840L Projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ThaBazZ
    • July 2009
    • 38

    840L Projekt

    Då var det beställt!

    Mitt 275L aluminiumrams kar börjar bli allt mer överbelastat samt att jag tycker det ser fulare ut för var dag som går...
    Även om jag är nöjd med inredningen bryter karet helt med resten av vardagsrummet och förstör helheten totalt...

    Efter mycket velande fastnade jag för ett 720L akvarium med möbel och heltäckande ramp i svart trä dock vill jag ha det högre med måtten 200x60x70 vilket blir 840L som nu är beställt från Akvarielagret och väntas färdigt om ca. 1-1.5 vecka om allt går som det ska.

    I akvariet kommer Christer på Akvarielagret och jag (han jobbar och bestämmer o jag står och ser på o tror att jag skapar och kan sedan säga att jag var med och gjorde det ) bygga en bakgrund av moduler och mellan dom ska det fästas sand med silikon för att få en heltäckande bakgrund.

    En av modulerna kommer att agera innerfilter med en Aqua Clear 70 pump med filtervadd och en Rena 300w doppvärmare i och en andra kommer att husera inloppet för ett Eheim 2078 ytterfilter. Möjligen att jag tar en 150w Fluval doppvärmare jag redan har och placerar i den modul ytterfiltrets inlopp ska vara också.

    Bottnen blir i Råda-sand 04-08 blandat med 08-1.2

    Till att börja med ska ett gäng med platys få gå in karet för att sedan flytta över mitt Guldsömspar, 2st gibbiceps malar, en Öronål och ett gäng Zebraciklider att gå tills jag bestämt mig för rätt fisk för mig.

    Kom gärna med tips men kan förvarna om att jag är inne på Jaguarciklider, Påfåglar, Channor eller någonting annat stort och intressant =)

    Ska försöka underhålla er med foton och så täta uppdateringar som jag bara orkar.

    Vore otroligt tacksam för alla tänkbara tips och invändningar ni kan tänkas ha att komma med!

    Mvh
    Sebbe
  • sjebbe
    • March 2009
    • 440

    #2
    Låter intressant, Kör med channas nu, hade påfåglar fram tills för 2 veckor sedan. Ett tips bara, tänk på vilka fiskar du vill ha i karet nu, för det kan bli svårt att hitta arten du söker i lämplig storlek senare...Alternativet är ett growoutkar.

    Spana Datnoides, grymt underskattade fiskar.
    450 L - Channa pulchra
    720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

    Kommentar

    • ThaBazZ
      • July 2009
      • 38

      #3
      Kommer inte göra mig av med mitt 275L till att börja med av just den anledningen.

      Såg maffig ut, och kan definitivt vara att ha i åtanke!

      //Sebbe

      Kommentar

      • sjebbe
        • March 2009
        • 440

        #4
        Ta dig en tänkare på just påfåglar. Dem är roliga ett år sen så kostar dem bara pengar, grisar ner och tar fisk för en. Min uppfattning iaf. Sen är det från individ till individ självklart.
        Har en Datnoides campbelli, rekomenderas varmt.

        Nåt mer du tänkt ska gå i karet?
        450 L - Channa pulchra
        720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

        Kommentar

        • bong
          • November 2008
          • 1087

          #5
          Låter intressant detta Klart du ska ha feta rovfiskar i det
          3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
          http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

          Kommentar

          • ThaBazZ
            • July 2009
            • 38

            #6
            Har länge drömt om att hålla ett gäng Pirayor men tror inte att jag ska ta den vägen då det ser tråkigare ut än jag föreställt mig =)

            Hämtar Eheim 2078an idag så jag kan låta det gå i mitt 275L tills stora karet kommer. (Tänkte att det kanske kan minimera inkörningstiden.)

            Kommentar

            • pontulf
              • November 2007
              • 480

              #7
              Spännande, går det inte få tag i arowana i sverige? Vore riktigt häftigt med sånna fiskar i karet annars
              Senast redigerad av pontulf; 15 March 2010, 12:42.

              Kommentar

              • ThaBazZ
                • July 2009
                • 38

                #8
                För den som är intresserad ska det nog inte vara mer än att man får leta lite men har för mig att killarna och tjejerna på mfk sweden forumet har koll på vart man kan få tag på Aros.

                Har faktiskt kollat en hel del åt det hållet men skulle gärna ha flera fiskar och vet inte hur jag kan blanda med en Aro. Sen måste man hitta rätt Aro då vissa blir gigantiska =) (iof kul men kan inte ha större akvarium än 840L =)

                Står på jobbet och tiden går såååå sakta när man vet att man har leksaker att fixa med hemma... Ska koppla in det nya filtret ikväll och imorn åker jag o hämtar sand som jag kan underhålla migsjälv med =)

                mer förslag tack!!

                Kommentar

                • sjebbe
                  • March 2009
                  • 440

                  #9
                  Jardini har jag hört ska vara en ganska bitter fisk. Funkar inte riktigt med nått.
                  Fengäddor är ju ett måste
                  450 L - Channa pulchra
                  720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                  Kommentar

                  • ThaBazZ
                    • July 2009
                    • 38

                    #10
                    Ska faktiskt överta en fengädda av lillebror ser det ut som =)

                    Har snöat in mig på Pirayor igen... Men dom kan man ju knappt ha någonting med och jag vill verkligen se min Guldsömmshanne bli fullvuxen.

                    Kommentar

                    • Reggae_Ripan
                      • March 2009
                      • 250

                      #11
                      Hej intressant projekt, men jag tycker verkligen du borde satsa på en kornstorlek med sanden i o med att de stora kornen tillslut samlas högst upp.

                      Mvh Zebbe
                      500 Liter påväg upp igen !

                      Kommentar

                      • ThaBazZ
                        • July 2009
                        • 38

                        #12
                        Mjo möjligt men det var på förslag från akvarielagret som det blev blandat då jag ville få det lite kraftigare men ändå inte för stort.

                        Har precis hämtat hem all sand så nu blir det som det blir =)

                        Självklart skulle hissen pajja just när jag skulle upp med 100kg sand... Iof bara en våning upp men iaf

                        Har satt igång Eheim 2078an i mitt gamla kar nu så kan den stå o samla bakterier så gott det går innan nya karet kommer.

                        Nedan följer några otroligt dåliga mobilkamerabilder... (kamera får det bli nästa gång jag har pengar =)


                        Nya ytterfiltret




                        På bakterietillväxt i mitt gamla 275L

                        "Aqualife Easy Life" i karet efter rengöring för att kicka igång bakterietillväxten i nya filtret där av det mjölkiga vattnet.


                        100kg råda sand i två storlekar 04-08 och 08-1.2


                        Nya doppvärmaren

                        Har fixat bättre kamera så ni ska slippa dessa mobil bilder under resten av projektet!

                        Ska se om jag kan få lite bilder på nuvarande karet.

                        Fick förresten höra av Christer på Akvarielagret idag att mitt kar redan är limmat och står o härdar!!
                        Senast redigerad av ThaBazZ; 16 March 2010, 21:31.

                        Kommentar

                        • ThaBazZ
                          • July 2009
                          • 38

                          #13
                          Tror jag har bestämt mig för några fiskar som ska få gå i karet.

                          Polypterus senegalus



                          Någon typ av channa inte säker på vilken än.

                          Mina Guldsömmar och malar samt så länge det fungerar min öronål.

                          Sen får vi se hur det utvecklas.

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            #14
                            Ursprungligen postat av ThaBazZ
                            Tror jag har bestämt mig för några fiskar som ska få gå i karet.

                            Polypterus senegalus
                            http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=861


                            Någon typ av channa inte säker på vilken än.

                            Mina Guldsömmar och malar samt så länge det fungerar min öronål.

                            Sen får vi se hur det utvecklas.
                            Hade du startat tråden lite tidigare kunde du fåt dessa fengäddor av mej
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • ThaBazZ
                              • July 2009
                              • 38

                              #15
                              Ooh hade ju vart trevligt men lillebror min har lovat att jag ska få ta hans 100L akvarium med en fengädda, en Notopterus chitala "indisk clown knivfisk", tre ancistrus och några zebraciklider i =)

                              Ska ha 100L karet som Zebraciklid fabrik =)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...