260 lit Malawi, nu börjas det :-)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #31
    Skulle nog rekommendera att du har ett vanligt rör därbak, typ PowerGlo, och ett saltvattenrör därframme, typ MarineGlo. Vi har det så vårt kar, och det blir megasnyggt.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #32
      Ursprungligen postat av Torreador
      Nu har karet kommit och jag har börjat inreda! Men fy vad svårt det var. Har flyttat runt stenar för glatta livet men kan inte avgöra om det blir bra eller inte...

      Säg vad ni tycker snälla ni!!! Det ska i några crinumlökar också men jag väntar med det till sist.

      (Det är inget vatten i karet nu, ska inreda klart först)
      håller med om att roten bör försvinna.

      sen skulle jag nog lagt alla vita stena för sig o skapat ett röse av det o sen alla andra i röse för sig. tror det skulle bli snyggare. ser lite konstlat ut med svarta skiffer liggandes på vita stenar. syns att det är byggt liksom.

      bara mina ideer :P
      annar är jag väldigt sugen på att titta o följa detta. håller ju med på med ett malawiprojekt jue :P

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #33
        Ursprungligen postat av hannesc
        håller med om att roten bör försvinna.

        sen skulle jag nog lagt alla vita stena för sig o skapat ett röse av det o sen alla andra i röse för sig. tror det skulle bli snyggare. ser lite konstlat ut med svarta skiffer liggandes på vita stenar. syns att det är byggt liksom.

        bara mina ideer :P
        annar är jag väldigt sugen på att titta o följa detta. håller ju med på med ett malawiprojekt jue :P
        Håller med dig om stenarna men jag tror roten gör sig bra om man hittar rätt plats. Trial and error!
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Torreador
          • April 2010
          • 523

          #34
          Jag är så tveksam med roten, jag tycker den är fin och passar i karet rent utseendemässigt samt så kommer mina Mari gold att gilla den.

          Men jag vill inte ha "tefärgat" vatten!!! såååå fult!

          Hm, jag ska fundera lite på att lägga om stenarna, nu har jag fyllt så det är lite bökigare att göra om men det går såklart.
          Här kommer en bild på hur det ser ut nu. (det är lite skit på botten just nu för jag kramade ur mitt gamla filter i karet för några timmar sedan och mycket av det lade sig på botten, ska "vispa runt" lite emellanåt så jag får bort det)
          Bifogade filer
          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

          www.bondmoran.nu

          Kommentar

          • Pickles
            • October 2009
            • 1155

            #35
            Läser som vanligt mer än jag skriver, men här måste jag hålla med om att ett enhetligt stenröse ( lite mer 'var stentyp i en egen hög' ) gör mirakel för en estetisk layout.
            Om du vill ha ideér på naturliga formationer bör du dessutom spana in MaxB (*host* eller åtminstone hans kar. XD) han är en stor idol och väl värd X antal minuter.
            *ler* Annars älskar jag både gruset och växtplanerna, och håller med majoriteten. Skippa roten!
            PS: Posta gärna lite bilder på demasonisarna. ; )
            Senast redigerad av Pickles; 04 June 2010, 05:08.
            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
            ~25l vatten

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #36
              hmm...fortfarande det här med att lägga en platt svart stenskiva över vita "runda" stenar känns väldigt konstlagt o onaturligt. varför inte bygga ett stenröse av alla vita stenar? typ så här:
              Bifogade filer

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #37
                Ursprungligen postat av hannesc
                hmm...fortfarande det här med att lägga en platt svart stenskiva över vita "runda" stenar känns väldigt konstlagt o onaturligt. varför inte bygga ett stenröse av alla vita stenar? typ så här:
                Det där var som en stencil på hur ett stenröse ska se ut!
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • Föllförfisk
                  • April 2010
                  • 620

                  #38
                  Ja, ser ju så lätt utt att få till det, men är ju jättesvårt att fåt ill stanrösen! Jag har försökt med vanliga gråstenar, o försökt, o försökt.. Slutade ändå med en platt ovanpå de andra!*ler*
                  Förövrigt så gillar jag roten, tycker det fint överlag med rötter, som iom det nu passar malawiar i allmänhet är ju en annan grej, om du har fiskart som ska gilla rötter, så behåll den! Roten alltså!

                  Kommentar

                  • DjTommy
                    • October 2008
                    • 321

                    #39
                    Nu ser det bra ut.. Mari gold gillar träd i naturen men då pratar vi större volym vatten. ;-) Vad för sorts rör? Som Jens A. skrev så gör sig Power glo tillsammans med Marine glo grymt fint ihop.

                    Du får gärna slänga upp bilder på fiskarna som du hämtat. Alltid kul.
                    Senast redigerad av DjTommy; 03 June 2010, 23:44. Anledning: Bilder.
                    54 liter BB
                    96 liter Dagis
                    375 liter Malawi

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #40
                      Ursprungligen postat av VisualDarkness
                      Det där var som en stencil på hur ett stenröse ska se ut!
                      hehe. tack!
                      Ursprungligen postat av Föllförfisk
                      Ja, ser ju så lätt utt att få till det, men är ju jättesvårt att fåt ill stanrösen! Jag har försökt med vanliga gråstenar, o försökt, o försökt.. Slutade ändå med en platt ovanpå de andra!*ler*
                      asså jag gör verkligen inte så mycket. jag lägger mest bara dit stenen. nästan häller i den. tänker inte så mycket på hur jag placerar dom. fiskarna ordnar sen resten. när de börjar gräva så blir det kanonsnyggt :P

                      OnT: meeeer bilder torre!! :P

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #41
                        Halloj Torreador! Jag såg att Pickles skrev ett litet ode till min ära - jag skall försöka att inte svälla upp alltför mycket av berömmet!
                        Till att börja med kan man säga att hannesc:s bild verkligen beskriver ett snyggt "lagt" röse - det är bara att kolla på den bilden och låta sig inspireras.
                        När jag ser din inredning, Torreador, så kan jag nästan känna (tror jag) hur du har tänkt; snygga stenar, dom skall synas samt några mysiga "tak" på fiskarnas grottor - och det är helt OK att tänka i sådana banor, man skall tycka själv att det man gör i sitt kar är snyggt och tillfredställande.
                        Men, du har en feeling för att något inte riktigt "sätter" sig som det skall - och det kan vi diskutera lite här i tråden.
                        Så, vad väldigt många upplever är att dina stenar ser "ditlagda" ut - och så blir det ofta när man konstruerar "grottor" - vi människor tänker oss grottor som boningar; golv, väggar, tak och en in/utgång. Fiskarna har inte denna uppfattning alls utan söker skydd i skrevor och naturliga prång som bildas av stenar och annat i deras naturliga miljö.
                        Om man nu vill likna en hyfsat naturlig miljö i karet så är nog valet av liknande stenar, som går i samma struktur och färgskala, nummer ett.
                        Sedan tror jag att du skall kika lite på storlekarna på stenarna - som det är nu tar stenarna ganska stor plats, eller volym. Om du med mindre stenar, mer eller mindre islängda på måfå, bygger samma volym så skapas massor av naturliga små "grottor" som fiskarna kommer att älska att kila runt i.
                        Roten tycker jag gott att du kan integrera bland stenarna. Kanske blir vattnet en aning gulare till en början av roten, men det lakar snart ur sig och jag tror att du snart knappt tänker på detta (själv tycker jag att ett kristallklart, gult vatten är vrålsnyggt - men nu skall du köra malawi, så det kanske inte riktigt passar i ditt kar).
                        Jag slänger in en bild på ett Tanganyika-kar (liknande vatten som det du skall ha) som jag körde rötter i - och det var efter en tid inga problem med gult vatten.
                        Kolla runt på olika Malawikar här på forumet - det finns massor av snyggt inredda - och låt dig inspireras av hur dessa ser ut.
                        Skönt att du inte ännu har fisk i baljan, för då kan du ta det lugnt och inreda och inreda om många gånger. Jag är övertygad om att du snart har fått "häng" på hur du vill ha det i ditt kar!
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 04 June 2010, 09:20.

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #42
                          som alltid max så har du oerhört bra inlägg! o tack för komplimangen

                          o väldigt snyggt tanganyika-kar det där.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #43
                            Ursprungligen postat av hannesc
                            som alltid max så har du oerhört bra inlägg! o tack för komplimangen

                            o väldigt snyggt tanganyika-kar det där.
                            Jag körde lite okonventionell stajl i det karet mot slutet - med rötter och "fel" växter - för Tanganyika... men det blev ändå rätt fränt. Karet är borta nu, GöranE har det idag.
                            Fan, det börjar klia i fingrarna att sätta igång baljorna här i nya kåken... får se när det kan bli.
                            Under tiden får man gotta sig åt andras fina kar! Det skall bli spännande att kolla hur Torreador kommer att utveckla inredningen i sitt kar!

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #44
                              aa det var " fel" men som sagt ändå mycket snyggt!

                              haha precis flyttat eller? a då är det bara att sätta igång. jag har inte köpt klart mina möbler än till min lgh som jag flytta in i slutet av oktober. men 6 akvarium har jug hunnit med att sätta upp istället. haha. priofråga...säng eller nytt kar...hmm.....nytt kar!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #45
                                Ursprungligen postat av hannesc
                                aa det var " fel" men som sagt ändå mycket snyggt!

                                haha precis flyttat eller? a då är det bara att sätta igång. jag har inte köpt klart mina möbler än till min lgh som jag flytta in i slutet av oktober. men 6 akvarium har jug hunnit med att sätta upp istället. haha. priofråga...säng eller nytt kar...hmm.....nytt kar!
                                Lite OT här nu...
                                Japp, jag har precis köpt en kåk och flyttat in! Sålt och gett bort alla karen, utom två kuber - min gamla 50x50x50-kub och Ansjos gamla 70x70x70-kub som jag tagit över. Det skall bli gôtt att sätta igång dessa!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...