Mitt första riktiga! 375liter drar igång

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    Mitt första riktiga! 375liter drar igång

    Hej alla glada!

    Nu har jag hämtat ett 375liters kar *stolt*. Det ska bli riktigt kul, jag har aldrig haft något större än 100l tidigare så nu jäklar ska det bli fint.

    Någon bild hittar ni här:





    (Roliga namn på bilderna är det också tycker jag )
    Bakgrund:

    Har jag tänkt mig solfilm. Men jag vet inte riktigt vart jag köper den billigt och i liten mängd. Vet ännu mindre hur jag ska få dit den utan luftbubblor. Tips där kanske? Jag ska surfa lite också, det kan inte vara så svårt att hitta tycker jag
    Pengar finns icke till en slimline eller annan bakgrund ännu.

    Jag ska kika lite på någon stenmodul om det kanske blir billigare, så kan man gömma tekniken i den, vore skitbra. Detta blir nog det första riktiga kar jag håller på med, så man vill ju att det ska se bra ut när det är klar.

    Inredning:

    Blir en del växter, oklart vilka ännu. Men bland annat Vallis, jättevalle, javaormbunke, javamossa, hornsärv osv... Det får bli en del rötter, det är också väldigt oklart, det får vi vänta och se med. Jag har en rot som har legat på ytan nu i veckor, den sjunker aldrig, så något tips på hur jag ska få fast den vid botten på ett bra sett vore bussigt.

    Får se vad det blir för stenar också, det lutar åt lavasten. En sak är säker i alla fall, jag kommer inte att ha för många olika sorters stenar för då ser det ju bara rörigt ut. Eller hur?

    På botten blir det en ganska ljus och fin sand. Det blir nog bra det. Sen dubbla lager med liggunderlag där.

    Invånare:

    Det finns ju en hel del att välja på. Men jag tror jag vet på ett ungefär vad jag söker. Små ciklider som inte gräver så mycket, helst inget allt. (Har blivit trött på det sen Zebraciklider i alla år).

    Några arter har jag redan som jag flyttar till detta 375l då de andra läggs ned. Så det är liksom "no return" om någon klarar på vissa av dom

    1x2 Grön bågfensciklid, Nannacara anomala
    1x1 Gul ciklid? Eventuellt lite väl stor för min smak just nu, oklart.
    1x1 Sajica ciklid
    20 Vinkeltetra/Kejsartetra/Rödmunstetra/Neontetra
    1 Plecostomus
    1 Clownpleco
    Äppelsnäckor
    Matar med räkor om de förökar sig, får se om det blir någon överlevare där
    Otocinclus då de jobbar på bra tycker jag. Återstår att se hur mycket plats det blir på botten.

    Jag har ingen uppfattning om hur mycket det får plats där på botten, men det löser sig eftersom jag får ta det lugnt i börjar på fiskfronten.

    Så jag önskar en hel del tips om allt egentligen. Har ni frågor, få höra!
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    låter mycket spännade detta!

    roten kommer sjunka så småningom. kan vara dumt att försöka tvinga ner den. om den lossanr o flyter upp kan den pajja inredning o i absolut värsta fall kan den pajja akvariet.


    hoppas du inte slänger i all fisk på en gång sen

    helt riktigt att massa olika sten ser för jäkligt ut. max en eller två olika typer.

    vad kommer du ha för teknik? asså belysning?filter? värmare? co2?
    Senast redigerad av hannesc; 16 August 2010, 07:17.

    Kommentar

    • Hellsson
      • January 2010
      • 840

      #3
      Där kom du med en lysande ide ju =) Solfilm som bakgrund =) BILTEMA skriker jag då!!! de är ruskigt billiga på det.. har satt i det i ett antal bilar.. inte det snyggaste utav solfilmerna men riktigt lätt att sätta på och ta av för den delen.. =)

      Lycka till

      Kommentar

      • redrobjem
        • November 2009
        • 304

        #4
        Jag röstar för svart bakgrund då för bästa kännsla av djup.
        350 liter Sydamerika
        250 liter sydostasien
        30 liter sydamerika

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          jag röstar för nån billig 3d bakgrund om du kan flirta med din lokale zooaffär.

          Kommentar

          • Christerhedberg
            • August 2008
            • 624

            #6
            Ursprungligen postat av hannesc
            låter mycket spännade detta!

            roten kommer sjunka så småningom. kan vara dumt att försöka tvinga ner den. om den lossanr o flyter upp kan den pajja inredning o i absolut värsta fall kan den pajja akvariet.


            hoppas du inte slänger i all fisk på en gång sen

            helt riktigt att massa olika sten ser för jäkligt ut. max en eller två olika typer.

            vad kommer du ha för teknik? asså belysning?filter? värmare? co2?
            Nej tok, jag gillar när det är relativt lite fisk i karet, för då blir de mer intressant att kolla på om man får leta lite. Så det ska nog inte bli några problem. Sen så bor jag i en sån pass liten stad så det är svårt att få tag på det man vill ha.
            Precis min mening, mer än 2 sorter är ju inte speciellt snyggt. '


            Jag tror att det blir det som följde med karet. Doppvärmare av Jäger 200W, borde räcka, det visar sig. Sen är det 2st innerfilter med, inte så mycket filtermassa tyvärr men en del liter/h dock. Jag hade tänkt att dölja allt i en modul, får se om jag hittar någon jag gillar

            Filter 1: Project PJI 2001 som pumopar max 2000/h. Har aldrig hört talas om detta märke förut, återstår att se hur bra det fungerar.
            Filter 2: Hydro R10ll, 800/h. Detta märke vet jag inte heller speciellt mycket om.

            Det var tänkt från början att jag skulle köra på ytterfilter, men ja, jag har inte hunnit planerat så mycket ännu :P

            Det lutar åt modul och sedan solfilm, sen döljer jag ALLT där i. Vore ju toppen.

            Belysning: Ett Osram relax 36W. Och ett Orsam fluora 36W. När allt är igång kanske, kanske jag fixar någon kvällsbelysning, månljus eller så.

            Kommentar

            • Christerhedberg
              • August 2008
              • 624

              #7
              Ursprungligen postat av Hellsson
              Där kom du med en lysande ide ju =) Solfilm som bakgrund =) BILTEMA skriker jag då!!! de är ruskigt billiga på det.. har satt i det i ett antal bilar.. inte det snyggaste utav solfilmerna men riktigt lätt att sätta på och ta av för den delen.. =)

              Lycka till
              Yes, jag tror det kan bli rätt snyggt, och förhoppningsvis i kombination med en modul då. Men jag har 15mil till närmaste biltema, skickar som prylar?

              Kommentar

              • Christerhedberg
                • August 2008
                • 624

                #8
                Ursprungligen postat av redrobjem
                Jag röstar för svart bakgrund då för bästa kännsla av djup.
                Japp, ska iväg snart och kolla om jag hittar någon i närheten då. Idag blir det till att städa lite, försöka få akvariet där det skall stå. Har jag riktig tur är bakgrunden också uppe.

                Sorry hannesc men jag vill ha solfilm ;D men vad tror du att en 3d bakgrund kommer gå för?

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  Ursprungligen postat av Christerhedberg

                  Sorry hannesc men jag vill ha solfilm ;D men vad tror du att en 3d bakgrund kommer gå för?
                  jag köpte min som var 150x 60 för 500 tror jag.

                  Kommentar

                  • Jenny_E
                    • July 2004
                    • 661

                    #10
                    Biltemas solfilm är hyfsat lätt att få på plats och ser helt svart ut om man det inte lyser från baksidan.
                    Låter som ett kanonprojekt! Jag tvingade ner några rötter med stenar...

                    Kommentar

                    • Christerhedberg
                      • August 2008
                      • 624

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      jag köpte min som var 150x 60 för 500 tror jag.
                      Oj, okej. Jag ska kolla på både zooaffär och andra ställen efter solfilm/billig bakgrund. Men jag tvivlar på att det blir en 3D, eftersom frakttiden är en del och jag lär knappast få den så billigt som du fick.

                      Ursprungligen postat av Jenny_E
                      Biltemas solfilm är hyfsat lätt att få på plats och ser helt svart ut om man det inte lyser från baksidan.
                      Låter som ett kanonprojekt! Jag tvingade ner några rötter med stenar...
                      Ska se efter på biltema då, borde ju inte synas igenom. Javisst, hoppas det blir fin fint Det går det också men utifall stenarna ramlar av så flyter den upp ganska häftigt och spräcker täckglasen. Risken är kanske liten men den får flyta så länge, det gör inte så mycket.

                      Kommentar

                      • Christerhedberg
                        • August 2008
                        • 624

                        #12
                        Fick leta ett tag innan jag fick tag på liggunderlag och solfilm, men nu har jag båda två klara. Solfilmen var exakt 150x50cm, så det var ju prefekt, nu gäller det att fixa det på första försöket också. Liggunderlagen kapade jag nyss till så att de skulle passa rätt bra, och inte synas när sanden kommer i. Jag har även spolat av dom, utifall det skulle vara antimögelmedel i dom eller så (någon som har erfarenheter inom detta)?

                        Solfilmen kommer upp ikväll är det planerat, sanden kommer också att finnas hemma ikväll om allt går väl.

                        Men en fundering jag har är om de som silikonar akvarierna lämnar silikon kvar på glaset, som inte ligger i skarven. Bild:


                        Så man har någon koll på om den förra ägaren har silikonat om det, eller om det var så från början.

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          det där är bottnen på bilden va? då gör det ju inget om det är lite silikon på glaset. sanden döljer ju det. kan ha varit så från början. jag vet inte. spelar det någon roll?

                          Kommentar

                          • Christerhedberg
                            • August 2008
                            • 624

                            #14
                            Yes det är botten. Nej det spelar inte mig någon roll men jag tänkte om fabriken är noggrann med att plocka bort överblivet silikon, så att jag visste om det var hemmagjort heller inte.

                            Kommentar

                            • redrobjem
                              • November 2009
                              • 304

                              #15
                              Håller med trådstartaren alldeles för mycket fisk i många kar mer spännande om man får leta och så finns det bättre chanser att nått yngel överlever.
                              350 liter Sydamerika
                              250 liter sydostasien
                              30 liter sydamerika

                              Kommentar

                              Arbetssätt...