Räkodling (37L)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandish
    • August 2009
    • 462

Räkodling (37L)

Aloha!
    Har funderat rätt länge på att odla egna räkor som levandefoder Och IDAG var det dags att sluta grubbla och prova på istället...
    Så när jag gick runt i butiken för att handla nya växter till mitt lite större kar så var det som om en högre makt gav mig de slutgiltiga svaret... Där på en skylt så läste jag... (399:- 37Liter, pump, 3 kg sand & plastväxt...) Ett "Startpaket" de tydligen reade ut eller något... Sååå saken var klar! Jag skulle bli en räkodlare

Sagt och gjort, åkte jag därifrån med 10 neontetror, 8 nya växter (Som hamnade i mitt större kar) och ett startpaket "A'la räkodling" på 37L

Kom hem och var ivrig likt en kissnödig hund ute på promenad och satte genast igång att fixa plats åt karet, tvätta sanden och fantisera om hur det skulle se ut som ett färdigt räkkar

Packade upp för att studera innehållet närmare... 1 plastväxt, 1 pump & 3 kg sand... varav 2kg var blå sten & 1 kg var färgade stenar i alla möjliga färger

Använde akvariemöbeln som 70L tanken stod på en gång i tiden

Tanken & den nytvättade sanden på plats

Finiiiish (Klaga inte på lampan... i know)

Ännu en bild på resultatet.... (Bortse från alla bubblor)

Just nu så är det bara 4 neontetror som simmar omkring i karet... För att "gå in" karet i några dagar... Sen så byts de ut emot MINST 10 crystal red räkor... som förhoppningsvis ska föröka sig...

Jag vet att jag inte har den optimala belysningen... Men det var TYVÄRR Den ENDA belysning jag hade... Har visserligen en ramp till 70liters tanken, men den är utlånad för tillfället, så denna belysning är ENBART en tillfällig... lösning... om man ens kan kalla det för lösning

Uppdaterar så fort "The Räklings ligan" anländer
    Senast redigerad av sandish; 08 March 2010, 02:44.
    500L Monster Tank
    1st Paroon haj
    3st Påfågelciklider (Oscar)
    1st Gibbicep

1 st Redtail Catfish
  • DaRe
    • June 2009
    • 2227

Riktigt trevligt kar, funderar själv på att göra ett räkkar av samma skäl av min, just 37 liters, cocoon burk.
    Jag köpte crystal red och black av en lirare som odlade i stockholm och han hade massor av javamossa och andra växter i karet för att skapa bra ytor för räkorna att föröka sig.
    Checking out...

Kommentar

• myslas
      • February 2008
      • 672

Vet inte om jag gillar det blå gruset så mycket men i övrigt ser det fint ut.

Om du ska odla för levandefoder borde nog körsbärsräkor vara ett bättre val än crystal red. Mina cr förökar sig men det går inte jättesnabbt. Som jag fattat det så förökar sig körsbärsräkorna snabbare.

Kommentar

• wowilolmoma
        • January 2010
        • 317

Körsbärsräkor förökar sig snabbare. Och skitsnyggt! älskar prodjekt-trådar där folk odlar snäckor,räkor och lite olika fisk.
        Följer med spänning! =D
        60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
        190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
        Å en kissemiss

Kommentar

• sandish
          • August 2009
          • 462

Ursprungligen postat av myslas
          Vet inte om jag gillar det blå gruset så mycket men i övrigt ser det fint ut.

Om du ska odla för levandefoder borde nog körsbärsräkor vara ett bättre val än crystal red. Mina cr förökar sig men det går inte jättesnabbt. Som jag fattat det så förökar sig körsbärsräkorna snabbare.

Ahh det blir nog körsbärsräkor ... Men finns inte de inne på lager, så blir det Crystal red...
          Jag har ingen erfarenhet av räkor, men av vad jag läst på lite olika sidor så verkar körbärsräkan yngla av sig mycket oftare Vilket är en fördel när man odlar för att ha som levande foder

Uppdaterar mer när räkorna plumsat ner i karet
          500L Monster Tank
          1st Paroon haj
          1st Gibbicep

1 st Redtail Catfish

Kommentar

• J.Milton
            • January 2010
            • 674

Har nyss startat upp ett 37L jag med.
            Har körsbärsräkor och microrasbora. Tror det är den enda fisken som lämnar räklingarna ifred=) . Men för att få ut det mesta av räkorna ska man nog inte ha nån fisk i alls, räkorna gömmer sig lite för fisken.(fisken var frugans ide, hon tyckte karet såg så dött ut) Fast om jag fatta rätt skulle Tetrorna ur? Vet inte hur mycket/lite du kan om räkor men redbee.se hjälte mig massor.
            240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
            Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
            Blogg+Galleri

Kommentar

• sandish
              • August 2009
              • 462

Ursprungligen postat av J.Milton
              Har nyss startat upp ett 37L jag med.
              Har körsbärsräkor och microrasbora. Tror det är den enda fisken som lämnar räklingarna ifred=) . Men för att få ut det mesta av räkorna ska man nog inte ha nån fisk i alls, räkorna gömmer sig lite för fisken.(fisken var frugans ide, hon tyckte karet såg så dött ut) Fast om jag fatta rätt skulle Tetrorna ur? Vet inte hur mycket/lite du kan om räkor men redbee.se hjälte mig massor.

Ahaaa Så microrasbora lämnar räklingarna ifred Ja där ser man, Värt att tänka på ifall jag också tycker (som din fru) att de ser en aning dött ut i karet ... Japp tetrorna ska få flytta till den stora tanken när rakorna kommer Ohhh Tack som fan för länken! Uppskattas verkligen Ska kika igenom den sen när jag kommit hem från jobbet
              500L Monster Tank
              1st Paroon haj
              1st Gibbicep

1 st Redtail Catfish

Kommentar

• myslas
                • February 2008
                • 672

Jag har också Boraras micros med mina räkor och det verkar funka bra. Jag har rätt många småräkor i vasen nu så de verkar inte plocka räklingarna. De har så himla små munnar att man får smula sönder flingfodret ordentligt för att de ska kunna äta det. Matar även med fryst cyklops som de tar.

Har du bara lite javamossa för räklingarna att gömma sig i när de är som minst så bör du få gott om levandefoder efter ett tag.

Kommentar

• phreak
                  • March 2010
                  • 77

Lite info om körsbärsräkor
                  102l kar
                  350l kar
                  200l kar

Kommentar

• sandish
                    • August 2009
                    • 462

Nu har jag fixat 10 st Crystal Red räkor... Tyvärr blev det såna eftersom de var dom enda de hade inne på lager. De förökar sig visserligen inte lika snabbt & ofta som körbärsräkan, men den är aningen vackrare och lite liiiite större
                    Har även köpt ny belysning (9W) eftersom jag inte kan använda en skrivbordslampa

(Inkoppning)

(Killen i butiken föreslog att jag skulle ha i de där gröna "sjögräset"... så jag har försökt placera den lite försiktigt över roten... Vet dock inte om räkorna uppskattar den)

(Say Cheeese )

(Blev väldigt blått...)

(Underifrån)

(Ännu en)

(Helhetsbild)

(Räkfodret & bakteriekulturen)

Senast redigerad av sandish; 11 March 2010, 22:52.
                    500L Monster Tank
                    1st Paroon haj
                    1st Gibbicep

1 st Redtail Catfish

Kommentar

• myslas
                      • February 2008
                      • 672

Räklingarna kommer absolut att uppskatta mossan. Där lär de hänga de första dagarna när de är pyttesmå och leva på skit som fastnat där.

Kommentar

• J.Milton
                        • January 2010
                        • 674

det gröna "sjögräset" ser ut som javamossa, och det kommer dom defenitivt att uppskatta. Om mossan trivs så kommer den växa fast på roten till slut.
                        240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                        Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                        Blogg+Galleri

Kommentar

• sandish
                          • August 2009
                          • 462

Ursprungligen postat av J.Milton
                          det gröna "sjögräset" ser ut som javamossa, och det kommer dom defenitivt att uppskatta. Om mossan trivs så kommer den växa fast på roten till slut.

Kanon Får hoppas den växer sig fast där då
                          500L Monster Tank
                          1st Paroon haj
                          1st Gibbicep

1 st Redtail Catfish

Kommentar

• sandish
                            • August 2009
                            • 462

Salut!
                            Gått några dagar nu sen räkorna fick hoppa i karet och allting ser ut att gå bra...
                            Matar otroligt sparsamt (varannan dag) och då väldigt lite, då räkor är extra känsliga för nitrit

Hur som... till "Problemet" eller "funderingen"....
                            Det ligger VAD SOM SER UT att vara "Räkskelett" vid roten. Inte första gången jag ser detta, utan andra gången....

De är genomskinligt (transparent typ) och är format som en räka... med ben, stjärt och kropp... Vart kroppen tagit vägen har jag ingen som helst aning om.

kan räkan dött bara sådär och sen att hans kompisar festat på honom och då lämnat skalet?!?
                            Skall de plockas bort i så fall eller äter räkorna upp de oxå?
                            500L Monster Tank
                            1st Paroon haj
                            1st Gibbicep

1 st Redtail Catfish

Kommentar

• ante1981
                              • January 2010
                              • 22

förmodligen bara ömsatt skal.. blir så för amanoräkan i alla fall... låg ett genomskinligt skal på botten och vi trodde räkan var död... men när vi kollade närmare så såg vi alla räkorna... så det är nog ingen fara...

Kommentar

Arbetssätt...