540L Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik.M
    • August 2009
    • 144

    #16
    Ursprungligen postat av pwrdesign
    Ytterligare tester!



    Jag har gjort denna i storlek 120x50, troligen den storlek på BG jag kommer behöva.
    Polygonerna man ser rätt tydligt kommer nog försvinna med hus-fix!
    Snyggt!
    Ska bli kul och se hur det blir!
    Mvh Erik.M

    Kommentar

    • RobFrazie

      • May 2010
      • 842

      #17
      Grymt!
      720L Soppa
      200L Asien
      Räkvas
      65L Betta

      Kommentar

      • pwrdesign
        • January 2003
        • 384

        #18
        Har fått svar av fräsmannen, tyvärr blir det för dyrt för att det ska vara kul om jag bara fräser en bakgrund.
        Skulle jag låta fräsa 10 st så skulle jag komma under priset för en BTN bakgrund.

        For now så lägger jag BG projektet på is och satsar på att hitta ett akvarium med sjysst BG alt köper BTN moduler kanske.

        Befinner mig i Dalsland nu, i närheten av Håverud, sambon har landställe här. Var ute och promenerade, tog en sväng in i skogen för att slå en piss, och när jag stod där såg jag en svart, vass sten sticka upp ur marken. Började gräva lite och hittade en helt gäng av vad jag tycker verkar vara perfekt sten till mitt Malawi-kar!

        Efter en högtryckstvätt såg det riktigt bra ut!
        Nu blir det transport till Sthlm, sedan måste jag komma på något nr sätt att koka den största... Får kanske koka ena sidan först och andra sedan?

        Någon som har någon ide om va för något typ av sten detta kan vara?
        Bifogade filer
        Senast redigerad av pwrdesign; 30 August 2010, 22:00.
        Malawi 540 Liter
        26 Liter Aquascaping

        Kommentar

        • pwrdesign
          • January 2003
          • 384

          #19
          Nu börjar det närma sig!
          Hittat ett akvarium på 300 liter med BTN bakgrund som vi ska titta på imorrn eller i helgen.
          Har börjat spåna på en sjysst bänk också, och kommer troligen att bygga något eget åt detta håll:



          Tänker mig lättbetong-block, 20x20x60 cm, 3 st på varandra.
          Lackad 22mm MDF som bänk-skiva och skiva mellan andra och tredje blocket.
          Två sjyssta korgar får ta plats under bänken, varav en får innehålla pumpen!
          Bifogade filer
          Senast redigerad av pwrdesign; 30 August 2010, 22:01.
          Malawi 540 Liter
          26 Liter Aquascaping

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #20
            S*tan vilka sjyssta stenar!

            Påminner nästan lite om skiffer?
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            • pwrdesign
              • January 2003
              • 384

              #21
              Ja jag har ingen aning om vad det är faktiskt hoppades få något svar på det!
              Riktigt mörka och fina när det kommer vatten på, så det blir nog bra!
              Funderar på ljus sand till dem!

              mvh P
              Malawi 540 Liter
              26 Liter Aquascaping

              Kommentar

              • pwrdesign
                • January 2003
                • 384

                #22
                Nu så!

                Ikväll hämtar vi förhoppningsvis ett akvarium!
                Har varit och handlat leca till bänken samt frigolit (19mm) att ha under akvariet!
                i eftermiddag ska det även inhandlas liggunderlag att ha Innuti akvariet! Samt 2st 150x60x22 mm ekskivor till bänken!
                En fråga ang silicon, är det enbart akvariesilicon som duger? Ska silocona fast liggunderlag och några av stenarna tänkte jag...

                Malawi 540 Liter
                26 Liter Aquascaping

                Kommentar

                • Pickles
                  • October 2009
                  • 1155

                  #23
                  Så roligt med ett nytt akvarium! Vad har ni för planer i fiskväg?
                  (Haha, och jag är så totalt korkad. Det är lite farligt att klicka på trådlänkarna direkt på huvudsidan - man kan uppenbarligen missa en hel del generell info. ; ) )
                  Jag får omformulera frågan och undra om ni har Bestämt vilka firrar det blir, ännu? ^^

                  Definitivt bara akvariesilikon som gäller. Det finns att köpa billigt och enkelt hos CO.
                  Senast redigerad av Pickles; 29 August 2010, 11:14.
                  "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                  ~25l vatten

                  Kommentar

                  • pwrdesign
                    • January 2003
                    • 384

                    #24
                    Har inte funderat mer än lite grovt, och det som gäller är nog fortfarande mina förslag i första posten!
                    Saulosi och Mari Gold verkar vara väldigt fina ciklider! Finns ju dock så många! Så det får surfas lite mer intensivt när det närmar sig! Har även blivit lovad 3 st fina sötvattensmalar som en kompis inte har plats för!

                    Akvariesilicon hos CA? Claes Olsson? Hittar inget på deras hemsida, men jag drar förbi där på lunchen tänkte jag! Ska köpa liggunderlag också!

                    Kom nyss hem med AKVARIET!
                    ett 540 liters blev det! 150x60x60 hehe

                    Målningen av 22mm MDF-skivor är snart klart, ska stryka ett till lager imorgon bara.
                    Vi har varit på IKEA och inhandlat fina plast-lådor som kommer passa perfekt under akvariet! Då kan vi dessutom ha pumpen i den ena lådan!

                    Fick med ett Eheim Classic 1000 som verkar pumpa på bra, relativt tyst och fint gick det!
                    Har stått 4-6 månader så jag tänkte införskaffa i nya slangar samt ny O-ring / Packning, någon som vet vart jag köper packningen?
                    Doppvärmare på 300W följde med också *nöjd*

                    Akvariet verkar "proffslimmat" i 8mm glas, misstänker detta då hörnen är snyggt avslipade.
                    Har känt lite på siliconet också, och det känns fräscht och inte alls tort.. akvariet har stått tomt i 4 mån ungefär.

                    Här är lite bilder på framstegen!
                    Lägger upp bilder så fort jag blir guldmedlem! Betalde in avgiften i fredags

                    Ni får klicka länkar sålänge!

                    Leca-block! + Stenar


                    Perfekta lådor som får plats under akvariet!


                    22mm MDF målas två ggr och på båda sidorna! De små bitarna är "fötter" som ska sitta mellan det understa leca-blocket och golvet.


                    Akvariumet 540L


                    Eheim Classic 1000


                    Bakgrund klurar jag lite på!
                    Antingen göra en egen, eller sätta svart plats på baksidan av akvariet och komplettera med två moduler från BTN, tror det skulle kunna bli ganska bra! Har inte lust att punga ut med pengar för en hel BTN bakgrund, om jag inte hittar nån beggad..

                    Fråga ang filtret!
                    Vad ska jag fylla det med? Fick med en påse med filter-material, ser ut som bomull typ.
                    Men har sett andra ytterfilter där man kör med "makaroner" i botten, några olika filter-mattor och avslutningsvis filterluddet?

                    MvH Patrik
                    Senast redigerad av pwrdesign; 29 August 2010, 22:31.
                    Malawi 540 Liter
                    26 Liter Aquascaping

                    Kommentar

                    • pwrdesign
                      • January 2003
                      • 384

                      #25
                      Blivit lite småsugen på Tropheus moorii, skulle de gå att kombinera med t.ex. Saulosi?
                      Malawi 540 Liter
                      26 Liter Aquascaping

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #26
                        Du kommer bli slaktad av de riktiga biotopnördarna bara för frågan!
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #27
                          trophar är tanganyika..inte malawi!!!! SLAAAKTAAA!!!

                          :P

                          Kommentar

                          • pwrdesign
                            • January 2003
                            • 384

                            #28
                            *edit*

                            *undo*

                            Såklart

                            Ska hålla mig till Malawi

                            Men rent teoretiskt, för att lära sig, så skulle det kunna vara i samma kar?
                            Även om de skulle titta på varandra lite förvånat och säga WTF???
                            Malawi 540 Liter
                            26 Liter Aquascaping

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #29
                              vet i tusan men jag öär inte beredd att pröva..:P

                              Kommentar

                              • VisualDarkness
                                • February 2010
                                • 7417

                                #30
                                Nej, de skulle gräva vallgravar, dra taggtråd och köra kapprustning sjungandes nykomponerade nationallåtar. Allt skulle sluta i fullkomligt krig tills fruarna viftandes med brödkavlar skäller på gubbarna tills de helt sonika hoppar ut ur karet och "end of story".

                                Voila!
                                180l Sällskap:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                                60l Asien:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                                Kommentar

                                Arbetssätt...