag förstår inga problem med förökningen på Ebi Gold Shrimpsoil.
                [http://www.redbee.se/showthread.php/...ed-soil./page3 i grannforumet]

                Kan det finnas någon annan parameter som skiljer er tre från Janne och Sanna?

                Jag blir alltmer fundersam om jag skall prova räkor till våren, och framförallt hur....


                /Bengt
                allting hänger ihop - frågan är bara hur

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  [ATTACH=CONFIG]49354[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49355[/ATTACH]
                  Vad häftigt - man ser alla ägg.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Det är helt ny serie från Amtra så den har inte kommit ut så lång än, skulle jag tro. Priset är troligen med en avgörande faktor, det var inte riktigt gratis.
                    Jo, det funkar bra för Sanna i hennes kar, och säkert fler med henne men bevisligen funkar det inte här iaf. Det enda karet jag numera inte får räklingar är i sovrummet, och där är det shrimpsoil. Där är White pearl, som visar samma saker som tidigare att de går med rom ett tag och sean släpper denna utan att räklingarna överlever...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      • July 2010
                      • 1072

                      Jag tror det ligger mycket i pH-svängningar med mjukt vatten samt hyfsad växtmassa - det gillar räkorna inte. För Crystals är låga pH inget direkt problem, men just svängningarna är det. Ett enkelt test innan man river ut soilen är att dra ut alla undervattensväxter (utom möjligen mossa) och enbart köra med flytväxter. Deras fotosyntes påverkar inte pH.
                      Bara döda fiskar flyta medströms

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        I min stora burk har jag controller och co2, och ser man på dygnet så rör sig knappt pH:t alls vare sig upp eller ner. Säkerligen är det shripmsoilen som håller vattnets pH så konstant.
                        I småburkarna skulle detta problemet fortsätta när jag bytt ut shrimpsoilen om det var svajande pH, men så är det bevisligen inte utan jag tror personligen det är vårt kranvatten i kombination med shrimpsoil som spökar. De växterna jag hade/har i dessa karen påverkar knappast pH:t vare sig nu eller då.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          • July 2010
                          • 1072

                          Fast om soilen klipper KH så saknar du buffert. Därmed svajigt pH - vilket försvinner med neutralt bottenlager. Controler är ju till för att hålla CO2-halten konstant och gör detta via mätning av pH, då blir ju pH stabilt i den stora burken nästan oavsett bottensubstrat. Well, mät pH innan ljuset tänds samt strax innan det släcks så ser du om det är svajigt.
                          Bara döda fiskar flyta medströms

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Vilket kH? Det ligger så långt ner på skalan när vattnet redan kommer ut från kranen så det finns inte mycket att klippa av .
                            Sedan hade jag heller inte mycket växtmassa i karen med shrimpsoil, endast en del mossa som jag är tveksam att det skulle få pH:t att ändra sig mer än någon tiondel.
                            Det lustiga med den större burken är att jag har kopplat ur controllern och bara kör co2 med timer ungefär när karet är tänt , så controllern mäter bara pH online. Det skiljer faktiskt inte ens en tiondel över dygnet i den burken, tidigare när soilen var ny låg det på ganska exakt 5,95-6,0 men har nu stigit till 6,15 trots betydligt mer växtmassa.

                            Oavsett vilket är det jäkligt kul att diskutera "problemet"!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              • July 2010
                              • 1072

                              Just, just - vilket KH? *s* Har du ingen KH så är jag faktiskt fundersam kring om tom mossa kan påverka pH. Aldrig testat det, men sätter en peng på att en klump mossa kan ändra pH under dygnet, OM KH är omätbart. Det är iaf lätt att testa, med att kolla pH innan ljuset tänds och strax innan det släcks. Saknar man tester så ut med alla undervattensväxter och kör med flytväxter. Funkar det efter det, så fine.

                              Annars är det skumt egentligen, det är ju grymt många som kör med soil och får det att funka bättre. Handlar iof om världen då, och det är i många fall hårdare vatten i ledningarna. Att köra med soil och sedan kalksten för att buffra blir ju mycket extrajobb, ingen bra lösning - bättre med neutralt bottenlager, och det kan ju oxå vara att kranvattnet är perfa från början. Landar i en generell regel jag har - funkar det med kranvatten, så kör på det. Förenklar otroligt mycket. *s*

                              Kör du alltså den större burken med controlern enbart som pH-mätare? KH? Kranvatten? Vb hur ofta? Jag fick upp ögonen för detta när jag skulle odla A. baenschi, och drog ned pH till ca 5 i en burk. Satte ett av två par där. Såg att de lekte, men det blev aldrig något. Det andra paret, som gick i en kassare burk, fick dock kull på kull. Mätte pH i "finburken" - varierade mellan ca 5 och 8 under dygnet. Konstigt att det inte kläckte... *s* Ut med ett rejält snår Najas och i med flytväxter. Nästa kull i den burken kläckte perfekt. Inga pH-svängningar.
                              Senast redigerad av PatrikMalmo; 19 November 2011, 17:06.
                              Bara döda fiskar flyta medströms

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Jepp, det är lite så mina tankar går med, det funkade inte med räkor och de karen jag hade soil i som var den gemensamma nämnaren, så ut i rabatten med detta.
                                Det blir lite svårare för mig att testa med olika pH eftersom jag tagit ur soilen i Dennerleburkarna, och i det lite störe karet i sovrummet har jag samma pH över hela dygnet.
                                Att även ta ur växtrna ur det karet tror jag inte jag vill vara med om...
                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9505.JPG
Visningar: 5
Storlek: 272,2 KB
ID: 2137303
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...