260 liters Malawi-akvarium på G

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    260 liters Malawi-akvarium på G

    Hej på er
    Inom några veckor kommer jag att påbörja ett nytt projekt och det är ett 260 liters Juwel Vision där jag ska ha Malawi fiskar. Tänkte börja redan nu med att planera och be er om tips och råd när det gäller inredning, fiskar osv.

    Detta akvariet ska jag beställa: http://www.gibbon.se/Products/Produc...20&Parent=2063

    Blir pumpen lagom tro?

    Tänkte köpa vit blistersand från Biltema http://biltema.se/sv/Verktyg/Trycklu...t/Blastersand/ och dekorera med kalksten och några enstaka växter. Vad tror ni om den sanden?

    Köper man kalksten i zooaffären eller kan man skaffa det billigare någon annanstans?

    Jag hade tänkt mig 3 olika sorters Malawi och ca 4 av varje (?)
    Fiskarna jag hade tänkt mig är:

    *Marigold (den har jag bestämt att jag ska ha och det är odiskutabelt)
    *Blå delfinciklik (om ni tror den funkar ihop med Marigold?)

    Den tredje vet jag inte riktigt, kom gärna med förslag. Har kikat lite på Jack Dempsey eller Jacobfreibergi, men det finns ju så många fina så jag vet inte.

    Sedan behöver jag ju några städare med, det har jag inte funderat på ännu vad jag vill ha men kom gärna med förslag där med.
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej!
    gytt med ett malawi proj!

    finns delade meningar om biltemas blästersand. vissa säger att den är skadlig men o tredje sidan så är det många som har den utan att rapportera några problem.

    kalksten köper du i zooaffären. brukar kosta runt 20-25 kr /kg
    jag har faxe kalksten i mitt malawi.

    varför bra tre sorters fiskar? vaerför inte fler?

    i 260 kan du ha säkert 20 fiskar. jag har 14 i mitt 170 så.

    om du ska ha 4 av varje så är 1 hane o 3 honor att rekomendera.

    o till sist. Jack Dempsey är inte en malawi-ciklid utan en ciklid från central-amerika.
    så bort med den.

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      #3
      Okej, ska se om jag får fler tips om sanden från dem som använt den.

      Hm då kanske jag kan ha 4 olika sorter då ju :-) Vill nog inte ha fler för då är jag rädd att det blir för rörigt.

      Men JO - Jack Dempsey är en Malawi fisk. Det står det iallafall i beskrivningen:


      Eller har det blivit fel? :-(

      Kollade på ditt Malawi kar och det var verkligen SUPERFINT!!!! Vad heter din sand? Den var jättefin ju och riktigt vit.
      Senast redigerad av Torreador; 22 April 2010, 08:41.
      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        aha! haha a det finns en fisk från SA som heter just jack dempsey oxå. o det ärnog den de flesta tänker på när man hör JD.


        men ball ändå. lärt mig nått nytt. o den var väldigt fin den där!

        ja du kan väl ha a3 eller fyrta sorter men rätt många av varje så blir det itne så rörigt utan snarare snyggt.

        tack för komplimangen. kommer komplettera med fler fiskar snart.
        det är nog ciklidgrus tror jag det heteri ivilketfall är det inte marmorkross (för den håller sig inte vit så länge) o det är inte faxe-kalkgrus (för det tar veckor innan vattnet är klart) bra att komma ihåg om du tittar på vitt grus i affären.

        Kommentar

        • Torreador
          • April 2010
          • 523

          #5
          Nu har jag varit en sväng på zooaffären igen

          Som jag skrev så är Marigold och Blå Delfin klara. Men funderar på att ha två eller tre sorter till.
          Golden
          Firefish
          Demasoni

          Vilka tycker ni isåfall? Eller alla 5 sorterna??

          Tänkte ha en härlig mal som jag blivit lite kär i också, en Plecostomus, en svart läckerbit.

          Men jag har en favorit till som jag så gärna skulle vilja ha, men det är dessvärre ingen Malawi. Men kanske jag kan stoppa ner några ändå Det är praktbotia, vad tror ni om det?
          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

          www.bondmoran.nu

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            nej nej o åter nej på praktbotia!

            håll dig nu till malawi. blir ju inte snyggt alls om du ska blanda världsdelar så där hejvillt.

            (fattar inte vad det är folk gillar med praktbotia!? jag tycker de är skitfula..menmen det är ju jag det. skulle aldrig köpa nån tror jag)

            Kommentar

            • Torreador
              • April 2010
              • 523

              #7
              Haha, jag tycker de är såååååå fina och vet att andra har dem ihop med Malawi men jag håller egentligen med dig.

              Ska det vara Malawi ska det vara BARA Malawi...

              Men de är så fina....
              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

              www.bondmoran.nu

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                nej de är tokfula (personlig åsikt)

                men som du säger. bara malawi. plecon kan jag gå med på för den är mer anställd som städpatrull. (har också pleco i mitt malawi)

                Kommentar

                • mika71
                  • August 2008
                  • 43

                  #9
                  Hallå!
                  Biltemas blästersand funkar jättebra till malawi
                  du va inne på att ha demasoni...demasoni är en art man bör ha många av
                  gärna runt 20st eller fler pga agresivitet
                  Jack dempsey har du för litet akvarium (den är köttätare)
                  Och som städare skulle jag ta ancistrus
                  Håller även med dom andra håll dig till malawi

                  Kommentar

                  • Torreador
                    • April 2010
                    • 523

                    #10
                    Ok, då blir det biltemas, det var vansinnigt dyrt med sand i zooaffären, köpte en del idag till dotterns lilla miniakvarium och bara till hennes pyttelilla (typ 20 liter) kostade sanden 200 kronor. Så det låter bra med biltemas :-)

                    Jack dempsey har jag lagt ner. Men då får jag nog skippa demasoni med för 20 st kan jag inte ha, det blir för många.

                    När det gäller Plecon får det nog bli den, om inte det finns någon väldigt bra anledning att välja något annat. Jag är lite kär i just den :-)
                    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                    www.bondmoran.nu

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      vaaa?? 200:- jag betalde mindre för mitt grus till HELA mitt 170...o då har jag sand kvar.

                      kör pleco. jag är toknöjd med min som gör ett awesome jobb.

                      Kommentar

                      • Torreador
                        • April 2010
                        • 523

                        #12
                        Förresten, räcker Plecon som städare eller behöver jag något mer?
                        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                        www.bondmoran.nu

                        Kommentar

                        • DjTommy
                          • October 2008
                          • 321

                          #13
                          Yaaahooo, här kommer din tråd ju.. Ska bli kul att följa den. hannesc mfl. har gett dig svar på det mesta men kan svara på frågan om pumpen.

                          Det sitter väldigt bra filter i deras akvarium men eftersom du ska ha Malawi så komplettera gärna med en powerhead eller likande. Malawi gillar fart i vattnet, du skulle tom. köra akvarievolymen 10 ggr, i ditt fall blir det 2600 liter/per timma som du kan blåsa på med. Jag kör med 8 ggr min volym.

                          Biltemas blästersand har jag i 3 utav mina och det fungerar perfekt, aldrig märkt av något. Nu håller jag på precis i detta nu och byter till Julas blästersand i mitt stora då den är mycket mörkare motsats till Biltemas vita. Vill testa på den..

                          Du ska få ett tips av mig, en Malawi som jag själv ska köpa inom snar framtid: Placidochromis Phenochilus, sååå snygg! http://www.ciklid.org/artregister/ar...s_Eriksson.jpg
                          54 liter BB
                          96 liter Dagis
                          375 liter Malawi

                          Kommentar

                          • DjTommy
                            • October 2008
                            • 321

                            #14
                            Kolla på http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=365 tillsammans med Plecon. Har en i mitt, ser den nästan aldrig men vid matning kommer den och gallrar botten efter småflis som fiskarna tappat från bitarna av räkmixen. Perfekt städare även att jag hade velat se den lite oftare.
                            54 liter BB
                            96 liter Dagis
                            375 liter Malawi

                            Kommentar

                            • Torreador
                              • April 2010
                              • 523

                              #15
                              Åh, "White lips" var ju superfin!!!!!!! Men jag hittar ingen artbeskrivning på den varken här på zoopet eller på ciklid sidan. Hittade en på någon engelsk sida och där stod det att honorna är gråbruna, stämmer det?

                              Undrar om Tassar och Morrhår (i Växjö där jag bor) kan ta hem sådana till mig isåfall, eller vet ni var man kan få tag på dem annars? Är de svåra att få tag på? Blev verkligen jättesugen!!!

                              Ang. "sällskap" till Plecon så kom jag på att jag har en ancistrus i mitt gamla kar som nog får följa med till det nya helt enkelt.
                              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                              www.bondmoran.nu

                              Kommentar

                              Arbetssätt...