Mina Dennerle nanokar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Ursprungligen postat av ansjo
    Chrystalräkor är oftast snäppet svårare än Körsbärsräkor, men inte omöjliga som förstagångs-räkor. Ska man börja med Chrystal är det inte fel att börja med de sämre graderade räkorna och när man ser att man klarar dessa kan man gå på de lite dyrare om man vill.

    Jag tycker personligen inte att man ska blanda flera olika sorters räkor, trots att det funkar genetiskt och att de inte korsar sig. Har man tex Körsbär och chrystal brukar ofta den ena sorten till slut ta överhanden i karet och den som är lite svagare tynar bort.
    Körsbärsräkor är lite mer framåt och på hugget när det gäller födosök, och kommer troligen att tränga bort Chrystalräkorna. Har du sedan ytterligare en sorts räkor som Amano kommer det inte att bli lättare för Chrystalräkorna, då funkar Amano och Körsbär bättre ihop.

    Ett 54-liters kar är perfekt som räkkar, skaffa en filtersvamp som filtrering så är det klart, innerfilter är ingen höjdare då de måste räksäkras och rengöras stup i kvarten. En filterkudde går räkorna och plockar mat från, så de är bra på mer än att filtrera vattnet!

    Riktigt förstagångsräkor är det inte, har haft cherry fast var ett tag sedan och endast typ 3 st i fel vatten så de är ju nystart har dock amano sedan ett par år, därav anledningen till blandningen som kan komma att bli, troligtvis då cherry (sambon ska ha räkorna i första hand och hon ogillar konstigt nog crystal) och jag gissar att den filtersvampen är modell billie filter som vi snackat om med luftpump?


    Håller med om att det kan vara smart att hålla isär de om de rikerar att bli övertagna, kanske jag som blir crystalkillen här hemma så får tjejen ha amano o cherry till en början

    Nicke
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Jepp, precis ett sådant filter menar jag.
      Har du kollat in de gula körsbärsräkorna, de är skitfräna. PiaJ har sådana i sin Dennerlekub och där finns det bilder med.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        Ursprungligen postat av ansjo
        Jepp, precis ett sådant filter menar jag.
        Har du kollat in de gula körsbärsräkorna, de är skitfräna. PiaJ har sådana i sin Dennerlekub och där finns det bilder med.

        Jepp de har jag sett, jag tror jag såg de i den tråden, och de finns väll i BTN Nanoakvarium va?

        Har för mig jag såg det igår...
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Det gör de säkert, inte mycket somär missat i den boken....
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            Ursprungligen postat av ansjo
            Det gör de säkert, inte mycket somär missat i den boken....

            Nej den är bra, blir spännande med den nya BTN Akvarieguide som kommer till hösten
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              Ursprungligen postat av ansjo
              Det gör de säkert, inte mycket somär missat i den boken....

              Nej den är bra, blir spännande med den nya BTN Akvarieguide som kommer till hösten
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • fremar
                • August 2003
                • 1287

                Ah just ja den BTN Nanoboken får jag kolla om akvariebutiken här har inne, bläddrade lite i den i en butik i Karlstad å den verkade ju bra, men jag köper hellre från lokala butiken

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Där står mycket nyttigheter, och man får en hel del nya uppslag och idéer när man bläddrar igenom den.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    Ursprungligen postat av fremar
                    Ah just ja den BTN Nanoboken får jag kolla om akvariebutiken här har inne, bläddrade lite i den i en butik i Karlstad å den verkade ju bra, men jag köper hellre från lokala butiken
                    Den är mkt mkt mkt bra tycker jag, ganska ingående om än generell info. om nanokar, räkor småfiksar etc. hållning av dessa mm. Mkt spännande läsning som inspirerar till max
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Det blev inga fler Kardinaler i Tyskland, jag vågade inte chansa att köpa då de var ganska stressade redan från början. Jag pratade med Charsten Logemann om det med, och han avrådde mig till att köpa på mässan. Tyvärr hade de inte heller några i affären, utan skulle få hem veckan efter, men det hjälper varken mig eller Mats som skulle ha ett gäng.
                      Nu blev det inte så mycket till dessa karen, lite nytt käk från Ebi som gillades otroligt mycket, ett par små räkhåvar och räklingfoder. Jag fick däremot handlat lite mer till mitt projekt!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • fremar
                        • August 2003
                        • 1287

                        Trist att det inte blev några fler Kardinaler, när får vi se bilder på de du har då?

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Köpte du några fler sorters elefantsnäckor?
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Ursprungligen postat av fremar
                            Trist att det inte blev några fler Kardinaler, när får vi se bilder på de du har då?
                            Jag såg faktiskt en kardinal idag, ej i fotoläge men ändå. Men det kommer förhoppningsvis...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Köpte du några fler sorters elefantsnäckor?
                              Nope, jag hittade inte en enda sort som jag inte redan har, tyvärr...Jag frågade efter den vita sorten men den kan jag troligen glömma, räkbröderna har bara sett den på bild och har inte heller de sett den irl så...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Det var ju synd att du inte hittade några fler sorter men det kommer ju fler tåg som man säger

                                Hoppas att man nån gång får se den vita
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...