Biotop: bäck

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #16
    jag skulle villja ha ett strömakvarium. men då skulle jag ha öring eller regnbåge i det

    länk: bygg ett eget strömkar

    Kommentar

    • kramboa
      • March 2009
      • 21

      #17
      Ursprungligen postat av Flaxss
      el-produkter från utlandet har väl inte samma kontakt och volt, jag vet inte ens om det är standard inom EU ?
      Volt är standard och ofta följer det med adapter för kontakten som annars är lätt bytt.

      Ursprungligen postat av Auratusen
      Bra länk!! Nästan exakt som jag tänkt mig ju. Han skriver att ämnen diskuterats en del, får ta å leta upp dom trådarna.

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #18
        när du placerar ut pumparna, ska du ha någon längre ner mot mitten och botten och några vid ytan så det blir högsyrestättning och ''strömt'' ? för det borde sådana fiskar gillar. sedan tycker jag det är häftigt när det liknar som en fors att det sköljer över stenar.

        Kommentar

        • kramboa
          • March 2009
          • 21

          #19
          Ursprungligen postat av Flaxss
          när du placerar ut pumparna, ska du ha någon längre ner mot mitten och botten och några vid ytan så det blir högsyrestättning och ''strömt'' ? för det borde sådana fiskar gillar.
          Vattnet kommer inte vara mer än 1-2 dm djupt då sten och grus fyller upp en bit. Så alla kommer sitta vid "ytan".

          Kommentar

          • Grottbert
            • November 2009
            • 340

            #20
            Jag får slå ett slag för sewellia lineolata. Tycker dom är riktigt fina och passar utmärkt i ett strömt akvarium

            Kommentar

            • kramboa
              • March 2009
              • 21

              #21
              Ursprungligen postat av Grottbert
              Jag får slå ett slag för sewellia lineolata. Tycker dom är riktigt fina och passar utmärkt i ett strömt akvarium
              Ser onekligen fin ut, hittar man den till rätt pris så..

              Fick pumpen från Asien idag och prövade den genast. Vilken effekt när ett par veckors slam och massa flytväxter sattes i rörelse! Allt som inte satt fast fick håvas ut.. Nu ett par timmar senare har filtret jobbat bra och det ser riktigt häftigt ut. Med finkornig sand som virvlar ända upp till ytan och Hornsärven som snott in sig i en pinne ser det lätt dramatisk ut. Sanden lägger sig också väldigt fint i dyner.

              Med en pump till i ett dubbelt så långt, grundare kar med rundade kortsidor tror jag detta kan bli riktigt bra.

              Här är en bild och en video, men det är tyvärr inte alls samma syn:

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #22
                tror att scalarerna får åka bort om du ska ha strömt vatten. de gillar mer typ stillastående vatten.
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #23
                  Häftigt!
                  Var det en Ancistrus? Den så iaf ut att njuta av färden.
                  Även jag slår ett slag för Sewellior, jag har själv fyra stycken Sp. "Spotted". Jag köper Spotted för 95kr, om jag minns rätt, och Lineolata kostar 75kr. Riktigt trevliga och förhållandevis aktiva fiskar som verkligen skulle gille en fors.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • timpz
                    • November 2009
                    • 96

                    #24
                    Kul projekt det ska jag helt klart följa. Är ju rätt så likt mitt eget kar som jag gjorde för några månader sen både i mått å utförande Har nu efter många om & men fått till det nästan som jag vill Skulle kunna få vara lite mer fart i det men det får jag ordna sen med nån kraftigare pump då jag har råd.

                    Kommentar

                    • kramboa
                      • March 2009
                      • 21

                      #25
                      Dags för en liten uppdatering tror jag
                      Byggde karet i juli, av ett IKEA Detolf vitrinskåp som jag läst någon annan gjort. Jag vet nackdelarna med det härdade glaset men det blev billigt och var bekvämt :P. Och se det höll i alla fall tätt!

                      Gavlarna hade inte helt rätt mått.. Men nu kan man sätta dit vanligt glas som går att borra i och ordna med ytavrinning om man så önskar

                      Precis som timpz gör jag en mellanvägg, fast inte i glas utan som en frigolitbakgrund. Här är det färdigformat och cement åker på.


                      För att öka på flödet ville jag grunda till det men tyckte det var synd att bara fylla upp med sten. Det fick bli en grotta! Även bakgrunden har många mindre hålor.

                      Bakom Klippväggen är det fullhöjd, ett galler av något slag hoppas jag kan hålla fiskarna borta härifrån. Förslag?


                      Grottan och klippan är jag nu i färd med att göra så tunga att de kan staplas stadigt. Ett trix jag kom på ikväll är att smälta frigoliten bakom cementskalet med varmluft. Det sjunker ihop till nästan ingenting. Sen kan man gjuta i tung betong! Försiktigt! Skalet är väldigt skört, jag kommer att gjuta lite i taget och låta härda emellan.

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #26
                        Läckeert projekt! Betong har en enorm tryuckkraft vid härdning. En 5cm platta kan lätt skjuta på bärande väggar. Frågan är om inte silikonfogarna knakar eller i bästa fall bakgrunden pressas in i karet något. Sitter bakgrunden fast eller är den lös. Om lös borde det inte vara någon fara.
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • kramboa
                          • March 2009
                          • 21

                          #27
                          Allt sitter löst så att det ska gå att ändra om. Jag hyser inga förhoppningar om att det ska bli perfekt med en gång..

                          Kommentar

                          • Klotte
                            • February 2007
                            • 621

                            #28
                            Häftigt, ska bli kul att se detta färdigt!
                            540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                            100 liter blandat...

                            Kommentar

                            • putte90
                              • July 2010
                              • 62

                              #29
                              jag är så nyfiken på detta men tråden är död!!! grrrr =(

                              Kommentar

                              • kramboa
                                • March 2009
                                • 21

                                #30
                                hehe, ja det är väl mitt fel antar jag. Orsak: ph=11
                                Byter vatten då och då, blir det inte lägre efter några veckor blir det till att lacka eller göra om som så här. Har i alla fall fått hem en till pump som fixar strömmen, jajamensan!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...