Ett litet projekt:)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lineli
    • February 2010
    • 565

    #16
    I går kväll for jag och minstingen till Arkens Zoo för att titta på fiskar.
    Vi hittade en jättefin orange/vit guppy hane som säkert skulle bli snygg till de svarta stenkolen. Honorna som fanns i affären var relativt färggranna så vi valde två sådana.
    Den ena har svart och gul stjärtfena och den andra lite blandade färger.
    jag inhandlade också en Ancistrus för algernas skull och naturligtvis för att de är så himla fina.

    Väl hemma koppade jag över fiskarna lite i smyg då det hela skulle bli en överraskning till sonen
    När allt var klart och klockan aldeles för mycket för två småbarn att vara uppe fick grabben komma in i sitt rum. Han blev jätteglad och tyckte de var jättefina men han undrade var de svarta fiskarna var så jag tog mina tre Black molly och koppade över dem med.
    Hoppas nu att det inte blir för hårt tryck på akvariet från början men jag får väl byta vatten 2ggr/v nu och mata mycket sparsamt.

    Ancistrusen som min pojke genast döpte till Norskan (ingen aning varför) fick en halv algtablett som den snällt fick dela med sig av till de sugna vännerna
    Barnen fick även lägga i pytte lite flingfoder.

    Grabben verkar helnöjd och då är jag med det

    Kommentar

    • Lineli
      • February 2010
      • 565

      #17
      var uppe ock tände nu och alla fiskar såg ut att må bra, skönt att ingen dog första natten Alltid orolig för det...

      Kommentar

      • Dexter
        • December 2009
        • 984

        #18
        Kul att din pojke blev nöjd. "Norskan" var ett roligt namn! (Mitt ena bustroll har döpt en utav våra Guppys till Crazy Frog för att han tyckte att hon ser ut som honom...*s*) Sedan kan jag tycka att både Black Molly och Ancistrus är för stora för ett 43-liters. Det finns ju jättefina Rasboror till exempel som skulle passa jättebra i den storleken på kar.
        Senast redigerad av Dexter; 31 March 2010, 08:55.
        /Dexter

        75 liter mix, 220 liter mix

        Kommentar

        • Lineli
          • February 2010
          • 565

          #19
          Ok,, ska titta på dem, Rasboror menar jag Jaha, är black Molly för stora, det tänkte jag inte på, då får de nog flytta tillbaka till mitt 112l. Ancistrus vet jag är lite stor men den får nog flytta den med när den blir stor

          Idag har jag jobbat massor med karet för en av växterna har blivit sämre hela tiden och när jag skulle ta upp den blev det bara trasor av alltihop! Jag bytte nästan 50% vatten och håvade upp massa skräp men kommer få fortsätta med det de följande dagarna så allt försvinner. Jag frågade på Arken Zoo där jag köpt växten för bara någon dag sedan och då fick jag en ny, snällt! De har mycket trevlig personal i Nyköping på Arkens Zoo även om de inte kan allt så talar de om det och hjälper så bra de kan och hittills är jag mycket nöjd med deras service!!
          Guppyhannen är på honorna hela tiden så jag köpte en hona till som avlastning Fast igentligen var det för den var så fin att jag inte kunde låta bli

          Kommentar

          • Lineli
            • February 2010
            • 565

            #20
            Jag fyllde på med vattenberedningsmedel, växtnäring och Ektozon också...

            Kommentar

            • Lineli
              • February 2010
              • 565

              #21
              Jag kollade rasbora, det fanns en ok algätare sedan var "drottningen" den som föll mig mest i smaken, fin färg! Ska låta akvariet vara ett tag nu sedan kanske det blir byte av fisk el iaf fler guppy ist för black molly.
              Det är väldigt mycket att tänka på vid uppstart av kar, särskilt när man köper för stora fiskar.
              Ska nog se om jag kan sälga Ancistrus, den blir ju aldeles för stor, vad tänkte jag på...

              Kommentar

              • Dexter
                • December 2009
                • 984

                #22
                Black Mollyn bör väl ha minst 70 liter att röra sig på i alla fall. De blir ju en 10 centimeter. Ancistrusen kan säkert vara kvar ett tag om den är liten, kan du inte flytta över den till ditt större kar sedan, eller kanske se om du kan byta den nu direkt i djuraffären mot ett par ottosar kanske?
                /Dexter

                75 liter mix, 220 liter mix

                Kommentar

                • Lineli
                  • February 2010
                  • 565

                  #23
                  Jag ska kolla upp det med bytet, det lät smart.
                  Mina Black molly är rätt små tycker jag så de får vara kvar ett tag till så får de flytta över till 112 sedan.

                  Kommentar

                  • Lineli
                    • February 2010
                    • 565

                    #24
                    Den ena Mollyn står vid botten och gömmer sig hela tiden, verkar inte må så bra.
                    Den kanske inte klarar flytten...

                    Kommentar

                    • Lineli
                      • February 2010
                      • 565

                      #25
                      Nu vid kvällsmatningen verkade Mollyn bättre, simmade runt som vanligt och åt som vanligt

                      Kommentar

                      • Dexter
                        • December 2009
                        • 984

                        #26
                        Skönt att Mollyn verkar pigg igen men ha koll för du har hög belastning i ditt kar med tanke på att det är litet och nystartat. Hade plockat bort Mollyn omgående. *Nitritvarning* Hade varit jätteskoj att få se bilder nu när du blivit guldis!
                        /Dexter

                        75 liter mix, 220 liter mix

                        Kommentar

                        • Lineli
                          • February 2010
                          • 565

                          #27
                          Jag hoppas få tid idag att lägga upp bilder

                          Kommentar

                          • Lineli
                            • February 2010
                            • 565

                            #28
                            hur lägger jag in bilder nu då? Nu har jag iaf med hjälp av min man fått in em på datan

                            Kommentar

                            • travianplayer
                              • October 2009
                              • 1201

                              #29
                              amagad fortfarande inte bilder? :O:O
                              Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

                              Kommentar

                              • Lineli
                                • February 2010
                                • 565

                                #30
                                Jag fattar inte hur man gör:/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...