350L SA svartvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • puffer
    • June 2010
    • 68

    #16
    Jo.. det står mellan rödmunnar, koppartetra och kejsartetra tror jag.

    Kommentar

    • Saturnus80
      • October 2009
      • 943

      #17
      Ursprungligen postat av puffer
      Modulerna på plats och får torka över natten. http://yfrog.com/5ndsc06338cj

      Ja visst är Atya gabonensis fin fin Den asiatiska bamburäkan eller vad den heter som är en liknande filterräka, röd med en vit rand längs kroppen är också riktigt snygg men det är asiatisk :/ .. fast det kanske slinker ner sådana också. Kontrasten mot grönt lär ju bli skitsnyggt.

      När det gäller andra sorter så är mitt största problem att det finns så mycket att välja på. Hittade den här lilla gynnaren (Crenicichla compressiceps) för ett tag sen och jag lär nog välja dvärgciklider som funkar ihop med sådana små gäddor. Det är högt i tak så scalare skulle funka men dom lär ju inte låta ens dom större tetrorna simma lugnt
      Eftersom Crenicichla compressiceps vill ha bra flås på vattnet så kommer du att få problem med att få skalarer och många dvärgciklider att trivas.
      Ditt akvarium kommer att bli en höjdare och jag rekomenderar gabonensis, dock är dom väldigt skygga, så fixa mycket grottor och gärna i framkant, det tog 6 månader innan jag såg mina för första gången sedan jag köpte dem.
      //Daniel

      110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
      23l aqualandscape med dvärgkulor

      Kommentar

      • puffer
        • June 2010
        • 68

        #18
        Efter lite stiltje främst för att jag har varit utomlands så börjar det ta lite fart igen. Var och köpte något som kallades akvarieberg och som ska få fungera som grottbyggsats. Butiken lovade att det är kalkfritt men jag ska teste det i alla fall. Ska även testa den skifferplatta jag köpte som legat i blöt hela natten.


        Akvarieberg kanske inte ser särskillt naturligt ut men det är i alla fall inte några lerkrukor. Tillsammans med små rötter borde jag kunna få ihop ett gäng grottor. Skiffret får ligga snett i sanden och forma en bakre platt med gömställen för några malar framför. Jag har två grönaktiga små plastberg i grön ton också som jag skulle kunna använda men jag är nog egentligen inte så sugen

        Kommentar

        • puffer
          • June 2010
          • 68

          #19
          Planterat och fyllt. http://a.imageshack.us/img837/1985/dsc06535.jpg

          Nu ska jag bara få till vattenvärdena och inte utan att ett par frågetecken upptsått. slängde upp en tråd här för det http://www.zoopet.com/forum/showthre...1&goto=newpost

          Vattenspikbladen på ytan verkar åka åt sidorna... det kanske löser sig när dom förökat sig lite mer

          Kommentar

          • Pickles
            • October 2009
            • 1155

            #20
            Jag gillar verkligen roten! Det här kommer att bli ljuvligt med murrigt vatten.... kanske lite löv på botten för den där äkta "ombonade" känslan? ; )
            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
            ~25l vatten

            Kommentar

            • puffer
              • June 2010
              • 68

              #21
              Eftersom att vi kommer åka bort en vecka om ett par veckor så har jag hällt i bakteriekultur för att få skjuts på kemin. Sera bio nitrivec. Förhoppningsvis räcker det med en kur då det gick åt en hel del när man doserade enligt flaskan.

              Nu idag stoppades det i 4 kejsartetror som får dra igång karet. Har fixat lite fler droptester också och enligt dom finns det spår av både nitrit och ammonium (upp till 0.25 ppm på båda även om jag tycker ammonium låg mer mot 0, ovana från min sida). Sticktestet tyckte nitriten låg på ok. Får hålla lite koll på dom här värdena dom närmaste dagarna. pH verkar stabilisera sig nu och lär väl inte gå under 6.5 skulle jag tro.

              Det var riktigt roligt att se hur dom slöa tetrorna piggnade till under inkoppningen. Nu är det en väldans fart på dom i sin nya miljö Intalar mig själv att det är skillnaden i pH från affären som det beror på men jag har egentligen inte en susning.

              Kommentar

              • puffer
                • June 2010
                • 68

                #22
                En av kejsarna envisas med att simma med huvudet neråt. Hoppas det ger sig så jag inte lyckats få hem sjuka fiskar det första jag gjort.

                Kommentar

                • puffer
                  • June 2010
                  • 68

                  #23
                  Tre livliga kejsartetror i karet som ser ut att behöva lite sällskap men det får dom inte förrens om knappt tre veckor. Ett par problem som jag inte riktigt vet hur jag ska tackla. Den fjärde tetran är inte alls kry utan är blek, sitter mest strax under ytan bredvid filterintaget, äter inte och är tjockare än dom andra tre. Ev. lite rosa på buken också. Piggnar den inte till snart kanske jag gör bäst i att ta upp den och göra slut på lidandet? Både för dess och för dom andra fiskarnas skull.

                  Tre av svärdplantorna har fått en massa mörka fläckar och ser ut att ha gulnat lite på kanterna. Dom svärdplantor som står precis bredvid ser jättebra ut. Dom tre risigare kom i samma kruka har jag för mig.

                  I övrigt så är alla vattenvärden perfekta.

                  Kommentar

                  • puffer
                    • June 2010
                    • 68

                    #24
                    Nu har jag gjort första vattenbytet och skickat i en dubbeldos pmdd + easycarbo. Hoppas det ger resultat på växterna nu. Skickade även i fler kejsartetror eftersom den honan som blev ensam i princip blev jagad runt akvariet varje vaken timme av dom två hannarna som turades om. Är inte ett dugg besviken på valet av kejsartetra så som dom härjar runt och visar sig stöddiga

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #25
                      Tetror brukar ju vara trevligare ju fler man har så jag antar att det är svårt att hålla sig!
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • puffer
                        • June 2010
                        • 68

                        #26
                        Jo visst är det så men nu blir det i alla fall inget mer eftersom jag åker bort om en vecka, det vore att utmana ödet lite för mycket Skulle behöva lite förslag på en ytorienterad fisk som inte hoppar så både bilbuk och pennfiskarna går bort.

                        Kommentar

                        • firren_99
                          • September 2009
                          • 237

                          #27
                          Riktigt snyggt! =)

                          Kommentar

                          • puffer
                            • June 2010
                            • 68

                            #28
                            Det verkar som om det var tur för honan att jag la i fler kejsartetror. Hon hade börjat simma konstigt redan innan och nu har jag sett att en av bröstfenorna är "stukad" i 45 graders vinkel...

                            Kommentar

                            • puffer
                              • June 2010
                              • 68

                              #29
                              En bild på hur karet ser ut nu

                              Klicka på bilden för större version

Namn: akv_front.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,8 KB
ID: 2126448

                              Om man jämför med hur det såg ut för lite mer än en vecka sedan så ser man att allting växer på men svärdplantorna (vanliga och dvärg) verkar vara svårstartade. Men det är ju riktigt kul att papegojbladen skjuter i höjden Jag är riktigt nöjd med att ha placerat ett filterinsug i nivå med ytan också. Mycket av skräpet som ligger och flyter sugs in där och fastnar i mitt förfilter. Man kan se ett ensamt flytande vattenspikblad där det ligger.

                              Den där stackars fisken till vänster som simmar uppåt är nog den tetran som stukat ena bröstfenan. Hoppas det blir bättre.

                              Kommentar

                              • hult87
                                • February 2010
                                • 1287

                                #30
                                snyggt mina svärdplantor hände det först inget med men när dom väl tog fart gjorde dom det ordentligt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...