Uppstart av min räkvas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andersfiskar
    • March 2007
    • 384

    #16
    Jag tar vatten från mitt akvarium till den lilla lampan jag har. Gör du så med vattenbyten tror jag inte att fiskar behöver bo in filtret. Då får du ju alltid moget vatten och all gödning som du behöver. Däremot tror jag att det kan bli väldigt varmt med halogen. Jag fick byta till lågenegilampa för temperaturens skull. Jag tror det finns led-lampor med halogensockel på classe t.ex. Kanske du kan hitta en extra stark med lite högre kelvital på en lampaffär. Mina växter växer inte i lampan utan lever mest bara. Dom är fina o så men växer ingenting. Jag skulle nog behöva lite högre kelvin och högre watt för det.
    //
    Mvh
    Anders

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #17
      Jag tror inte heller att växterna kommer att frodas men överleva
      Värmen från lampan hoppas jag kan värma upp vattnet lite för på våren/sommaren blir det ingen direkt värme i källaren.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • andersfiskar
        • March 2007
        • 384

        #18
        Jag har heller inte speciellt varmt i källaren där min "lampa" står men det blev ändå långt över 30 grader i vattnet med en glödlampa. Halogen blir ju ännu varmare då den är reflekterad. Du har ju iofs större vattenvolym så det kan ju underlätta. Då bör du ju iofs ha högre wattal också så...
        //
        Mvh
        Anders

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #19
          Ursprungligen postat av andersfiskar
          Jag har heller inte speciellt varmt i källaren där min "lampa" står men det blev ändå långt över 30 grader i vattnet med en glödlampa. Halogen blir ju ännu varmare då den är reflekterad. Du har ju iofs större vattenvolym så det kan ju underlätta. Då bör du ju iofs ha högre wattal också så...
          Oj, blir det så varmt, kanske får kolla om det funkar med min lampa först annars få jag byta ljuskälla.

          Hur många liter är din "lampa" på?
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • MTJ
            • January 2010
            • 85

            #20
            Ser fint ut. Vad är det för filter? Jag letar nämligen lite lätt efter ett minifilter till en liten "räkskål".

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #21
              Det är ett sånt här:
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • MTJ
                • January 2010
                • 85

                #22
                Ursprungligen postat av PiaJo
                Kanon, tack för det!

                Kommentar

                • andersfiskar
                  • March 2007
                  • 384

                  #23
                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Oj, blir det så varmt, kanske får kolla om det funkar med min lampa först annars få jag byta ljuskälla.

                  Hur många liter är din "lampa" på?
                  Bara runt 6 liter...
                  //
                  Mvh
                  Anders

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #24
                    Fasen Pia nu blev jag jäkligt sugen på att starta upp en räkvas jag med! det ska jag bannemig göra!

                    Kommentar

                    • Lellel2
                      • September 2009
                      • 199

                      #25
                      Jag tog vatten från ett annat kar med pmdd i (kör med crystal red) , har både fått räklingar och sett att det blivit ny rom så det har inte varit något problem. Sen körde jag i alla räkor samtidigt tillsammans med några äppelsnäckor, har inte fått något problem men belastningen är otroligt låg i förhållande till vattenvolym. Har gjort 5 % vattenbyte om dagen nu senaste veckorna och det verkar fungera bra, dom växer så det knakar och byter skal titt som tätt. Har haft i äggskal som jag krossat och blandat med lite grus i en speciell hörna, ser riktigt estetiskt ut mot CR och det svarta gruset.

                      Tycker inte du skall ha någon fisk i karet permanent, räkorna får ett helt annat betende när dom är ensamma, dom simmar och är trygga om man har många nog. Mängder med växter, cabomba kör jag hårt på och en mindre rot har dom fått i också, karet är 50 liter. Tänk på att räkor vill ha ganska kallt vatten, absolut max 25 har jag hört, jag har 22-23 grader.
                      "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
                      Work smart, not hard

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        #26
                        Ursprungligen postat av hannesc
                        Fasen Pia nu blev jag jäkligt sugen på att starta upp en räkvas jag med! det ska jag bannemig göra!
                        Kul att även lilla jag kan inspirera någon

                        Glöm inte att du måste visa bilder
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          #27
                          Ursprungligen postat av Lellel2
                          Jag tog vatten från ett annat kar med pmdd i (kör med crystal red) , har både fått räklingar och sett att det blivit ny rom så det har inte varit något problem. Sen körde jag i alla räkor samtidigt tillsammans med några äppelsnäckor, har inte fått något problem men belastningen är otroligt låg i förhållande till vattenvolym. Har gjort 5 % vattenbyte om dagen nu senaste veckorna och det verkar fungera bra, dom växer så det knakar och byter skal titt som tätt. Har haft i äggskal som jag krossat och blandat med lite grus i en speciell hörna, ser riktigt estetiskt ut mot CR och det svarta gruset.

                          Tycker inte du skall ha någon fisk i karet permanent, räkorna får ett helt annat betende när dom är ensamma, dom simmar och är trygga om man har många nog. Mängder med växter, cabomba kör jag hårt på och en mindre rot har dom fått i också, karet är 50 liter. Tänk på att räkor vill ha ganska kallt vatten, absolut max 25 har jag hört, jag har 22-23 grader.
                          Ok, skall tänka på det med fiskarna men kan inget lova
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Naargrimh
                            • January 2010
                            • 74

                            #28
                            Måste säga att jag blev väldigt inspirerad av denna tråd.
                            Gör mig riktigt sugen på att starta upp en räkskål med faktiskt....
                            __________________________

                            100 liters - sällskap (fjärilsciklider & koppartetror)
                            540 liters - under uppbyggnad

                            Kommentar

                            • Svetsaren
                              • July 2009
                              • 193

                              #29
                              Hmm. Jag har en stor "skålvas" i böhmisk kristall -impulsköp från Polen av mina föräldrar, som de tvingade på mig för många år sedan. Precis värdelös till blommor, men räkor är den nog kanon till.

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                #30
                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Kul att även lilla jag kan inspirera någon

                                Glöm inte att du måste visa bilder
                                klart det blir bilder isåfall! hur funkar filtret? helt okej?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...