Admins lilla low-tech

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Tack för all inspiration denna tråd har givit mig
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Ason
      • November 2010
      • 107

      Jag vill instämma i Pias tack.

      Den här tråden har väckt många tankar hos mig om hur jag skulle kunna prova, om jag kom igång med akvarium efter alla år igen. Det är ju nästan som förr, fast så mycket mer underbyggt på det teoretiska planet .

      Livet är fyllt av kompromisser. Måla, efter ett gissningsvis välgrundat beslut, och tvingas lägga ner ett spännande akvarium är ju inte en kul kompromiss för den som föredrar akvariet, men det kan ju vara en bra kompromiss ändå!

      När man gjorde lumpen på sextiotalet fick man lära sig att "gilla läget", ... så nu hoppas jag på en ny spännade projekttråd om Admins nya low-tech. Kan man lyckas så bra två gånger, eller var det en lycklig slump?

      Tack för en spännade läsning med förhoppning om en spännande nästa tråd när färgen torkat!

      /Bengt
      allting hänger ihop - frågan är bara hur

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11220

        Jag tror nog att det kan gå riktigt bra även i större skala. Det enda tråkiga är att man inte kan ha fiskar som gräver i ett större kar, men det ska nog gå bra. Det finns en egen projekttråd för det. Det kommer dock ta en stund då det kostar rejält mycket pengar om jag ska ha ett stort kar inkl. back-to-nature inredning. Vill dessutom ha LED för stark men effektiv belysning.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Midde
          • August 2008
          • 250

          Vad intressant att läsa denna tråd Jag har också ett lowtech, eller rättare sagt två, men det kan jag berätta om i en annan tråd och visa bilder Kul att ta del av dina erfarenheter
          Det är fult att inte ha akvarium

          Kommentar

          • Midde
            • August 2008
            • 250

            En fråga till admin: Hur fungerade det mellan körsbärsräkorna och guppisarna? Vågade räkorna vara aktiva eller gömde de sig bara? Hade du vuxna gyppies tillsammans med körsbärsräkorna? Anledningen till att jag undrar är för att jag så gärna vill ha en räka som vågar vara aktiv/framme tillsammans med guppies o ancistrus. Har provat med bumblebee men fick flytta dem. Har fått tips om amani, men vill helst ha en annan räka.
            Det är fult att inte ha akvarium

            Kommentar

            • admin
              Christian Alfredsson

              • November 2004
              • 11220

              Räkorna var aktiva och framme. Däremot blev det inte lika mycket små räkor.
              Christian Alfredsson
              Tekniskt ansvarig Zoopet

              Kommentar

              • Midde
                • August 2008
                • 250

                Toppen - hurra Då vet jag vad jag ska skaffa för räka till 98-liters
                Det är fult att inte ha akvarium

                Kommentar

                • Midde
                  • August 2008
                  • 250

                  Får jag fråga ytterligare ang. detta med guppy och körsbär: Var det även vuxna guppisar som du hade med körsbären?

                  Men jag blir lite fundersam ang. endlers o körsbär när jag läser detta från zookoll:
                  Man kan hålla dem tillsammans med oförargliga, mindre fisksorter eller ancistrus, vilka inte bryr sig om räkorna. Ständigt omkringsimmande levandefödare eller barber kan dock vara litet för stressiga för de lugna räkorna och göra dem litet skygga.
                  Det är fult att inte ha akvarium

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11220

                    Jag har en högst vanlig modell av guppy. Typ blandade. Det var tillräckligt vuxna för att yngla. Räkorna är inte framme lika mycket som utan guppies men ändå så man ser dem.
                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    • Midde
                      • August 2008
                      • 250

                      OK, tackar Jag satsar på att köpa 20 st - har hittat en som säljer billigt.
                      Det är fult att inte ha akvarium

                      Kommentar

                      Arbetssätt...