Projekt stenar/bakgrund Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredreko
    • March 2010
    • 39

    Projekt stenar/bakgrund Malawi

    Nu kan jag inte stoppa i fler fiskar i mitt kar så något nytt projekt måste till .

    Karet är ett Akvastabil 530l alu med huvudsakligen Malawi (lite fiskar från tidigare akvarium fick följa med.

    När jag köpte akvariumet så följde det med stenar som ser ut som betonglek, jag har funderat på hur dom har gort dom. Efter några dagars funderingar så beslutade jag mig för att prova.

    Prylar som införskaffades.

    Tvättad sandlådesand.
    Finbetong.
    Stor balja
    Betong visp
    Skruvdragare
    Vattenkanna
    Blandhink
    Kakelfog svart (för att mörka ner betongen) Ingen bra idé!!!
    Diskhandskar
    Munskydd.

    Så nu sätter vi igång

    Jag hällde i sanden i stora baljan och blötte den så den blev formbar.
    Sedan så skapade jag en form med fingrarna stoppade i lite betong (rätt så lös). ovanpå betongen la jag lite sand i högar och på med mer betong (borde bli små grottor).
    Även en avlång sten fick det bli kan vara snygg att gräva ner.
    Nu är det bara att vänta tills betongen har stelnat sedan ska den sköljas och läggas i vatten, tror inte jag behöver göra så mycket mer med den när den brunnit klart.

    Om det här funkar så kommer akvariestenen kosta typ 4kr/kg
    snart kommer resultatet blir det bra så ska det gjutas många grottor till fiskarna.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Fredreko; 21 April 2010, 09:28.
    _______________
    528L Malawi
    60L Yngel Fire fish
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det fälls ut enormt med kalk ur nyligen härdad betong så man måste låta det ligga väldigt lång tid under vattnet (minst någon månad) och byta vattnet många gånger innan man har fisk i akvariet.

    Visserligen vill malawi ha högt pH men detta är alldeles för högt i början. Körde nång gång på 80-talet igång ett stort akvarium med nytillverkad betongsten och okunnig som man var så la jag i fiskarna efter någon vecka och dom stendog
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Ingen risk för mögelmedel i kakelfogen?
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Fredreko
        • March 2010
        • 39

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Det fälls ut enormt med kalk ur nyligen härdad betong så man måste låta det ligga väldigt lång tid under vattnet (minst någon månad) och byta vattnet många gånger innan man har fisk i akvariet.

        Visserligen vill malawi ha högt pH men detta är alldeles för högt i början. Körde nång gång på 80-talet igång ett stort akvarium med nytillverkad betongsten och okunnig som man var så la jag i fiskarna efter någon vecka och dom stendog
        Ok då blir det billig sten men det tar lång tid innan fiskarna får njuta av den...
        Kan det vara mer saker än kalk som är farligt? min tanke är att om jag tillverkar stenen nu och ställer den mörkt och byter vatten under sommaren så borde den vara stabil till hösten, då är det ändå dax att göra en större städning i akvariet och stenen kan få gå i.
        _______________
        528L Malawi
        60L Yngel Fire fish

        Kommentar

        • Fredreko
          • March 2010
          • 39

          #5
          Ursprungligen postat av eriahl
          Ingen risk för mögelmedel i kakelfogen?
          Hmm bra tanke får kolla det.
          _______________
          528L Malawi
          60L Yngel Fire fish

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Fredreko
            Ok då blir det billig sten men det tar lång tid innan fiskarna får njuta av den...
            Kan det vara mer saker än kalk som är farligt? min tanke är att om jag tillverkar stenen nu och ställer den mörkt och byter vatten under sommaren så borde den vara stabil till hösten, då är det ändå dax att göra en större städning i akvariet och stenen kan få gå i.
            Mät bara så att pH-värdet har gått ner innan du använder stenarna - byt vatten och vänta en vecka och mät sedan.

            Fogmedel kan jag tänka mig innehåller antimögelmedel (som eriahl skriver) och det är ju dödligt och går aldrig ur
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Fredreko
              • March 2010
              • 39

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Mät bara så att pH-värdet har gått ner innan du använder stenarna - byt vatten och vänta en vecka och mät sedan.

              Fogmedel kan jag tänka mig innehåller antimögelmedel (som eriahl skriver) och det är ju dödligt och går aldrig ur
              Tack för tipsen jag tror att jag tittar på dom första stenarna och kastar dom sedan för att sedan köra på ren betong. Dom kommer att mörkna och bli fulla med snygga alger efter ett tag iaf.
              _______________
              528L Malawi
              60L Yngel Fire fish

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                fråga: varför scalar med malawi???

                Kommentar

                • pontulf
                  • November 2007
                  • 480

                  #9
                  Vad blir det för malawi?

                  Kommentar

                  • Fredreko
                    • March 2010
                    • 39

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    fråga: varför scalar med malawi???
                    Tja det är lite synd om den men om du vill ha den kan du få den
                    _______________
                    528L Malawi
                    60L Yngel Fire fish

                    Kommentar

                    • Fredreko
                      • March 2010
                      • 39

                      #11
                      Ursprungligen postat av pontulf
                      Vad blir det för malawi?
                      Det bor redan en hög i baljan http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=660

                      Sedan så är det lite blandade malar och en scalar (den passar inte så bra in men jag kan ju inte ta död på den bara för att den kommer från fel världsdel)
                      _______________
                      528L Malawi
                      60L Yngel Fire fish

                      Kommentar

                      Arbetssätt...