Mina Dennerle nanokar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Kan vara så...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • micke556
      • August 2011
      • 97

      Hej!

      Funderat en hel del på det här med bottenfilter. I butik ser det ut att fungera bra, och skulle
      det inte fungera, så skulle de såklart inte köra med det.

      Men att behöva luckra upp och slamsuga (vilket jag aldrig gjort med tidigare bottenfilter),
      i en planterad kub verkar inte smidigt. Och i synnerhet då inte med ECS.
      Något smidigare med grus med tyngd i, men ändå bökigt i en kub.

      En tanke jag har är att sätta i fin sand, 2 mm korallsand (eller finare), och strax ovan sandkant
      ha ett finmaskigt inlopp i slimlinen, så att vattnet passerar filtermata upp till cirkulationspumparna
      i toppen. Och smutsen tränger inte ner i sanden.

      Vad tror ni om det?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Det har lillfrassse kört med i sin Dennerlekub, men han sågade slitsar i bakgrunden som vattnet kunde komma igenom. En annan variant är att man borrar helt enkelt upp för ett raster i bakgrunden...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          Ursprungligen postat av ansjo
          Nope, inte om man sköter botten så är det inga nackdelar. Likväl som du sköter om ett ytter eller innerfilter behöver man även sköta om botten ifall man har bottenfilter med slamsugning och uppluckring.
          Nja - har man ett bra ytter eller innerfilter så behöver bry sig om botten - det är väl bara om man har ett bottenfilter man måste göra det - så jag håller på zoobutiksägaren

          Skall bli kul att se dina akvarier igen ansjo - de var snygga innan så vad är de nu
          Det får bli en Zoopetvästrunda efter att du varit iväg på varma breddgrader
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Jadå, det ordnar vi.

            Jo, nu ser jag att mitt svar nog kan missuppfattas. Vad jag menade är att har man ett innerfilter eller ytterfilter så behövs dessa med fixas/rengöras ibland, likväl som man får göra med själva botten ifall man har ett bottenfilter. Har man inget bottenfilter behöver man således heller inte mecka med botten lika ofta.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • micke556
              • August 2011
              • 97

              Ja, då lutar det åt lillfrasses modell, det är ju i princip ett kombinerat inner- och ytterfilter,
              för min del i min kub nr 2, som lyckligtvis bara har slimlinen siliconad.
              Det får bli en massa 1 mm hål.

              1:an innehåller ECS, och fick nyligen Galaxy och CR i sig, så det blir lite bökigare och får vänta till 2:an
              är inkörd och kan ta emot 1:ans invånare.

              Tack för alla svar.
              Senast redigerad av micke556; 09 October 2011, 12:07.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Alltid kul att hjälpa likasinnade! Du får länka lite bilder sedan när karet är moget att fotatgraferas.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • micke556
                  • August 2011
                  • 97

                  Bilder blir det!

                  Den säck 3 mm korall jag beställt innan fungerar säkert, den är i praktiken 1-3 mm, men 3 mm kornen är inte många.
                  Men jag ska fundera till i morgon.
                  www.aquaristic.net har ju även 0,5 och 1 mm. Lutar åt en beställning av dessa.

                  Mycket tid har man lagt ner redan, och mer blir det...tålamod...tålamod...

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    0,5 mm skulle jag nog personligen satsat på ifall jag inte haft bottenfilter. Räkorna brukar gilla att ta små sandkorn och flytta dem för att leta efter något ätbart. Nackdelen är ifall man har för dålig skjuts på vattnet så lägger sig skiten ovanpå sanden....
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • micke556
                      • August 2011
                      • 97

                      Jag uppskattar att se alla bilder på forumet, så det är dags att bjuda igen :






                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Trevligt!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • micke556
                          • August 2011
                          • 97

                          Om jag ser rätt så har lillfrasse sina raster i slimlinen under bottenmaterialet, vilket då skulle
                          innebära att det blir ett mini-bottenfilter innan vattnet sugs in till kuberna.
                          Jag tänkte sätta raster/hål ovanför strax ovan bottenmaterialet.

                          Eftersom mina slimlines redan är siliconade är plan 1 att såga upp raster med en sådan
                          vibrationssåg som golvläggarna har för att såga av karmarna runt dörrarna för att
                          kunna sticka in parketten en bit.



                          Är det tillåtet att länka direkt till en produkt i forumet?

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Jepp, det kan du göra.

                            Att såga i kuben vet jag ärligt inte om det är en så bra idé, jag hade nog persnligen skurit loss bakgrunden, fixat till den och sedan silikonat dit den igen.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • micke556
                              • August 2011
                              • 97

                              Det är nog bäst att göra som du säger Anders. För jag bör nog fästa ett nät på baksidan om jag gör ett raster. Annars lär räklingar fara in där.
                              Men ett nät hindrar å andra sidan
                              smutsen från att åka in där...
                              Åsikter mottages tacksamt :-)

                              Upptäckte räklingar i dotterns körsbärskub i helgen. Ca en vecka
                              efter de inhandlades :-) Och de är
                              verkligen små.

                              När jag ändå snyltar på tråden (får nog öppna en egen snart), jag funderar på att inhandla ytterliggare ett antal kuber, denna gång 30 liters med invändig pump. Något tips på lämplig räksäker pump?

                              Kommentar

                              • micke556
                                • August 2011
                                • 97

                                Vad tror ni om följande filterlösning bakom slimline:


                                -Ovanför sandytan raster för vattenintag till filtret bakom slimlinen

                                -Eheim Ehfisubstrat pro längst ner

                                -Filtermatta

                                -Pumpar högst upp för att pumpa ut vattnet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...