Akvariebygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiddeb
    • April 2010
    • 2

    Akvariebygge

    Hej

    Jag skulle behöva lite hjälp med ett projekt jag har fått för mitt att göra .
    Har haft lite små akvarium då och då och tyckt det varit väldigt kul, ska nu flytta och vill bygga ett stående akvarium på ca 150 - 170 cm högt och 80 cm brett och 80 djupt, har fått tag på gamla terassfönster som är 3 glasigt och ca 3 cm tjockt totalt.

    Mitt problem nu är om vatten trycket är för högt och om glaset håller ska svettsa en tjock ram till detta i stålprofil, men vet inte vad som är bäst att använda som isoleringsmaterial har funderat på bilrutlim och silikon på insidorna.
    Skulle behöva lite hjälp med sådant av nån som byggt egna akvarium eller kanske har lite kännedom om detta

    Eller om jag ska vara bredare eller om jag ska ha det liggandes ist, behöver lite tipps och råd helt enkelt , tack på förhand
  • Johan0201
    • June 2007
    • 708

    #2
    Testa googla, har för mig att det finns en del bra sidor
    1* 540 liter med SA/CA ciklider
    9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

    www.tvspel.ifokus.se

    Kommentar

    • Hörnsten
      • January 2010
      • 123

      #3
      Känns spontant inte alls som att detta kommer att funka hållfasthetsmässigt! Du behöver säkert 10-15 mm tjockt glas för ett sådant akvarium och ett treglasfönster lär tyvärr inte hålla mer än vad en ruta gör.

      Kommentar

      • kribban
        • December 2009
        • 32

        #4
        Ursprungligen postat av Fiddeb
        Hej

        Jag skulle behöva lite hjälp med ett projekt jag har fått för mitt att göra .
        Har haft lite små akvarium då och då och tyckt det varit väldigt kul, ska nu flytta och vill bygga ett stående akvarium på ca 150 - 170 cm högt och 80 cm brett och 80 djupt, har fått tag på gamla terassfönster som är 3 glasigt och ca 3 cm tjockt totalt.

        Mitt problem nu är om vatten trycket är för högt och om glaset håller ska svettsa en tjock ram till detta i stålprofil, men vet inte vad som är bäst att använda som isoleringsmaterial har funderat på bilrutlim och silikon på insidorna.
        Skulle behöva lite hjälp med sådant av nån som byggt egna akvarium eller kanske har lite kännedom om detta

        Eller om jag ska vara bredare eller om jag ska ha det liggandes ist, behöver lite tipps och råd helt enkelt , tack på förhand
        kolla denna sida lite info
        开云平台官网-(中国)有限公司是包含了新葡京、威尼斯人、金沙、BBIN电子、MG真人视讯、BET365等多个官方平台,游戏、体育、娱乐的第一首选,点击进入最新的娱乐集团网址:www.782net,www.2007com,www.9159com,www.js333com,开云平台官网-(中国)有限公司专提供各种免费手机小游戏、手机网游下载.,开云平台官网-(中国)有限公司是真正正版的、安全的。

        Kommentar

        • Fiddeb
          • April 2010
          • 2

          #5
          tack för svaren ska kolla runt lite mer på google och försöka hitta något, kribban tack ska plugga på riktigt!

          Kommentar

          • kribban
            • December 2009
            • 32

            #6
            Ursprungligen postat av Fiddeb
            tack för svaren ska kolla runt lite mer på google och försöka hitta något, kribban tack ska plugga på riktigt!
            tyckte ja de var as kul att bygga eget ..
            innan du börjar att skära ut ditt akvarium
            skaffa glas som du kan öva på

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              sen ljusmässigt kommer det bli svårt o framförallt dyrt. skoj att plantera o röjja i det där.. jag tycker det är jobbigt att röjja i mitt 70 höga.

              men faan va ballt det vore om der funkade

              Kommentar

              • Keibo
                • November 2008
                • 468

                #8
                Med 80 i bredd och 80 i höjd skulle jag inte gå högre än max 1 meter med det där glaset.

                "Limmat" glas bestående av 3 rutor med en tjocklek på 10mm håller tyvärr inte mycket bättre än 1 glas som är 10mm tjockt.

                Härdat glas håller bättre men är känsligare för temperaturskillnader och spänningar. Dessutom går dessa rutor inte att skära med en vanligt glasskärare och om något går åt skogen så har du glas och vatten överallt, inte en klockren kombination...
                Mvh. Peter

                500L - Pelarakvarium

                1500L - Under förändring

                Kommentar

                Arbetssätt...