projekt apisto. borelli :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    projekt apisto. borelli :)

    Hejsan allihopa !

    Efter att ha läst om apistogramma borelli i flera olika trådar så som maxb:s tråd om dem och pianjos tråd så blev jag sugen på att testa dem så jag tog tag i den saken och beställde en trio som består av en hane samt 2 honor. Läste lite om dem på zoopets artregister och såg att de behövde som minst 40 liter och mitt akvarium som jag tänkt ha dem rymmer 40 liter .

    Lite info om mitt akvarium :
    Mitt akvarium heter evolution 1, rymmer 40 liter. Har snart varit Fiskar som går där nu är 2 ancistrus (är fortfarande små , typ 4-5 cm), lite pansarmalar (cory. panda och paleteus), en platy (ska bort), en liten slöjstjärt som jag tagit hand om för att den hade lite trasiga fenor (ska med bort), ett liten diskus som jag håller på och matar upp som ska tillbax till mitt jobb sen och 6 neontetror.

    Mycket fisk kanske men jag kommer att ta bort några fler fiskar för att ge borellina mer plats.

    Som inredning så har jag en kokosnöt som jag har som ligger gömd bland lavastenar och sen en rot som jag har fäst en javaormbunke på som lutar mot stenarna, en vallis finns till vänster sida om det lilla röset och sen till häger om akvariet så finns där lite blandade växter som ska fungera som en lite skog och där i mitten så finns en lavasten. Tror detta är den bästa beskrivning jag kan ge er än så länge.

    Vill inte fota akvariet nu för jag har precis gett dem en algtablett så det är lite grumligt . Jag kommer att ta ett kort lite senare ikväll när det värsta ha lagt sig och jag hoppas att inte piajo eller maxb tycker att jag härmar dem med apisto. borelli .

    Kommer att få dem i nästa vecka men jag hoppas ändå att detta kommer bli en bra tråd med lite komtarerom mitt lilla akvarium tills firrarna kommer om om ni har synpunkter vad som kan göra bättre osv .

    Blev mycket att läsa men om ni inte vill läsa allt så behöver ni inte, bara ni tittar på bilderna så blir jag nöjd .

    Ha de bra så länge .
    MVH macke_fisk
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Här kommer lite bilder på mina framtida borellis hem .

    Ursäkta bildkvalitèn, är inte så bra på att fota . Dessa är de bilder som jag tyckte blev bäst.
    Bifogade filer
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Trevligt litet projekt, hoppas allt går bra. En grej bara, har inte så mkt erfarenhet a apistogramma än men det kanske hade vart mer lämpligt att bara skaffa hanen och en hona då karet är såpass litet.
      Har förresten själv haft spetsstjärtsciklid 1+2 i 50L och det funkade la ok men den subdominanta honan fick inte så mkt utrymme som jag hade önskat, särskillt när hanen lekte av den dominanta honan (så klart).
      Kom inte ihåg om den subdominanta honan dog eller inte men hon frodades iaf inte så att säga, men detta mitt exempel gäller ju en annan art, visserligen i ett något större kar men ändå. Men som bekant kan det ju funka bättre för dig, då varje fall eg. är unikt.
      Lycka till!
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Halloj Markus!
        Kul att du skall köra lite borelli - en mycket trevlig och vacker ciklid!
        Jag tycker det ser fint och mysigt ut i ditt kar inredningsmässigt.
        En sak som jag hade funderat i lite andra banor om är de stenar du har byggt inredningen med. Lavasten, och även de där runda stenarna tar onödigt mycket volym i anspråk. (Om du kollar stenarna som fanns i mitt 80-litare, i borellitråden - så var dessa ihåliga, konstgjorda, och tog därför inte så mycket spejs som det kanske såg ut.)

        I 40-liter hade jag lagt de där kokosnötterna på strategiska ställen - så långt ifrån varandra som möjligt - sedan varvat med mindre rötter och t.ex. javaormbuske och på så sätt skapat massor av utrymme och gömställen mellan alla de små rotbitarna - och kanske, kanske garnerat med någon sten som verkat "snygg" på något ställe.
        På detta sätt skapar du en mycket större volym i ditt kar, som nu går till spillo därför att all sten tar upp denna plats.

        När du lagt ett täcke av rötter på ett trevligt sätt så kommer javan att växa ovanför och täcka rötterna snyggt. Akvariet ser då rejält och tätt inrett ut, men det finns massor av plats för fiskarna att simma in och ut genom rotverket - på så sätt gör du två flugor på smällen i ett litet kar.

        Detta är bara några idéer och inget du nödvändigtvis behöver göra!

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          #5
          Ursprungligen postat av MaxB
          Halloj Markus!
          Kul att du skall köra lite borelli - en mycket trevlig och vacker ciklid!
          Jag tycker det ser fint och mysigt ut i ditt kar inredningsmässigt.
          En sak som jag hade funderat i lite andra banor om är de stenar du har byggt inredningen med. Lavasten, och även de där runda stenarna tar onödigt mycket volym i anspråk. (Om du kollar stenarna som fanns i mitt 80-litare, i borellitråden - så var dessa ihåliga, konstgjorda, och tog därför inte så mycket spejs som det kanske såg ut.)

          I 40-liter hade jag lagt de där kokosnötterna på strategiska ställen - så långt ifrån varandra som möjligt - sedan varvat med mindre rötter och t.ex. javaormbuske och på så sätt skapat massor av utrymme och gömställen mellan alla de små rotbitarna - och kanske, kanske garnerat med någon sten som verkat "snygg" på något ställe.
          På detta sätt skapar du en mycket större volym i ditt kar, som nu går till spillo därför att all sten tar upp denna plats.

          När du lagt ett täcke av rötter på ett trevligt sätt så kommer javan att växa ovanför och täcka rötterna snyggt. Akvariet ser då rejält och tätt inrett ut, men det finns massor av plats för fiskarna att simma in och ut genom rotverket - på så sätt gör du två flugor på smällen i ett litet kar.

          Detta är bara några idéer och inget du nödvändigtvis behöver göra!

          Roligt med fler apisto folk vill jag börja med att säga, då jag själv är helt fast i apisto träsket.

          Som Max säger så skulle även jag rekommendera små rötter istället för sten, och mitt tips där är att faktiskt hitta många små rötter istället för några få större, detta skapar ett mycket större nätverk för apistos och annat sällskap att gömma sig i osv. dessutom får du naturliga grottor i vilka dina apor kan lägga sin rom osv.
          Ska väl dock tilläggas att jag är en av de få som anser att kokosnötter är helt onödiga då fiskarna själva skapar de grottor de behöver av vad som finns i karet. (givetvis måste de trivas då)

          Hur jag menar ser du litegrann i min 54L tråd, dock är det lite väl igenvuxet för tillfället, ansning på söndag
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Ursprungligen postat av MaxB
            Halloj Markus!
            Kul att du skall köra lite borelli - en mycket trevlig och vacker ciklid!
            Jag tycker det ser fint och mysigt ut i ditt kar inredningsmässigt.
            En sak som jag hade funderat i lite andra banor om är de stenar du har byggt inredningen med. Lavasten, och även de där runda stenarna tar onödigt mycket volym i anspråk. (Om du kollar stenarna som fanns i mitt 80-litare, i borellitråden - så var dessa ihåliga, konstgjorda, och tog därför inte så mycket spejs som det kanske såg ut.)

            I 40-liter hade jag lagt de där kokosnötterna på strategiska ställen - så långt ifrån varandra som möjligt - sedan varvat med mindre rötter och t.ex. javaormbuske och på så sätt skapat massor av utrymme och gömställen mellan alla de små rotbitarna - och kanske, kanske garnerat med någon sten som verkat "snygg" på något ställe.
            På detta sätt skapar du en mycket större volym i ditt kar, som nu går till spillo därför att all sten tar upp denna plats.

            När du lagt ett täcke av rötter på ett trevligt sätt så kommer javan att växa ovanför och täcka rötterna snyggt. Akvariet ser då rejält och tätt inrett ut, men det finns massor av plats för fiskarna att simma in och ut genom rotverket - på så sätt gör du två flugor på smällen i ett litet kar.

            Detta är bara några idéer och inget du nödvändigtvis behöver göra!
            Trevligt att du ville titta in på mitt lilla projekt Max . Jag förstår vad du menar och du har rätt, jag tänkte inte på det när jag skrev det andra igår. Jag kommer ihåg hur du inredde ditt akvarium och såg skitbra ut . Jag funderar för fullt nu hur jag ska fixa och trixa för att det ska bli mysigt och jag tror jag vet hur det ska se ut, jag får ut till en djuraffär imorgon och köpa lite rötter och hålla på och dona för att få det bra.

            Tack för att du sa detta, vill ju att mina borelli ska må bra och roligt att du tyckte om mitt kar .
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              Ursprungligen postat av Marnat
              Roligt med fler apisto folk vill jag börja med att säga, då jag själv är helt fast i apisto träsket.

              Som Max säger så skulle även jag rekommendera små rötter istället för sten, och mitt tips där är att faktiskt hitta många små rötter istället för några få större, detta skapar ett mycket större nätverk för apistos och annat sällskap att gömma sig i osv. dessutom får du naturliga grottor i vilka dina apor kan lägga sin rom osv.
              Ska väl dock tilläggas att jag är en av de få som anser att kokosnötter är helt onödiga då fiskarna själva skapar de grottor de behöver av vad som finns i karet. (givetvis måste de trivas då)

              Hur jag menar ser du litegrann i min 54L tråd, dock är det lite väl igenvuxet för tillfället, ansning på söndag

              Jag förstår vad du menar marnat . Jag ska ut imorgon på jakt efter små rötter och javaormbuske. Jag kommer nog att behålla kokosnöten för tillfället och sen så får jag se vad jag kommer att göra med den .

              Kul att du med ville titta in .
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Ursprungligen postat av Rooster
                Trevligt litet projekt, hoppas allt går bra. En grej bara, har inte så mkt erfarenhet a apistogramma än men det kanske hade vart mer lämpligt att bara skaffa hanen och en hona då karet är såpass litet.
                Har förresten själv haft spetsstjärtsciklid 1+2 i 50L och det funkade la ok men den subdominanta honan fick inte så mkt utrymme som jag hade önskat, särskillt när hanen lekte av den dominanta honan (så klart).
                Kom inte ihåg om den subdominanta honan dog eller inte men hon frodades iaf inte så att säga, men detta mitt exempel gäller ju en annan art, visserligen i ett något större kar men ändå. Men som bekant kan det ju funka bättre för dig, då varje fall eg. är unikt.
                Lycka till!

                Jag ska försöka skapa så mycket gömställen jag kan och göra allt för att fiskarna ska känna sig hemma, trygga och säkra . Ska hålla koll på dem så att inte någon blir utmobbad av honorna.
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  Satt och funderade på en sak nu bara, vad ska jag mata apistona med? Jag kör nu för tillfället med fryst artemia och flingfoder till mina andra fiskar.

                  Är borelli kinkiga med mat eller de tar det mesta? Artemia är något de borde äta?
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • Rooster
                    • March 2006
                    • 1468

                    #10
                    Ursprungligen postat av macke_fisk
                    Jag ska försöka skapa så mycket gömställen jag kan och göra allt för att fiskarna ska känna sig hemma, trygga och säkra . Ska hålla koll på dem så att inte någon blir utmobbad av honorna.
                    Ja det går säkert bra , tänkte bara dela med mig av mina erfarenhet i ämnet, men med lite trixande kan man lösa det mesta som sagt.
                    Fish for Life!!!

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rooster
                      Ja det går säkert bra , tänkte bara dela med mig av mina erfarenhet i ämnet, men med lite trixande kan man lösa det mesta som sagt.

                      Du får gärna dela med dig mer av dina erfarenheter. Jag till mig allt nu när det gäller apisto .
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • Rooster
                        • March 2006
                        • 1468

                        #12
                        Ursprungligen postat av macke_fisk
                        Satt och funderade på en sak nu bara, vad ska jag mata apistona med? Jag kör nu för tillfället med fryst artemia och flingfoder till mina andra fiskar.

                        Är borelli kinkiga med mat eller de tar det mesta? Artemia är något de borde äta?
                        Apor kan va lite "kinkiga" med födan, många ratar torrfoder av olika slag såsom flingfoder, granulater och pellets. Apor gillar smått frysfoder och levandefoder och äter i princip bara animaliskt föda vad jag vet. Å andra sidan i butikerna utfodras de oftast med nån typ av "standardfoder" som zoohandlarna matar all fisk i butiken med typ (denna utgörs dock inte av vegetabilier i nån större mång iaf.)
                        Artemia är perfekt, cyclops, svarta mygglarver och enkyträer är andra foder som akvarister ofta ger sina apistos. Ett tips är att fråga vad de i butiken matar dem med, å köp en sån "burk" så kan du ju långsamt vänja fisken vid ett annat foder sen om du nu föredrar att mata med nått annat, eller så kör du både med torrfoder och frys/levand-foder.
                        Är definitivt nybörjare på apistos men som jag fattat det så kan vissa arter va lite kluriga att få till lek om man bara utfodrar dem med torrfoder, men det finns säkert dem som har en annan uppfattning. Hoppas inte jag uttryckte mig för rörigt nu...
                        Fish for Life!!!

                        Kommentar

                        • Marnat
                          • November 2009
                          • 2012

                          #13
                          Ursprungligen postat av Rooster
                          Apor kan va lite "kinkiga" med födan, många ratar torrfoder av olika slag såsom flingfoder, granulater och pellets. Apor gillar smått frysfoder och levandefoder och äter i princip bara animaliskt föda vad jag vet. Å andra sidan i butikerna utfodras de oftast med nån typ av "standardfoder" som zoohandlarna matar all fisk i butiken med typ (denna utgörs dock inte av vegetabilier i nån större mång iaf.)
                          Artemia är perfekt, cyclops, svarta mygglarver och enkyträer är andra foder som akvarister ofta ger sina apistos. Ett tips är att fråga vad de i butiken matar dem med, å köp en sån "burk" så kan du ju långsamt vänja fisken vid ett annat foder sen om du nu föredrar att mata med nått annat, eller så kör du både med torrfoder och frys/levand-foder.
                          Är definitivt nybörjare på apistos men som jag fattat det så kan vissa arter va lite kluriga att få till lek om man bara utfodrar dem med torrfoder, men det finns säkert dem som har en annan uppfattning. Hoppas inte jag uttryckte mig för rörigt nu...

                          som rooster säger så är det att föredra att mata med olika levandefoder såsom nykläckt artemia, svarta mygglarver vid säsong samt enkyträer som tex grindal åt de vuxna samt andra mindre sorter för yngel und so weiter.
                          \\54L Apistos//
                          \\234L SA//
                          MVH Marcus

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #14
                            Ap borelli som du köper i affären kan du mata med vilket standarfoder som helst.

                            De tycker om fruset foder, men granulat av bra kvalite ger dem de näringsämnen de behöver.

                            Se fruset foder som godis för oss, det är gott men ger inte så mycket näring.

                            En bra "räkmix" kan ge all näring och då kan man skippa det kommersiella torrfodret.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              • June 2002
                              • 2952

                              #15
                              Ursprungligen postat av c90368
                              Ap borelli som du köper i affären kan du mata med vilket standarfoder som helst.

                              De tycker om fruset foder, men granulat av bra kvalite ger dem de näringsämnen de behöver.

                              Se fruset foder som godis för oss, det är gott men ger inte så mycket näring.

                              En bra "räkmix" kan ge all näring och då kan man skippa det kommersiella torrfodret.
                              Hmm Jag använder uteslutande fruset foder o har gjort i säkert 10 år nu.
                              För mig är det fodret som ger mig minst problem.
                              Nordiska Diskus Sällskapet
                              Hallandsakvaristerna
                              BAK Gcg Maf NCS

                              Kommentar

                              Arbetssätt...