Mina Dennerle nanokar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Ursprungligen postat av ansjo
    Och nu har jag bestämt vilken sorst räkor som ska flytta in i kuben som är tom, det blir Riliräkor som jag personligen tycker är skitfräna... http://www.google.se/search?q=rili+s...&aqi=g-L2&aql=
    Detta var väldigt lustigt, när jag idag tittade in i mitt ena kar för någon timme sen så hajade jag till för jag såg att jag hade en räka som såg ut som riliräkan och det var innan jag läste om det här jag gick för att hämta kameran men då hade den flyttat sighar aldrig sett denna varianten förr men jättefin var den. Den hade lite blått inslag i det ljusa.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Ursprungligen postat av solis
      Detta var väldigt lustigt, när jag idag tittade in i mitt ena kar för någon timme sen så hajade jag till för jag såg att jag hade en räka som såg ut som riliräkan och det var innan jag läste om det här jag gick för att hämta kameran men då hade den flyttat sighar aldrig sett denna varianten förr men jättefin var den. Den hade lite blått inslag i det ljusa.
      Häftigt, vilken sorts räka var det? Om jag fattat det hela rätt är det från körsbärssläktet dessa rili kommer.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        Det är av mina körsbärsräkor så då kan det stämma.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Får du se den igen kan det vara läge att flytta den till ett eget kar kanske? De ligger i prisklassen 100:-/st privat, i affärer finns de knappast ännu men då skulle jag tippa på det dubbla....
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            Ursprungligen postat av ansjo
            Får du se den igen kan det vara läge att flytta den till ett eget kar kanske? De ligger i prisklassen 100:-/st privat, i affärer finns de knappast ännu men då skulle jag tippa på det dubbla....
            Problemet är ju om det bara är en individ så blir det knappast några räklingar heller men denna är där jag satt dom blåa räkorna så dom är inte så många där.
            Hann inte heller se om det var en hane eller hona letar varjegång jag går förbi hoppas jag ser den igen.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • micke556
              • August 2011
              • 97

              Den rödbruna "grusen" du har i en av kuberna, är det bränd lera?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Det tror jag inte, det är Shrimpsoil i tre av karen, och korallgrus i det fjärde.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • micke556
                  • August 2011
                  • 97

                  Ok, sjösatte ena kuben med rödbrun lera, men den är ju väldigt lätt, en del korn flyter omkring.
                  Inte många, men ändå... Svårt att sätta växterna på plats. Får se om den tar till sig vatten och blir tyngre.
                  Men lera kanske inte är lämpligt för räkor, utan mer för växter?

                  Korallsanden, 3 mm, som jag beställde från Tyskland verkar i minsta laget.
                  Funderar på att beställa 5 mm istället och slänga ut lerkulorna.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Då har du kanske varit och köpt Aquaclay? Jag har testat det med och haft gott resultat, så prova du ett tag till för att få en egen utvärdering. Iofs har jag inte provat med räkor, men det tror jag knappast är någon nackdel.
                    Nackdelen är annars som du säger att det är väldigt lätt, och man får ha lite tjockare lager för att plantera växterna så de stannar kvar. Tyvärr blir det inte mycket tyngre med tiden, och de korn som flyter upp kan man håva upp och ta ur karet.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • micke556
                      • August 2011
                      • 97

                      Tack för det snabba svaret.
                      Det heter Easy care substrate.
                      Jag har två luftslangar och två
                      elkablar jag vill dölja under leran.
                      Inte lätt att få de på plats må jag säga.
                      Och som du säger, växterna också svåra
                      att få på plats.

                      Får ge leran en liten chans.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Aha, det substratet har jag inte provat, men det låter ganska likvärdigt som Aquaclay....berätta gärna hur det gick.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • tomwid
                          • December 2010
                          • 158

                          Jag har använt både ECS och aquaclay och det är precis samma sak; kommer säkert från samma fabrik...

                          Sent from my Nexus One using Tapatalk

                          Kommentar

                          • oaken
                            • September 2006
                            • 901

                            Ursprungligen postat av micke556
                            Tack för det snabba svaret.
                            Det heter Easy care substrate.
                            Jag har två luftslangar och två
                            elkablar jag vill dölja under leran.
                            Inte lätt att få de på plats må jag säga.
                            Och som du säger, växterna också svåra
                            att få på plats.

                            Får ge leran en liten chans.
                            Måste bara inflika att Aquaclay faktiskt blir bra mycket "tyngre" med tiden, så man måste ha tålamod. Efter några månader så är det otroligt mycket lättare att plantera i. En liten genväg för att få det att ta in mer vatten är att koka det. Fast det förutsätter ju att det inte är några större mängder.

                            Kommentar

                            • hult87
                              • February 2010
                              • 1287

                              har precis startat en 30L kub med ECS i och tänkte köra på räkor ja det var inte lätt med växterna iaf

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Ursprungligen postat av oaken
                                Måste bara inflika att Aquaclay faktiskt blir bra mycket "tyngre" med tiden, så man måste ha tålamod. Efter några månader så är det otroligt mycket lättare att plantera i. En liten genväg för att få det att ta in mer vatten är att koka det. Fast det förutsätter ju att det inte är några större mängder.
                                Visst blir det tyngre, men det är ändå lite trixigt att plantera växter i substratet och få rötterna att stanna där man vill...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...