Fiskvas modell större : )

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #31
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Håller naturligtvis med dig om att en vas har betydligt mindre med bottenyta och att man däför måste ha en extremt liten besättning, men vet inte riktigt varför man måste ha ett extremt litet innerfilter som du skriver. I min vas så är filterytan rejält stor - däremot så skulle jag nog ha installerat ett luftdrivet filter istället för en motorpump i min vas eftersom de gröna växterna täpper till impelleren och det då kräver mycket skötsel för att hålla ren denna
    Nu har personen i fråga en liten pump som står i tidigare inlägg,och då får man utgå ifrån detta ändamål.Jag skulle säga tvärtom att jag ångrar mig med ett luftdrivet filter och hade hellre ett litet innefilter som jag hade kunnat ta upp lättare för rengöring,jag rengjorde inte mina lufrdrivna filter en ändaste gång på 2 år för det gick inte att få upp dem rent praktiskt med alla växter m.m plus att dem sattes igen väldigt lätt där luften kommer med Bla ett litet sandkorn sen var det kört
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #32
      Ursprungligen postat av Patrik Steen
      Nu har personen i fråga en liten pump som står i tidigare inlägg,och då får man utgå ifrån detta ändamål.Jag skulle säga tvärtom att jag ångrar mig med ett luftdrivet filter och hade hellre ett litet innefilter som jag hade kunnat ta upp lättare för rengöring,jag rengjorde inte mina lufrdrivna filter en ändaste gång på 2 år för det gick inte att få upp dem rent praktiskt med alla växter m.m plus att dem sattes igen väldigt lätt där luften kommer med Bla ett litet sandkorn sen var det kört
      Våra filtersystem är nog helt annorlunda eftersom jag satt dit en Slimlinebit som mellanvägg och har filtret därbakom - det gör att mitt filtermaterial har en mycket stor filteryta (säkert 2-3 liter) så det blir en biologisk rening som aldrig behöver rengöras.
      Problemet för mig är däremot att mossan tagit in sig på baksidan och växer som ogräs så impellern dras igen om den inte rengörs.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #33
        Jag tänkte göra som Kjell men jag hoppade över detta när jag startade min räkvas så jag kör med ett ett litet innerfilter, bottenrengörningen blir ett senare problem men jag tänkte ha detta som ett tillfälligt projekt, tänkte senare att starta upp ett "riktigt" räkkar typ 54 liters eller nåt.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #34
          I mitt ordinarie kar - 375 liter - fungerar det mesta prima med rejäl filtermassa på ca 9 liter, och snabbväxande växter som tycks producera tillräckligt med syre. Vattnet är klart och filtermassan kan jag okulärbesiktiga genom glaset på kortsidan. Har i princip aldrig bytt eller behövt rengöra filtermassan i något av mina kar tidigare. Kanske någon gång per år eller så. Däremot har alltid bajs o annat skräp legat på sanden, enkelt att suga upp med häverten någon gång i veckan i samband med vattenbyten. Kanske är snäckor så makalöst effektiva att de tar hand om allt det som hamnar på sanden, men då går det väl åt minst ett tjugotal i en så stor area?

          Jag har i dagsläget tre malar och två Siameser för renhållningen, och de håller bra koll på alger (förutom den täta päls som bekläder min stora rot) både på växter och glas...men bajset finns ingen som tar hand om förutom jag då : )

          Jag tror inte att filtermassavolymen i den här gigantiska sejdeln blir ett problem eftersom den pumpen/filtret ska klara minst 50 litersakvarium och detta alltså är på ca 35 liter. Det är - som sagt - snarare det som landar på sandytan jag behöver bli av med någongång ibland. Precis som Kjell säger, handlar det om ett fåtal mycket små fiskar, så det kanske inte blir ett stort problem alls. Den som får se lever.

          Snäckor ja...jo, jag tänkte nog ha ett par för säkerhets skull.

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #35
            Sejdeln är nu inredd med två öppna snäckskal (limmade så att de ser ut som levande öppna sådana), en vit sten full med hål o gömställen, sandbotten, två växter, samt fem stycken småå fiskar med blå ögon och en snäcka : )

            So far allt okey med en lågenergi-spotligt på 40W som ensam håller vattentempen på 25 grader.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #36
              Bilder, kan vi få se några sånna
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #37
                Ursprungligen postat av PiaJo
                Bilder, kan vi få se några sånna
                - Ja det ska jag försöka ordna imorgon.

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #38
                  Då var det dags för två bilder tagna med en LG telefon 5 megapixel.

                  Först en bild på jättesejdeln
                  http://www.bilddump.se/bilder/20100420174631-213.112.68.71.jpg

                  Där den ännu inte är fylld så långt den ska, samt sladdar lite härovar pga att det inte är klart runtomkring än.


                  och sedan en bild på Jack Dempsey-parets första ägg

                  http://www.bilddump.se/bilder/20100420174852-213.112.68.71.jpg

                  Äggen ligger alltså på den flata vita sten jag placerat strax under en rot i vänstra änden av akvariet. De två andra JD´s:arna jagas bort så snart de passerar mittlinjen.

                  Fråga - hur länge brukar JD-yngel leva? Äts de upp direkt, eller finns det någon chans att rädda några till ett annat kar?
                  Senast redigerad av perfetto; 20 April 2010, 17:20.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #39
                    Jättefin vas!

                    Hoppas ynglen överlever, det är alltid lika roligt.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • perfetto
                      • March 2008
                      • 1593

                      #40
                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Jättefin vas!

                      Hoppas ynglen överlever, det är alltid lika roligt.
                      - Tackar o niger fint....brukar ynglen klara sig av JD´s?

                      Kommentar

                      • perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

                        #41
                        Någon?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...