222l Tanganyika med Aquaterra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Jag antar att "gubben i stugan" är jag?
    OK, såhär; VD, nu har du altos i karet - de har inte ens börjat att visa sina rätta takter ännu - det här är ganska rappa gynnare när de förvarar sina revir - det kan bli rejäla gruff. Du har även funderat på cylindrar, och har en hyfsat bra grundförutsättning för att den blandningen skall funka i och med det stenparti som finns till höger.
    Ålrajt, till vänster kommer altosarna att mestadels uppehålla sig om du bygger lite mer skifferställen och placerar ut något större snäckor som dom oftast, men inte alltid, väljer som lekplatser och revir.
    Nu är du litegrann inne på snäcklekare, typ ocellatus och liknande (kan jag tänka mig, va?). Frågan är vad som händer om du placerar ett fält med småsnäckor och snäcklekare i närheten av altosarnas lekplats - större snäckskal och skifferstensbygget? "Snäcklekare" och snäcklekare.
    Jag misstänker att det kan bli ganska många stressiga revirstrider där - det kan å andra sidan fungera hyfsat bra också - men om jag hade varit du - detta är bara ett tips nu - så hade jag kollat hur det utvecklar sig med två arter, altos och cylindrar, till en början.
    Vad jag jämför med är den period när jag hade marlieri, gracilis och transcriptus tillsammans med en grupp ocellatus i 960-karet. Det var inte många lugna stunder där kan jag lova. Jag flyttade ocellatusgruppen till ett 100-literskar, och där fick de blomma ut med sitt ytterligt intressanta beteende och härliga yngelvård, utan jullar och prinsessor som var på dom stup i sekunden.
    Skippar du cylindrarna kan du ta bort en stor del av stensättningen på höger sida, närmast frontglaset och skapa en sandbädd för mindre snäcklekare där - det skulle vara fränt tycker jag!

    Kommentar

    • lillfrasse
      • February 2002
      • 2228

      Karet är för litet för 3 arter håll dig till 2 kommer bli stressigt och mycket fajter. Vad som händer när de leker allihopa på samma gång vill jag inte tänka på.

      Välj antingen Altos + snäckskalss lekare eller altos + cylindrar. Häller du i bägge och är risken att de mindre snäckskals lekarna tynar bort.
      Simma lungt..
      Lillfrasse..

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Jag antar att "gubben i stugan" är jag?
        Ja du blir kallad så bara för att jag är så galet avundsjuk!
        OK, såhär; VD, nu har du altos i karet - de har inte ens börjat att visa sina rätta takter ännu - det här är ganska rappa gynnare när de förvarar sina revir - det kan bli rejäla gruff. Du har även funderat på cylindrar, och har en hyfsat bra grundförutsättning för att den blandningen skall funka i och med det stenparti som finns till höger.
        Ålrajt, till vänster kommer altosarna att mestadels uppehålla sig om du bygger lite mer skifferställen och placerar ut något större snäckor som dom oftast, men inte alltid, väljer som lekplatser och revir.
        Nu är du litegrann inne på snäcklekare, typ ocellatus och liknande (kan jag tänka mig, va?). Frågan är vad som händer om du placerar ett fält med småsnäckor och snäcklekare i närheten av altosarnas lekplats - större snäckskal och skifferstensbygget? "Snäcklekare" och snäcklekare.
        Jag misstänker att det kan bli ganska många stressiga revirstrider där - det kan å andra sidan fungera hyfsat bra också - men om jag hade varit du - detta är bara ett tips nu - så hade jag kollat hur det utvecklar sig med två arter, altos och cylindrar, till en början.
        Vad jag jämför med är den period när jag hade marlieri, gracilis och transcriptus tillsammans med en grupp ocellatus i 960-karet. Det var inte många lugna stunder där kan jag lova. Jag flyttade ocellatusgruppen till ett 100-literskar, och där fick de blomma ut med sitt ytterligt intressanta beteende och härliga yngelvård, utan jullar och prinsessor som var på dom stup i sekunden.
        Skippar du cylindrarna kan du ta bort en stor del av stensättningen på höger sida, närmast frontglaset och skapa en sandbädd för mindre snäcklekare där - det skulle vara fränt tycker jag!
        Håller med och sedan har ju pojkvaskern en tom 225'a till! Borde vara läge för en grupp ocellatus där kanske med några jullar om man har ett bra stenröse i ena hörnet eller kanske någon liten munruvare eller varför inte någon hästnos om man nu skall blanda?
        Annars tycker jag att man inte haft T-ciklider innan man haft prinsessor!
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          Jag vill bara få hum om hur alla dessa ciklider fungerar och hur man bygger upp åt dem. Jag har ju redan gjort ett par "grundmisstag" och det visar hur grön jag är trots att jag försökt läsa på. Det är knappast så att jag imorgon springer och köper 12st små snäcklekare bara för att det "kan gå". De har jag inte ens råd med! Egentligen vill jag ju bara köra med Altos i en månad men så dyker självklart bra erbjudanden upp...

          Så de tar ett så stort revir ändå att de bryr sig om enstaka skygg snäcklekare där? Jag är van med fiskar som ser på varandra och tänker "Vi är inte ens lika varandra, så vi ignorerar".

          Vi får se hur jag gör när jag får hit mer sten om jag jag kan bygga mer som jag tänkte från början och just få bort från framrutan. Tanken var just få en sandbädd fram men det ville icke som jag ville så det blev som det blev. Jag ska försöka få till ett rös även till vänster med skiffer in mot väggen och få till en distinktare avgränsning vid modulen.

          Altosarna verkar ha slutat att bry sig något speciellt att jag är i karet och pillar runt men det blir garanterat värre när det blir fler revirockupanter. Nu verkar den ena mest nyfiken på allt nytt så som upptäcksfärden för att spana in snäckor idag.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            Det är precis såhär jag vill ha det, 3 rävar som sparkar på mina tokiga idéer tills de bara dödsrycker. Keep it up!
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              Det finns bara ett sätt att bli av med grönhet och det är misstag! Jag tror att rävarna håller med.
              Ciklider är lynniga rackare vilket är en del av tjusningen med dessa! Vad som funkar hos en går på tok hos en annan osv.
              Naturligtvis skall du läsa och lära av andra dumt vore det annars men egna erfarenheter slår allt.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Absolut! Det är genom misstag man lär sig. Grejen är att om man har testat att tända en tändsticka och doppa den i en liter bensin, så kan man berätta att; det brinner ganska bra - om någon frågar; vad händer om jag skulle testa att tända på en liter bensin..? För att ta ett övertydligt exempel!

                Tanganyikaciklider, speciellt de här lite mindre och ganska vanliga, har ett alldeles speciellt beteende, som oftast handlar om envetna revirstrider. Det är ciklider som inte tar "no for an answer". De är svåra att manipulera genom att; "sätta in en ny hona till en hane som är arg..." o.s.v. Det är ciklider som oftast behöver vara en ung grupp, för att sedan para ut sig - överblivna fiskar kommer i slutändan att tyna bort, speciellt i ett mindre kar. Det är ciklider som man med fördel kan ha några arter av - om - man har ett väl tilltaget kar och mycket gömställen. Det är ciklider som man helt enkelt genom svett och tårar lär sig inse oftast passar bäst i strikt hållna artkar där de kan visa upp sitt ofattbart intressanta beteende ostörda. Det är ciklider som inte står stilla vid sina revir även om dessa revir har strikta gränser - de jagar resolut bort inkräktare - som inte bara passerar revirgränser utan även när dom blir sedda av revirhållaren.
                Man kan inte förlita sig på att små uppdelade, för oss människor synliga revirgränser, skall vara sådana att de här cikliderna nöjer sig med detta och tittar med blida ögon på sin granne 15 cm längre bort. Det är är oftast mycket aggresiva ciklider som har ett jävla envetet temperament, speciellt mot artfränder men men även andra arter.

                Självklart är det så att man inte enbart kan "läsa sig till" erfarenheter, man måste ta små chanser och testa lite olika varianter - det fick man själv göra i unga år, även om äldre och mer erfarna akvarister gav goda råd och tips. På den tiden fanns heller inga fantastiska forum, som zoopet, där man kunde ställa direktfrågor - det var trial and error som gällde.
                De Tanganyikaciklider jag haft, och det är en del arter, har fungerat absolut bäst i artakvarium, men ibland ganska bra blandat med två arter. Det var därför jag ville göra experimentet med ett större kar, 960-liter, som också blev en ganska välbesökt tråd här på forumet. I detta ganska stora T-kar fungerade det bäst - eller blev bäst balans, med tre arter, till slut. Marlieri, gracilis och tropheus - två grottlekare och en munruvande art. Till slut blev det så att jag enbart körde troffar en tid.

                VD! Testa nu att blanda in endast en art till med dina altosar, om du vill utöka arterna - och kolla hur detta fungerar innan du funderar på att introducera ytterligare en art i karet. Om det blir cylindrar eller en grupp snäcklekare avgör du själv. När du bestämt dig för hur du vill göra så kan vi hjälpas åt att diskutera olika lösningar på inredning o.s.v. - om du vill?

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  Fy fasen vad jag fick kämpa mig genom den muren nyvaken.
                  Jag gillar bara att drömma och då hamnar man långt i framtiden, sedan att det inte går eller blir som jag tänkt mig bekommer mig inte.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    Säljaren av Cylindrarna skickade sms nu där han skriver han säljer de i helgen och om jag vill ha dem så får jag höra av mig.
                    Jag har just nu "second, third and forth thoughts"....
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      Tråden har nu bytt namn, tack admin!

                      Måste bestämma mig för om jag ska cylindrarna imorgon så vi får se. Verkar finnas mer "attraktiva" lösningar annars med t ex snäcklekare.

                      Jag älskar att ta tester i burken nu då allt ser utmärkt ut.
                      - Ammoniak/ammonium 0ppm
                      - Nitrit 0ppm
                      - Nitrat 10-15ppm
                      - pH 7,8

                      Någon som hitar något dåligt där?
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        Niger och samtycker

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Absolut! Det är genom misstag man lär sig. Grejen är att om man har testat att tända en tändsticka och doppa den i en liter bensin, så kan man berätta att; det brinner ganska bra - om någon frågar; vad händer om jag skulle testa att tända på en liter bensin..? För att ta ett övertydligt exempel!

                        Tanganyikaciklider, speciellt de här lite mindre och ganska vanliga, har ett alldeles speciellt beteende, som oftast handlar om envetna revirstrider. Det är ciklider som inte tar "no for an answer". De är svåra att manipulera genom att; "sätta in en ny hona till en hane som är arg..." o.s.v. Det är ciklider som oftast behöver vara en ung grupp, för att sedan para ut sig - överblivna fiskar kommer i slutändan att tyna bort, speciellt i ett mindre kar. Det är ciklider som man med fördel kan ha några arter av - om - man har ett väl tilltaget kar och mycket gömställen. Det är ciklider som man helt enkelt genom svett och tårar lär sig inse oftast passar bäst i strikt hållna artkar där de kan visa upp sitt ofattbart intressanta beteende ostörda. Det är ciklider som inte står stilla vid sina revir även om dessa revir har strikta gränser - de jagar resolut bort inkräktare - som inte bara passerar revirgränser utan även när dom blir sedda av revirhållaren.
                        Man kan inte förlita sig på att små uppdelade, för oss människor synliga revirgränser, skall vara sådana att de här cikliderna nöjer sig med detta och tittar med blida ögon på sin granne 15 cm längre bort. Det är är oftast mycket aggresiva ciklider som har ett jävla envetet temperament, speciellt mot artfränder men men även andra arter.

                        Självklart är det så att man inte enbart kan "läsa sig till" erfarenheter, man måste ta små chanser och testa lite olika varianter - det fick man själv göra i unga år, även om äldre och mer erfarna akvarister gav goda råd och tips. På den tiden fanns heller inga fantastiska forum, som zoopet, där man kunde ställa direktfrågor - det var trial and error som gällde.
                        De Tanganyikaciklider jag haft, och det är en del arter, har fungerat absolut bäst i artakvarium, men ibland ganska bra blandat med två arter. Det var därför jag ville göra experimentet med ett större kar, 960-liter, som också blev en ganska välbesökt tråd här på forumet. I detta ganska stora T-kar fungerade det bäst - eller blev bäst balans, med tre arter, till slut. Marlieri, gracilis och tropheus - två grottlekare och en munruvande art. Till slut blev det så att jag enbart körde troffar en tid.

                        VD! Testa nu att blanda in endast en art till med dina altosar, om du vill utöka arterna - och kolla hur detta fungerar innan du funderar på att introducera ytterligare en art i karet. Om det blir cylindrar eller en grupp snäcklekare avgör du själv. När du bestämt dig för hur du vill göra så kan vi hjälpas åt att diskutera olika lösningar på inredning o.s.v. - om du vill?
                        Man blir helt lyrisk av att läsa såna här poster! Tänk om vi hade mer liknande detta på zoopet!


                        Apropå bensin. När jag i min ungdom och som ”jack-ass” brukade jag droppa fimpen i bensin tanken för att impa på brudarna och jag har både ögonbryn och vissa väl valda delar som brukar vara nära en moppetank i behåll! Tändsticka tordes jag däremot aldrig testa!
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          Ursprungligen postat av VisualDarkness
                          Säljaren av Cylindrarna skickade sms nu där han skriver han säljer de i helgen och om jag vill ha dem så får jag höra av mig.
                          Jag har just nu "second, third and forth thoughts"....
                          Om du har råd köp dom annars kommer du att gå och älta det minst 1 år frammåt!
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av bossep
                            Man blir helt lyrisk av att läsa såna här poster! Tänk om vi hade mer liknande detta på zoopet!


                            Apropå bensin. När jag i min ungdom och som ”jack-ass” brukade jag droppa fimpen i bensin tanken för att impa på brudarna och jag har både ögonbryn och vissa väl valda delar som brukar vara nära en moppetank i behåll! Tändsticka tordes jag däremot aldrig testa!
                            Haha!
                            Det är absolut ingen som bryr sig om den här typen av poster - möjligtvis sjunger man för kören, men så är det!
                            Jag kommer ihåg en påsk, i unga år, när jag skulle stila för en skock brudar med att hålla en Kinapuff vådligt länge i handen innan den small av - det blev en bränd lovikavante, en svart näve och ett; "Åoohjajaaahhhouf - se där... det var väl fränt, va?" Jag gick hem ensam, till morsan, och fick några plåster - det var högernäven dessutom och den gick inte att använda till något "nyttigt" på flera dagar...

                            Kommentar

                            • roosterboy
                              • September 2010
                              • 1094

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Haha!
                              Det är absolut ingen som bryr sig om den här typen av poster - möjligtvis sjunger man för kören, men så är det!
                              Jag kommer ihåg en påsk, i unga år, när jag skulle stila för en skock brudar med att hålla en Kinapuff vådligt länge i handen innan den small av - det blev en bränd lovikavante, en svart näve och ett; "Åoohjajaaahhhouf - se där... det var väl fränt, va?" Jag gick hem ensam, till morsan, och fick några plåster - det var högernäven dessutom och den gick inte att använda till något "nyttigt" på flera dagar...
                              Haha, årets bästa natthumor!
                              Jag dog lite inombords ^^
                              All we are, we are.

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Haha!
                                Det är absolut ingen som bryr sig om den här typen av poster - möjligtvis sjunger man för kören, men så är det!
                                Jag kommer ihåg en påsk, i unga år, när jag skulle stila för en skock brudar med att hålla en Kinapuff vådligt länge i handen innan den small av - det blev en bränd lovikavante, en svart näve och ett; "Åoohjajaaahhhouf - se där... det var väl fränt, va?" Jag gick hem ensam, till morsan, och fick några plåster - det var högernäven dessutom och den gick inte att använda till något "nyttigt" på flera dagar...
                                Skrattar! Jag har en annan historia om kinapuffar och ungdomlig dumdristighet. Jag skall inte ta hela receptet men det var en överdel till en krycka, en kinapuff och en spelkula inblandad. Resultatet blev en missad fingertopp för kompisen…..
                                Sjunger för kören gör man nog ofta här! Men din post var inte sämre för det!
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...