Nytt 375L akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kevin_III
    • April 2010
    • 100

    Nytt 375L akvarium

    Hej

    jag har nu köpt mitt största akvarium någonsin det är på 375 liter och jag köpte det för 1500 kr på blocket.se med fiskar, assesoarier, stenar och grus praktiskt taget allt fanns med

    men de växter som var med är bara sådana växter som håller sig till marken och jag ska skaffa mera ånga växter även flyttväxter snart , har även funderat på och byta ut några saker till ett par fina nya rötter.

    dessa fiskar är med

    2st papegoj ciklider
    2st guld barber
    2st gula malawi
    4st zebra ciklider
    2st scalarer som nu är fyra
    1st palletciklid hane som ska få en hona snart
    2st frisimande malar 1 konstig och en praktbotia
    och 2 vanliga malar

    och jag har funderat på att köpa 2st hane + hona Agazzizi och ca 10 st kardinaltetror

    har ni några förslad om något av eler på något mer jag skule kunna göra med det det kommer komma inom kort flera bilder på när jag sätter upp det och när det är klart.
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Kan inte sluta undra varför barberna är med?
    I ett kar med nästan bara ciklider?
    Skulle inte blanda i tetror i ett kar med malavi och zebra om det var jag som hade karet, då dom kan bli väldigt aggresiva, helt när dom ynglar.
    Zebra ciklider har en förmåga att yngla rätt mycket, och blir då riktigt revirhävdande.

    ps både malavi och zebra är rätt duktiga på att äta upp växterna, vet ej hur det är med dom andra.
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      jag skulle försäka göra mig av med de flesta fiskarna. här är ju blandat helt huller om buller med fisk från massa olika världsdelar med olika krav på temp o vattenkvalitet.

      scalarer tex vill ha mjukt o surt vatten. malawi hårt o högt pH.

      satsta hellre på fisk från samma del av världen. lättare att få ett fint o bra akvarium då där alla trivs. tycker jag iaf.

      Kommentar

      • Kevin_III
        • April 2010
        • 100

        #4
        jo jag har inte kommit så långt haft det i 1 dag nu så inte hnt så mkt sedan så har jag inte råd med o köpa nya fiskar till det och jag älskar de fiskar som bor i och de trivs så det får vara som det är tills om några veckor tror jag

        han jag köpte det av har haft dessa fiskar tillsammans i över ett år, jag har inte valt eller köpt någon av dessa fiskar förutom 2 scalarer

        Kommentar

        • Kevin_III
          • April 2010
          • 100

          #5
          Ok, det va ett tag sedan som jag skrev i denna tråd då jag tyckte att ingen va intresserad. men ok får se om någon skriver tillbaka

          http://s739.photobucket.com/albums/xx34/Kevan_III/ så ser akvariet ut för tillfället med :

          2st papegoja ciklider
          4st zebra ciklider 2 som snart får yngel och har tagit teritorium
          2st guldbarber
          2st ancistrus med yngel
          1st segelfens pleco
          1 liten annan frisimande mal
          1st praktbotia
          4st skalarer
          3st prinsessor av någonting
          2st palett ciklider
          och sedan 2st gula malawi

          de flesta av dessa fiskar som är med, var kvar sedan den förra ägaren som jag köpte det av. jag har köpt 2 skalarer, 1palett, 1mal, 3st prinsessor sedan resten var med.

          har ni några häftiga förslag på vad/hur jag skulle kunna göra för att få akvariet finare?? så kom med dem hehe

          jag vill helst inte lämna in några fiskar till någon butik med tanke på att dessa har levt tillsammans i över ett år hos han jag köpte det av och man vet inte hos vem de kommer till

          Kommentar

          • malawifisken
            • August 2008
            • 969

            #6
            de jag reagerar mest på är att dina golden får gå i surt vatten. Tycker verkligen synd om dom.

            om du inte vill lämna iväg dina fiskar så, köp 5st nya kar och placera ut fiskarna efter deras herrkomst eller åt minstonde efter deras krav på vattenvärden och temp.
            Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

            Kommentar

            • Auratusen
              • March 2010
              • 874

              #7
              tycker att golden (dina gula ciklider, annars labidochromis caeruleus) och prinsessorna inte alls passar inte. eftersom att de vill ha högre pH och hårdare vatten.

              annars har jag väl inte direkt något att klaga på. men tycker synd om dina golden och prinsessor som inte alls hör hemma där

              Kommentar

              • Kevin_III
                • April 2010
                • 100

                #8
                ska faktiskt se om det finns någonstans att lämna in mina gula malawi och min finna prinsessor någonstans, vill ju att de ska trivas och även komma till ett bra akvarium. men har ni några förslag på vad jag skulle kunna göra åt placering i akvariet eller något??

                Kommentar

                • Saturnus80
                  • October 2009
                  • 943

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kevin_III
                  ska faktiskt se om det finns någonstans att lämna in mina gula malawi och min finna prinsessor någonstans, vill ju att de ska trivas och även komma till ett bra akvarium. men har ni några förslag på vad jag skulle kunna göra åt placering i akvariet eller något??
                  Placering=Inredning?
                  //Daniel

                  110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                  23l aqualandscape med dvärgkulor

                  Kommentar

                  • Kevin_III
                    • April 2010
                    • 100

                    #10
                    jo precis du har helt rätt jag menade inredningen hehe

                    Kommentar

                    Arbetssätt...