Hemmagjort av 720 liters kar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tordh
    • February 2010
    • 71

    Hemmagjort av 720 liters kar!

    Hej!

    Nu när semstertiderna börjar komma runt hörnet tänkte jag börja med ett litet projekt och bygga ihop ett eget 720 liters kar.

    Men innan jag börjar undrar jag över några saker:

    1. Jag har tänkt ha måtten: 150x80x60 (LxHxD), är detta ett bra mått?
    2. Hur tjoclt glas måste jag ha och var köper man det billigast?
    3. Vilket silikon är bäst att använda när man bygger ett akvarium från "scratch"?


    Tack på förhand!
    Har ett halvt zoo hemma hos sig
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #2
    om du ska ha växter i så behöver du långa armar, jag tycker 60 djupa är på gränsen.
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • tordh
      • February 2010
      • 71

      #3
      Ursprungligen postat av flygrc
      om du ska ha växter i så behöver du långa armar, jag tycker 60 djupa är på gränsen.
      jo det kanske blir lite högt, men har tänkt att ha skalarer där i och de behöver ju lite högre kar för att kunna bli riktigt fina med sina fenor coh dylikt :/
      Har ett halvt zoo hemma hos sig

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #4
        Jag tror 80cm blir bra, du får använda långa planterings-/ansningsverktyg i värsta fall (jag kör på det när det är trångt i mina kar). Dock så blir det svårt att få tillräckligt med ljus ner mot botten, men det går att lösa med lite extra krut i prylarna om det är så.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Se tíll att bygga det 80 cm djupt istället
          Klart mycket snyggare än att hålla på med överdrivet högt kar.

          Så kan du klämma in med en snygg btn bakgrund i karet oxå som är 60 cm hög.
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Länk för att beräkna glas:

            Håller med drd. Lägg ned det i stället det blir dubbelt så bra och hälften så dyrt och jag tror även altum kan klara 600 mm.
            Du vinner också vattenyta viket betyder bättre syresättning.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #7
              Ursprungligen postat av bossep
              Länk för att beräkna glas:

              Håller med drd. Lägg ned det i stället det blir dubbelt så bra och hälften så dyrt och jag tror även altum kan klara 600 mm.
              Du vinner också vattenyta viket betyder bättre syresättning.
              Aros Glas var ju nära mig! Att de hade sådant fokus på akvarier visste jag inte.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                jag hade hellre kört på 80 högt! älskar riktigt höga kar!

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  #9
                  tyvärr blir det ju ofta fler problemställningar vid högre kar så jag hade nog också kört 80 djup, detta ger ju möjlighet att få ett riktigt vackert kar och scalarerna nöjer sig lätt med 60cm höjd. Djupkänslan man får av att möblera ett sånt kar är enorm
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • tordh
                    • February 2010
                    • 71

                    #10
                    Okej, ska kanske fundera på om det blir 80 högt eller 80 djupt vet någon om det finns en billig glasmästare runtomkring växjö?
                    Har ett halvt zoo hemma hos sig

                    Kommentar

                    • joelvuo
                      • September 2009
                      • 771

                      #11
                      Kör på L120xD100xH60, där snackar vi om djup, dock dyrt om man ska fylla ut det med rötter, antar att du skulle köra SA med tanke på scalarer

                      Lycka till! Blir nog bra, vilka mått det nu än är

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        det är liiiite of topic.

                        men jag (pessimisten i mig) kan inte låta bli att lämna ett par kommentarer.....

                        1) Det är bra modigt att ge sig på att bygga ett eget kar på 720 liter (förutsätter att mannen ifråga är nybörjare) !!

                        2) Om man inte vet vad man gör så blir det intressant när man fyller på vatten.

                        3) Undrar vad mannens försäkringsbolag tycker om att det har rusat ut 6-650 liter vatten på golvet från ett
                        egenbygge av en amatör.....de pyntar förmodligen inte en spänn utan häftig dokumentation på att karet
                        är gjort enligt gängse normer.

                        4) Kostnaden för detta kommer med största sannolikhet att överstiga kostnaden för ett standardkar på 720 liter.



                        men men.....inte mina pengar.....inte mitt golv....inte mina fiskar.......



                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          • February 2010
                          • 7417

                          #13
                          Tänkte detsamma som dig Kensa. Dessutom gäller det högre tryck ju högre vattennivå.
                          180l Sällskap:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                          60l Asien:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                          Kommentar

                          • tordh
                            • February 2010
                            • 71

                            #14
                            Ursprungligen postat av joelvuo
                            Kör på L120xD100xH60, där snackar vi om djup, dock dyrt om man ska fylla ut det med rötter, antar att du skulle köra SA med tanke på scalarer

                            Lycka till! Blir nog bra, vilka mått det nu än är
                            Rötter och dylikt är det inga problem att fylla med, har en hel del jag samlat på mig

                            Tror inte att det skulle börja läcka, visst är inget proffs, men man smäller ju inte in ett så stort akvarium utan att låta det stå med vatten minst i en vecka för att se om det läcker och var det läcker.

                            Kostnaden för enbart glaset blir dock ganska högt då det ligger på runt 5 000 kr :/ plus ljus och pump så kommer det nog landa på en 7-8 000 kr, så ja dyrt är det, men ganska garanterat att man är ensam om sitt specialbygge och det är det värt
                            Har ett halvt zoo hemma hos sig

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Ursprungligen postat av tordh
                              Tror inte att det skulle börja läcka, visst är inget proffs, men man smäller ju inte in ett så stort akvarium utan att låta det stå med vatten minst i en vecka för att se om det läcker och var det läcker.

                              tja....det räcker inte med en veckas dokumenterad test för att göra ett f-bolag glad i hågen.

                              det krävs som sagt var att man har dokumenterat det in absurdum hur man har byggt skiten.
                              nästan så att det krävs konstant filmning om det skulle gå åt pipan.

                              dessutom så räcker det inte med en vecka för att testa....krävs nog månader....

                              vidare...du bor i en lägenhet...vad tror du övriga gäster + hyresvärd / styrelsen tycker om att det rusar
                              650 liter vatten i huset .....som inte täcks av försäkring......

                              kostnaderna i din lägenhet kanske är under kontroll......men i lägehten under....och under den...och under den...


                              fast du kanske bor i betongkällaren.......


                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...