Alger i akvarium???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Freke_sthlm
    • March 2010
    • 65

    Alger i akvarium???

    Jag har en fråga så jag vet om jag skall göra det till ett projekt eller om jag bara skall lägga ner ideen helt.
    Har en stor helinglasad balkong, där en av rutorna går hela vägen ned till golvet. Vore otroligt skysst att ha en akvarium mot den rutan så folk som går förbi kan se lite firrar.
    Men frågan är blir det enbart alger i akvariet??
    Någon sa att om det står i solljus på det sättet kommer det översvämmas av alger.

    Fråga mig inte hur jag skall bygg det, eller hur det skall gå till min ENDA fråga är. Skulle jag få ett algproblem eller ej??
    Och vad kan man göra för att undvika det? osv osv
    STINGRAY is a fish, isn't it???
  • Hvarulf
    • April 2010
    • 75

    #2
    Låter som en kul idé! Om du kommer få alger eller inte får någon annan svara på, men jag hoppas det blir av iallafall.

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Eftersom det är en balkong/altan antar jag att den vätter mot söder eller väster och då kommer du garanterat få problem både med kraftig algtillväxt och för hög temperatur.
      Vätter det mot norr skulle det kanske kunna funka..
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Freke_sthlm
        • March 2010
        • 65

        #4
        Beror som sagt på,, vill inte ha ett algakvarie som alla ser, men om det inte är så,, så komemr jag bygga vattenfall och ett helt berg på altanen med växter osv.. Har ca 50-70cm bakom balkongdörren (när man öppnar den) som jag kan leka med hur mycket jag vill...
        STINGRAY is a fish, isn't it???

        Kommentar

        • Saturnus80
          • October 2009
          • 943

          #5
          Du kommer ju att få alger men det ordnar sig med snäckor, räkor, otocinclus och andra algätare, men däremot kan det bli problem med höga temperaturer på sommaren, så du behöver någon kylning.
          //Daniel

          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
          23l aqualandscape med dvärgkulor

          Kommentar

          • Freke_sthlm
            • March 2010
            • 65

            #6
            Ursprungligen postat av Nina82
            Eftersom det är en balkong/altan antar jag att den vätter mot söder eller väster och då kommer du garanterat få problem både med kraftig algtillväxt och för hög temperatur.
            Vätter det mot norr skulle det kanske kunna funka..

            den vätter åt hmmmm väster men är på nedre plan och får därför nästan inget direkt solljus på detta fönster då det skymms av stora träd som står inne på föreningens gård, samt intilligande hus som skymmer när solen annars skulle stå rakt på. Min balkong är otroligt skön på sommaren jämfört med grannarnas bastubalkonger.
            STINGRAY is a fish, isn't it???

            Kommentar

            • Saturnus80
              • October 2009
              • 943

              #7
              Om det är en balkong så tål den ju inte hur mycket vikt som helst, så du får kolla hur mycket du kan belasta den.
              //Daniel

              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
              23l aqualandscape med dvärgkulor

              Kommentar

              • Freke_sthlm
                • March 2010
                • 65

                #8
                Ursprungligen postat av Saturnus80
                Du kommer ju att få alger men det ordnar sig med snäckor, räkor, otocinclus och andra algätare, men däremot kan det bli problem med höga temperaturer på sommaren, så du behöver någon kylning.

                Om man bygger ett stort berg intill karet med olika vattenfall och "bäckar" kan man räkna det som kylning på vattnet då? eller uppvärmning? kan ju köra det genom ett par kylflänsar om så krävs *s*
                Har som sagt ganska svalt på altanen...
                STINGRAY is a fish, isn't it???

                Kommentar

                • Freke_sthlm
                  • March 2010
                  • 65

                  #9
                  Ursprungligen postat av Saturnus80
                  Om det är en balkong så tål den ju inte hur mycket vikt som helst, så du får kolla hur mycket du kan belasta den.

                  Det skall jag deffenetivt kolla, men de är nygbyggda och ganska så regäla samt att mitt har enn skjul under sig och därför är extra förstärk undertill. Men skall kolla upp det,, bra tänkt..
                  STINGRAY is a fish, isn't it???

                  Kommentar

                  • Saturnus80
                    • October 2009
                    • 943

                    #10
                    Betong är som hårdast 40 år efter gutning så även om den är nygjord kan den vara skör.
                    //Daniel

                    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                    23l aqualandscape med dvärgkulor

                    Kommentar

                    • Freke_sthlm
                      • March 2010
                      • 65

                      #11
                      Ursprungligen postat av Saturnus80
                      Betong är som hårdast 40 år efter gutning så även om den är nygjord kan den vara skör.
                      kommer ta detta med min förening på lördag, så jag skall kolla upp hur mycket man får belasta
                      STINGRAY is a fish, isn't it???

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Ursprungligen postat av Freke_sthlm
                        den vätter åt hmmmm väster men är på nedre plan och får därför nästan inget direkt solljus på detta fönster då det skymms av stora träd som står inne på föreningens gård, samt intilligande hus som skymmer när solen annars skulle stå rakt på. Min balkong är otroligt skön på sommaren jämfört med grannarnas bastubalkonger.
                        Ja, då ska ju inte det vara något problem..
                        Kul om det skulle funka. Då får du fotta och lägga upp i en projekt-tråd
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • Freke_sthlm
                          • March 2010
                          • 65

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nina82
                          Ja, då ska ju inte det vara något problem..
                          Kul om det skulle funka. Då får du fotta och lägga upp i en projekt-tråd

                          Först och främst skall lyan fixas och mitt väggakvarie göras klart (får glaset idag) sedan kanske detta blir av nu när jag har lite hopp om det tack vare allas tipps. (kompisen har (han slutade räkna vid 400) räckor som jag skall sno ett tvåhundratal av till detta kar isåfall)
                          STINGRAY is a fish, isn't it???

                          Kommentar

                          • Freke_sthlm
                            • March 2010
                            • 65

                            #14
                            Såja nu var det avvägt med föreningen och kollat, balkongen klarar vikten och de tyckte jag skulle börja med detta akvariet, för det var roligare för dem *s* Men men vi får se mitten/slutet av maj så bestämmer jag mig nog om det blir verklighet elelr ej,, men just nu lutar det år att det blir av
                            STINGRAY is a fish, isn't it???

                            Kommentar

                            Arbetssätt...