540L Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pwrdesign
    • January 2003
    • 384

    Händer ju inte så mkt här... Lägger väl in lite bilder så får vi se om ni vaknar till liv!

    Vi upptäckte till vår stora lycka att vår Lombardoi-hona har släppt sina yngel i karet!
    Vi trodde hon hade svalt dem eller att de hade blivit uppätna, men en kväll när vi satt och tittade på akvariet så tittade denna lilla rackare fram! Inte världens bästa bild, men ett bild bevis iaf! Redan kraftiga blåa färger!

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1109.jpg
Visningar: 1
Storlek: 111,8 KB
ID: 2128922

    I vårt yngelkar börjar våra Azureus-yngel växa till sig ordentligt!
    Är det någon som vet om alla honor har de tre karakteristiska prickarna på sig från början? Isåfall har det blivit typ 95% honor...

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1063.jpg
Visningar: 1
Storlek: 136,6 KB
ID: 2128923Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1078.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,6 KB
ID: 2128924

    Och när kan vi släppa i dessa i stora karet? Uppenbarligen så går det att överleva som liten, men det lilla ynglet ovan ligger och trycker under stenen där ingen kan komma åt hnm / henne.
    Malawi 540 Liter
    26 Liter Aquascaping

    Kommentar

    • Big_Sal
      • March 2008
      • 470

      Det är nog naturligt beteende... tror inte ynglena i malawi-sjön simmar omkring i det fria med alla vuxna... Tror även att det är de finaste och starkaste exemplaren som klarar sig till vuxen storlek om man låter de gå kvar i huvudkaret.

      När du ska släppa i dem kan jag inte svara på då jag inte har några erfarenheter av malawi men gissar på 4-5 cm kanske?

      Snyggt kar o vackra fiskar! Bra jobbat!
      //Salle

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        Coolt yngel där bland stenarna!
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • pwrdesign
          • January 2003
          • 384

          Idag var vi "tvugna" att tömma vår Lombardoi-hona på yngel
          Så nu har vi ca 15 st småååå lombardois i vårt lilla yngelkar, tillsammans med våra nu 2cm långa Azureus-yngel!

          Bumpar dock frågan om algerna!
          Har feta problem med alger och har nu beställt ett litet externt filter, mer flås och mer filtermassa kanske hjälper till mot algerna?



          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1242 (2).jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,3 KB
ID: 2129065
          Malawi 540 Liter
          26 Liter Aquascaping

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            De ser ut som fullvuxna Dario dario, haha!
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              Ursprungligen postat av pwrdesign
              Idag var vi "tvugna" att tömma vår Lombardoi-hona på yngel
              Så nu har vi ca 15 st småååå lombardois i vårt lilla yngelkar, tillsammans med våra nu 2cm långa Azureus-yngel!

              Bumpar dock frågan om algerna!
              Har feta problem med alger och har nu beställt ett litet externt filter, mer flås och mer filtermassa kanske hjälper till mot algerna?



              [ATTACH=CONFIG]39411[/ATTACH]
              Blev det akut kejsarsnitt eller??

              När det gäller algerna, det finns två vägar att gå mer växter eller en segelfenspleco modell större...

              Har du lång belysningstid eller mycket ljus så hjälper det att minska, anubiasen du har vill ändå inte ha för mycket ljus. Inte för att det blir annorlunda med att man får alger men de bildas långsammare så malarna hinner käka.
              PMDD hjälper också. Sedan måste det bli stabilt, att du väljer ett skötsel-schema och håller stenhårt på det.

              btw, gillar ditt kar
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                Ursprungligen postat av pwrdesign
                Bumpar dock frågan om algerna!
                Har feta problem med alger och har nu beställt ett litet externt filter, mer flås och mer filtermassa kanske hjälper till mot algerna?
                Bli vän med dina alger! Dom hjälper dig att hålla koll på närings balansen i karet både visuellt och biologiskt.
                I ett växtlöst akvarium har du bara bakterier, alger + vattenbyten för närings kontroll. Dessutom är alger ett utomordentligt och naturligt kost tillskott för dina fiskar. Ett rejält ytterfilter med stor volym filtermassa i förhållande till flödet och ett extra biffigt ”power head” för cirkulationen och du kommer att leva lyckligt med ditt akvarium och dina fiskar! Jag skulle nog fundera på ett UV-C filter om du vill minska framförallt mängden svävalger.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • pwrdesign
                  • January 2003
                  • 384

                  Mitt kar med algproblem är alltså mitt yngelkar och blivande Aquascaping-kar på ca 36 Liter.
                  Till det har jag ett hang-on filter som varken har stor filtermassa eller bidrar till något vidare vattenflöde... Därför har jag nu beställt ett externt filter med ca 1 liter filtervolym.

                  Har inga malar i mitt lilla kar, men provade att stoppa i en av mina 3 Ancistrus nu, får se om han käkar nåt...

                  Finns det något ljus som inte främjar tillväxten av alger? Just nu har jag en temporär gammal ljusramt med dubbla lågenergi-lampor på 9watt styck.
                  Malawi 540 Liter
                  26 Liter Aquascaping

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    Ursprungligen postat av pwrdesign
                    Mitt kar med algproblem är alltså mitt yngelkar och blivande Aquascaping-kar på ca 36 Liter.
                    Till det har jag ett hang-on filter som varken har stor filtermassa eller bidrar till något vidare vattenflöde... Därför har jag nu beställt ett externt filter med ca 1 liter filtervolym.

                    Har inga malar i mitt lilla kar, men provade att stoppa i en av mina 3 Ancistrus nu, får se om han käkar nåt...

                    Finns det något ljus som inte främjar tillväxten av alger? Just nu har jag en temporär gammal ljusramt med dubbla lågenergi-lampor på 9watt styck.
                    Kan du lägga up en bild på hela karet?
                    Min högst personliga opinion: 36 l är lite litet om det inte är "första veckan". Om problem algerna som syns på bilderna så är det inget problem tvärs om, du borde ha mer eftersom de hjälper dig att ta bort en del ammonium. Sedan kan du skörda mellan kullarna. Om du vill fiskarnas bästa så har du ett filter där första steget är lätt att göra rent vilket du gör dagligen. Sedan har du något annat till exempel grov filtermatta för resten. Byt sedan vatten OFTA.

                    När jag odlade Malawi bytte jag 10-25 % dagligen i yngel och uppväxt akvarierna. Jag använde aldrig mindre en 125 l akvarier (oftast 250 l) men jag hade dessa avdelade med nät den första tiden för att inte få för dåligt vatten för fort.

                    När dessa burkar var ”tomma” brände jag på med ljus 24/7 samt matade algerna med ”gammalt” vatten för att få en bra algmatta på glaset.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • pwrdesign
                      • January 2003
                      • 384

                      Bosse, se ny bild i denna tråd: http://www.zoopet.com/forum/showthre...93#post1469293
                      Jag försöker hålla isär det lite...
                      Ang storleken, azureus-yngel är ju 1.5-2 cm nu och kommer flyttas över till stora karet runt jul. De är ca 15 till antalet...
                      Våra Lombardoi-yngel är 5-8mm långa och kommer få gå till de är 2-3 cm.

                      Är det verkligen för litet? För litet för fiskarna, eller för litet för att kunna få till ett kar i balans?
                      Har eventuellt en möjlighet att flytta ut karet till hallen, och då kanske jag kan smyga in ett 50liters eller liknande istället utan att sambon märker nåt ;D
                      Malawi 540 Liter
                      26 Liter Aquascaping

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        Ursprungligen postat av pwrdesign
                        Bosse, se ny bild i denna tråd: http://www.zoopet.com/forum/showthre...93#post1469293
                        Jag försöker hålla isär det lite...
                        Ang storleken, azureus-yngel är ju 1.5-2 cm nu och kommer flyttas över till stora karet runt jul. De är ca 15 till antalet...
                        Våra Lombardoi-yngel är 5-8mm långa och kommer få gå till de är 2-3 cm.

                        Är det verkligen för litet? För litet för fiskarna, eller för litet för att kunna få till ett kar i balans?
                        Har eventuellt en möjlighet att flytta ut karet till hallen, och då kanske jag kan smyga in ett 50liters eller liknande istället utan att sambon märker nåt ;D
                        Storleken HAR betydelse!
                        Se det så här: Dina fiskar (Malawi) gillar inte vatten med hög närings nivå. I Malawisjön finns det knappast mätbara värden av Kväve (Ammonium, Nitrit, Nitrat) eller Fosfor.
                        I ett litet akvarium är det mycket svårt att kontrollera detta och det svajar upp och ned vid vattenbyten. Tänk så här. Var fisk behöver mat. Av mat blir det kväve och Fosfor, både när det passerar firrarna och om det blir mat kvar. Så om du har 10 yngel i 10l vatten så blir det mer kväve per liter vatten en om du har dessa 10 i ett 100 liters. Därför trivs och växer yngel bättre ju större volym du har. Man kan däremot avgränsa en yta när ynglen är små så de har lättare att hitta maten.


                        Det skall bli intressant att följa ditt Nano projekt! Jag har blivit sugen att testa så det blir nog en liten kub här på skrivbordet vad det lider. Men samma gäller här mindre vatten större svängningar mer svårskött!
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • pwrdesign
                          • January 2003
                          • 384

                          Ok! Tack för den förklaringen, nu är jag med! Tyvärr omöjligt att skaffa större kar just nu, får byta mindre vatten oftare helt enkelt...
                          Malawi 540 Liter
                          26 Liter Aquascaping

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            Ursprungligen postat av pwrdesign
                            Ok! Tack för den förklaringen, nu är jag med! Tyvärr omöjligt att skaffa större kar just nu, får byta mindre vatten oftare helt enkelt...
                            Ja det fungerar! Speciellt om du inte retar dig på algstackarna!
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • pwrdesign
                              • January 2003
                              • 384

                              Fick hem ett Edge 501 igår, satte igång det direkt, allt var frid och fröjd, idag på morgonen, 3 av våra azureus-yngel (2-3cm) upp och ner på botten stendöda, 2 st ligger på sidan på botten men andas, 3 av våra Lombardoi-yngel döda på botten

                              Direkt när jag såg det slog det mig att jag aldrig sköljde ur makaronerna Misstänker att det är vad som gjort dem dåliga... PH och Nitrit/Nitrat är OK nämligen...

                              Hur som helst, ur med alla stenar osv, över med alla yngel i plastpåse, hängde plastpåsen i 540L karet, efter 20 min i med lite vatten, väntar nu 20 min till innan jag fyller på ytterligare vatten. Sen tänkte jag sätta över alla yngel i en yngelkort i det stora karet istället.

                              Någon som har en teori om vad det är som har hänt?
                              Vpra Azureus-yngel var typ klara att flytta över ändå, de små får väl gå i yngelkassen några månader till antar jag...
                              Eller om jag startar om mitt lilla kar ordentligt, låter det gå nån vecka eller två och flyttar tillbaka lombardoi-ynglena dit... De behöver ändå växa på sig några månader till innan de är redo för det stora karet...
                              Malawi 540 Liter
                              26 Liter Aquascaping

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                Ursprungligen postat av pwrdesign
                                Fick hem ett Edge 501 igår, satte igång det direkt, allt var frid och fröjd, idag på morgonen, 3 av våra azureus-yngel (2-3cm) upp och ner på botten stendöda, 2 st ligger på sidan på botten men andas, 3 av våra Lombardoi-yngel döda på botten

                                Direkt när jag såg det slog det mig att jag aldrig sköljde ur makaronerna Misstänker att det är vad som gjort dem dåliga... PH och Nitrit/Nitrat är OK nämligen...

                                Hur som helst, ur med alla stenar osv, över med alla yngel i plastpåse, hängde plastpåsen i 540L karet, efter 20 min i med lite vatten, väntar nu 20 min till innan jag fyller på ytterligare vatten. Sen tänkte jag sätta över alla yngel i en yngelkort i det stora karet istället.

                                Någon som har en teori om vad det är som har hänt?
                                Vpra Azureus-yngel var typ klara att flytta över ändå, de små får väl gå i yngelkassen några månader till antar jag...
                                Eller om jag startar om mitt lilla kar ordentligt, låter det gå nån vecka eller två och flyttar tillbaka lombardoi-ynglena dit... De behöver ändå växa på sig några månader till innan de är redo för det stora karet...
                                Jag fattar inte vad du gjort? Vad är Edge 501?
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...